– Településünk, kedvező adottságainak köszönhetően, a rendszerváltást követően dinamikusan fejlődött, lélekszámunk közel megháromszorozódott – indította beszélgetésünket kicsit messzebbről Bognár József polgármester. – A társadalmi változások eredményeként a gépjárművek száma is az országos átlagot jóval meghaladó ütemben a többszörösére emelkedett, ami a gyűjtőútként működő Kossuth utcán főleg a reggeli és a délutáni időszakban jelentős forgalmat generál.
A falu főutcájának fejlesztésével kapcsolatos egyeztető tárgyalások már 2007-ben megkezdődtek a közlekedési hatóság, a közút, a busztársaság és az érintett közműszolgáltatók bevonásával. Az iskola, az óvoda, az orvosi rendelő, a polgármesteri hivatal és a posta balesetmentes elérhetősége miatt egyértelmű volt, hogy első ütemben a település központi részén kell a fejlesztést kezdeni, amelyet három szakaszra bontottak. Az első ütemben a Petőfi utcai játszótér és az élelmiszerbolt közti szakaszon készült el a járda és az útszélesítés, valamint a bolttól a csatornáig a csapadékvíz-elvezetés.
– Önkormányzatunk a csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítésére és a járda megvalósítására 2010 májusában csaknem 100 millió forint vissza nem térítendő uniós támogatást nyert – folytatta a faluvezető. – A kivitelezés során egy kilométer hosszúságú, akadálymentesített járda, a járda alatt ugyanilyen hosszon csapadékcsatorna, valamint 2,2 kilométer hosszon árokfelújítás valósult meg. A településtáblától a Malom-csatornáig további 1,5 kilométeren a Magyar Közút újította fel a meglévő nyílt árkot. A járda kiépítésével a Kossuth utca jelentős szakaszán megoldott a településközpont gyalogosan való biztonságos megközelíthetősége. A beruházás teljes költségvetése elérte a 140 millió forintot, az elnyert támogatáshoz a testület 40 millió forint önrészt tett hozzá.
A Kossuth utca további fejlesztésének tervezése az első ütem befejezését követően azonnal elkezdődött. A második, illetve a harmadik ütem kiválasztásánál már akkor egyértelművé vált, hogy nagyságrendileg eltérő költségvetéssel kell számolni az utca alsó, illetve felső szakasza között. Amíg a beruházás az alsó szakaszon az akkori számítások szerint 45–50 millió forintos költségvetéssel megoldható, addig a felső szakaszon ennél jóval nagyobb mértékű beavatkozás szükséges, a tervezői költségbecslés már eleve meghaladta a 200 millió forintot.
– Az első pályázati lehetőség 2012-ben adódott a regionális program során, de forráshiány miatt nem kaptunk támogatást. Később az új uniós fejlesztési programban (2014–2020) kaptunk biztatást a beruházás folytatására, a pályázatot 2016-ban beadtuk, de már 230 millió forintos költségvetéssel, melyhez 150 millió forint támogatást reméltünk.
Bízva a pozitív döntésben a testület megrendelte a Kossuth utca alsó szakaszának terveit, és szintén 2016-ban pályázott az adósságkonszolidációban nem részesült önkormányzatok támogatására kiírt pályázaton belül ennek megvalósítására. A pályázat végül 2016 decemberében 44 millió forintos támogatásban részesült, a beruházás így 2017 nyarán elkészülhetett. A felső szakaszra benyújtott pályázatról 2017 májusában forráshiány miatti elutasító értesítést kaptak.
Bár már az újabb hordógurításnál tartanának!
Fotó: FMH-archív (V. Varga József)
Azóta útépítéssel kapcsolatos nagyobb volumenű beruházásokra nem adódott pályázati lehetőség, és a 2021–2027-ig tartó uniós ciklus fejlesztési forrásai sem várhatóak még, így olyan döntés született, hogy a mára már a 300 millió forintot is meghaladó költségvetésű fejlesztést több lépésben próbálják megvalósítani.
– Legutóbb a Magyar falu programban a Kossuth utca felső szakasza első ütemének (cukrászda – Szegfű utca) kivitelezésére benyújtott pályázatunk 30 millió forintos támogatásban részesült, így a 72 millió forint költségvetésű beruházáshoz a testületnek még 42 millió forint saját forrást kell biztosítani. Mivel az első ütem által érintett szakaszon található buszvárót hatósági előírás miatt a kis Jókai utca elé át kell helyeznünk, ezért úgy döntöttünk, hogy a második ütem (Szegfű utca – kis Jókai utca) kivitelezésének költségeit, 33 millió forintot a korábbi évek megtakarításainak terhére biztosítjuk.
A friss beruházás augusztus elején a munkaterület átadásával, majd a kivitelezés a csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítésével vette kezdetét, és az időjárás alakulásától függően két, két és fél hónapig tart majd. Ezen időszak alatt a terület adottságai, a csatorna- és az útépítés technológiai folyamatainak fenntarthatósága és a balesetveszély elkerülése érdekében 7 és 17 óra között az út érintett szakaszát részlegesen vagy teljesen lezárják.
– Úrhida régóta húzódó fejlesztés megvalósításának küszöbén áll, amely nem kis kihívást jelent mindannyiunk számára, a munkálatok alatt kialakuló nehézségekért, kényelmetlenségekért türelmet és megértést kérünk a lakosságtól – tette hozzá Bognár József polgármester.