2024.05.23. 11:30
Mennyire nagy a baj, ha fa dől a vonat elé?
A május végi vihar több helyen nagy nyomot hagyott maga után: nem elég, hogy háztetőket tépázott meg, a fákat sem kímélte. Az öreg vagy éppen "szikár" példányok ugyanis kevésbé tudtak ellenállni az erős szélnek, és előfordult, hogy úgy döntöttek, a vasúti sínekre feküdve pihennek meg.
A mozdonyvezetőnek egy ütközés után meg kell vizsgálnia, rongálódott-e a vonat
Fotó: illusztráció: Karnok Csaba / Délmagyarország
A Mávinform közösségi oldalán folyamatosan beszámolt az aktuális esetekről, a cég kommunikációs igazgatósága pedig érdeklődésünkre megerősítette: május 21-én az esti órákban, Fejér vármegyében, illetve annak határán az áthúzódó vihar két helyen okozott fennakadást a vasúti közlekedésben. "A Komáromból 20:05-kor Székesfehérvárra elindult utolsó S150-es vonat Mór állomásról indulás után, 21 órakor megállt egy kidőlt fa előtt. A fát a katasztrófavédelem munkatársai segítettek eltávolítani, így a vonat az útját közel 60 perces késéssel folytathatta. Tárnok és Martonvásár között 20:10-től csak egy vágányon közlekedhettek a vonatok, mert egy megdőlt fa veszélyeztette a közlekedést. A fennakadás 21:30-ig tartott, a szakemberek addigra eltávolították a veszélyes fát. Az esemény következtében néhány esti elővárosi és távolsági járat 10-20 perces késéssel közlekedett."
Mindezek apropóján általánosságban arról érdeklődtünk a vasúttársaságnál, mi a protokoll ezekben az esetekben, s hogy mekkora a gond, ha a vonat már nem tud megállni a kidőlt fa előtt.
Előfordul, hogy az utasok is segítenek
Mivel a fák nem egyformán dőlnek a vonatok elé, s ezzel együtt lényegében minden ilyen eset vis maiornak minősül, nehéz ezeket a váratlan helyzeteket általánosítani – érkezett a válasz. Az azonban elmondható,
hogy ha a mozdonyvezetők kidőlt fát látnak, és az a közlekedő vonatuk útjában van, a lehetőségeikhez mérten cselekszenek: fékezéssel, szükség esetén vészfékezéssel megpróbálják az ütközést elkerülni, ezzel csökkentve a vonatok esetleges rongálódásának mértékét.
A legszerencsésebb helyzet, amikor fékezéssel sikerül elkerülni az ütközést és a mozdonyvezető saját erővel, illetve a jegyvizsgáló segítségével a fát el tudja távolítani a pályáról. Ugyanakkor előfordulnak olyan helyzetek is, amikor a fát – fizikai méreteiből adódóan – a vonatszemélyzet már az utasok segítségével sem képes eltávolítani. "Ilyenkor protokoll, hogy a mozdonyvezető értesíti a forgalomirányítás munkatársát, aki intézkedést kér a katasztrófavédelem munkatársaitól, illetve a MÁV pályafenntartási szolgálatától. Az elhárítás várható idejétől függően ilyen esetekben is pótlóbuszt rendel a vasúttársaság" – közölték, hozzátéve: "Előfordulhatnak olyan esetek is, mikor a fák csak megdőlnek a vasúti pálya irányába, olyankor az érintett szakaszon a fa eltávolításáig biztonsági okokból sebességcsökkentést szoktak elrendelni."
Amennyiben a fa nagyobb méretű, a vonat annak eltávolításáig várakozni kényszerül, kivéve, ha olyan helyen történik a fakidőlés, ami közúton nem megközelíthető, mert akkor általában az utolsó, közútról elérhető állomásra vissza kell térni a vonatnak a segítségért, a tűzoltókért. Ez az elhárítás idejét, a továbbközlekedés idejét, illetve a késések mértékét növeli – tudtuk meg.
Az áram messzebbre elér, mint gondolnánk
A fa eltávolítását nehezítheti, ha az érintett pályaszakasz villamosított, mert akkor a felsővezetéki szakszolgálat beavatkozására is szükség van. "A felsővezetékben 25 kV-os a feszültségi érték. Az áram különösen esős, párás időjárási körülmények között akár két méterre is áthúzhat, emiatt tilos és életveszélyes a megközelítése. Amennyiben pedig a fa leszakítja a felsővezetéket, akkor annak a helyreállításáig egyik vagy mindkét vágányon szünetel a forgalom. Amennyiben csak egyvágányú pályáról van szó, akkor a helyreállításig teljesen szünetel a vonatközlekedés. Teljes kizárás esetén a vasúttársaság ugyancsak pótlóbuszokat rendel. Sajnos előfordulhat vihar esetén, hogy letört faágak, kidőlt fák a közúti közlekedést is nehezítik, ez lassítja az elhárítást, az utasok elszállítását."
![vonatbaleset_kisiklot_vonat_hbn_ti_ (3)](https://cdn.feol.hu/2024/05/IiWrDtqBYqzQ9tHvoaVE6m94yu482lA7eL-gN2hchAw/fit/1200/799/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Y0OGYwY2RmNDU5ZDRjYjg4ODNiOGJmNjQ4NjA1ZGFk.jpg)
Fotó: Illusztráció: Tóth Imre / Hajdú-bihari Napló
Amikor az ütközést nem lehet elkerülni
"Jellemzően ívben történt fadőlés esetén előfordulhat, hogy az ütközés már nem elkerülhető, szerencsésebb helyzetben a vonat az ütközéssel kilöki oldalra a kidőlt fát" – vázoltak fel egy újabb helyzetet a szakemberek. A mozdonyvezetőknek ebben az esetben is meg kell állniuk és meg kell vizsgálniuk, sérült-e a jármű. Amennyiben rongálódást nem tapasztalnak, és a körülmények sem befolyásolják a haladást, a vonat tovább közlekedhet. Ha sérült a jármű, és azt a helyszínen javítani nem lehet, akkor intézkedést, műszaki segítséget, másik mozdonyt, úgynevezett segélymozdonyt kér a mozdonyvezető a forgalomirányítástól. Ütközés egyébként ritkán fordul elő – tette hozzá válaszában a társaság.
S hogy mit tesznek, tehetnek a MÁV-nál az ilyen esetek előfordulásának mérséklése érdekében? A nagyforgalmú vasútvonalakon, illetve azokon a vonalakon, vonalszakaszokon, ahol gyakoriak a vihar által okozott károk, rendszeresen, előre tervezetten gyérítik a vasúti közlekedésre veszélyes fákat.
Frissen Fejérből
- Nyári Krisztián a Könyvheti Piknik vendégeként érkezett a belvárosba
- A IX. Borsófesztiválon jártunk (galéria)
- Best of Valahol Európában musical lesz vasárnap a Köfém Művelődési Házban
- Makett show és börze: tankok, hajók, repülőgépek (galéria)
- Jóga és könyvek