Tudomány

2014.07.27. 18:15

A Facebook is az Iwiw sorsára jut?

A közösségi oldalak közül ma a Facebook a legnépszerűbb, felhasználóinak száma júniusban meghaladta az egymilliárd 320 milliót. A nemrég bezárt magyar Iwiw ügyfelei is nagyrészt ott kötöttek ki.

Klecska Ernő

Ha elfogadjuk azt a megállapítást, hogy egy közösségi oldal is egy termék, akkor mint mindennek, ennek is létezik életgörbéje. Egy közösségi oldalnak is van bevezetése, növekedése, érettsége, és hanyatlása. Az Iwiw görbéje már az utolsó szakaszon is túl van, de a Facebook (FB) hol tart? merül fel a kérdés.

A Facebook 2009-ben indult magyarországi hódító útjára, a következő 4 évben töretlenül növekedett iránta az érdeklődés. Az Iwiw akkor már nem volt újdonság, évek óta stagnáló számokat hozott. A két közösségi oldal iránti érdeklődés már 2010. végén kiegyenlítődött, a Facebook meglódult, az Iwiwre viszont a lassú vegetáció várt. Jelentős változás, hogy a FB iránti érdeklődési görbén az elmúlt egy évben, néhány kiugrástól eltekintve, a stagnálás jellemző, nyilvánvaló telítődés tapasztalható mutat rá Gombos Zsolt, az Online Marketing Akadémia alapítója.

A fiatalok legtöbbje vallja, hogy fenn kell lenni a közösségi portálokon, a virtuális világban<br> Fotó: Illusztráció (blog.eyesurf.info)

A Facebookra eddig körülbelül 4,8 millió magyar felhasználó regisztrált, de ebből a valós és aktív látogatók száma csak 3,9 millió körül van. A FB 2013 decemberében a második leglátogatottabb oldal lett Magyarországon, közvetlenül a Google után, jelentős növekedésre azonban a felmérések szerint most már csak egyes korcsoportokban lehet számítani. A 13-20 év közöttiek kezdik elhagyni a Facebookot, bővülés az ötven év feletti korcsoportban várható.

A felhasználók számának exponenciális növekedése a cégeket is odacsábította a Facebookra. A vállalkozások ma már tízezres nagyságrendben kommunikálnak követőikkel, és célcsoportjukkal kisebb-nagyobb sikerrel. Az elmúlt időszakban a cégek lelkesedése érezhetően lankadt. Az Online Marketing Akadémia felmérése szerint a Facebook üzleti oldalt működtető gazdálkodó szervezetek fele bizonytalan abban, hogy érdemes-e e csatornán további költések nélkül kommunikálni. Ennek legfőbb oka a Facebook folyamatos változása, s az, hogy a korábban komoly pénz- és időráfordítással létrehozott követőtábor ingyenes elérésének lehetőségét az elmúlt 1-2 évben a FB drasztikusan lecsökkentette. Az ingyenesen elért felhasználók száma jó esetben is csak 5-20 százalék között mozog. Sok cég beleesett abba a hibába, hogy honlapja mellett ez lett az egyetlen létező kommunikációs csatornája a cég bemutatására, a vevők toborzására és a kapcsolattartásra, vagy talán még honlapja sincs, de ugyanez a helyzet a nonprofit szervezetekkel és az intézményeknél is.

Az Online Marketing Akadémia két Fejér megyei alapítója, Gombos Zsolt és Fehér Márton <br> Fotó: FMH-archív

Mi a megoldás? A Facebook ma a legtrendibb felület, ezzel nincs mit tenni, onnan lelépni nem szabad, de helyette valós alternatívát kell kiépíteni szól a tanács. Egy bloggal, egy magazinnal a saját weblapunkra tereljük a látogatókat, így sokkal több lehetőségünk van meggyőzni őket. Hozzáadott értékként pedig nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy írásaink, az olvasóktól származó hozzászólások is a saját honlapunk értékét növelik: a weboldal láthatóbb és megtalálhatóbb lesz a keresőkben.

Ha a látogatókat gyűjtjük és adatbázist építünk belőlük, az egyszeri látogatókból viszonylag könnyen többször is visszatérőt faraghatunk , s ismét elő kell venni az email marketinget is. Ez utóbbi, pár éve még eltűnőnek látszó megoldások igazi aranybányát jelentenek hiszen mindegyik saját tulajdon, ami nem veszhet el tőlünk független döntések miatt véli a szakértő.

- Arra a kérdésre, hogy a Facebook is az Iwiw sorsára jut-e, nyilvánvalóan az a válasz, hogy egyszer majd igen! Elvégre semmi sem tart örökké, de az hogy mikor éri utol a vég, igazából mindegy is. Ha nem ez a kizárólagos kommunikációs csatornánk, teljesen mindegy hogy meddig használhatjuk - hívja fel a figyelmet Gombos Zsolt.

Nem kell félni az internet veszélyeitől ez mára, hogy két évtizede együtt élünk vele, kiderült. Legfeljebb azoknak, akiknek egyébként is félniük kell, akik nem olvassák el az apróbetűs részt, akik parányi mágnesektől gyógyulnának. Felelősen, gondolkodó emberként élni nem a világháló miatt kell érdemes egyébként is! Van persze aki erre, például életkora miatt, nem képes őt kell megvédeni! Nem tiltással, inkább értő és hatékony oktatással arról, hogyan közlekedjen abban digitális térben, amelynek mindennapos vendége.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!