2020.06.19. 20:00
Összefonódik a koreografálás és a tanítás Egerházi Attila életében
A Jeszenszky Endre-díjas Egerházi Attila a pályáját meghatározó mesterétől, Jeszenszky Endrétől a szakma elsajátítása mellett tartást kapott útravalóul. Tartást a szó fizikai és morális értelmében.
Egerházi Attila interjúnk idején is próbát tartott a társulat VOK-ban található próbatermében
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap
A Táncpedagógusok Országos Szövetsége az idén is díjakat osztott, vagyis egyelőre csak a díjazottak nevét hozta nyilvánosságra, hiszen a koronavírus-járvány miatt az átadóünnepséget halasztani kellett. Erre várhatóan az ősszel, az Országos Táncművészeti Fesztiválon kerül sor. Ekkor veheti majd át a Jeszenszky Endre-díjat a több szakmai elismeréssel – köztük a koreográfusi pályafutásért megítélt Harangozó Gyula-díjjal – korábban kitüntetett Egerházi Attila is.
Táncpedagógusi pályafutásának olyan állomásai vannak, mint a Magyar Táncművészeti Főiskola, a Dance Centre Prague Conservatoire táncművészeti iskola vagy a kassai konzervatórium.
Lapunknak a díj kapcsán úgy nyilatkozott: azon pedagógusok közé tartozik, akiknél egymástól elválaszthatatlanul összefonódott a koreográfusi tevékenység és a tánctanítás. Hiszen egyrészt táncosokat kellett képeznie ahhoz, hogy meg tudják valósítani azt, amit koreográfusként elképzelt. Másrészt pedig hisz abban, hogy ha átadja az addig megszerzett tudását, akkor abban ő maga is jobban elmélyül, tehát a tanítás által egyúttal tanul is.
– Szeretek táncosokkal foglalkozni. Jó látni a fejlődésüket, azt, hogy eljutnak valahonnan valahová. Ez egyfajta értékteremtés. Nálam tehát nem lehet szétválasztani a koreográfusi és a táncpedagógusi tevékenységet – fogalmazott az igazgató, aki nagyon boldog, hogy megkapta az egykori mesteréről elnevezett díjat.
– A mester szemléletéből a tánc szeretetét, az élet dolgaihoz való hozzáállást, a kollégák tiszteletét és szeretetét vettem át a szakmai fogások mellett. Rajta keresztül szerettem meg a táncszínházat, s láttam azt, hogyan lehet mozgással költészetet teremteni. Sokat kaptam tőle a személyiségén, a tartásán keresztül – tényleg nagybetűs mester volt.
Egerházi Attila hozzáállásában is megnyilvánul az, amit mesterénél látott.
A képzés során szelektál is, morális és szakmai szempontokat figyelembe véve. Nagymértékben támogatja a tehetségeket, felismeri, illetve gondozza őket, amennyiben az adott tehetség hagyja magát. Ennek módszereit is elleste annak idején, s tudja, hogy a tehetségekkel szeretettel kell foglalkozni, de elvárásokat kell támasztani velük szemben.
Továbbá: a tehetséget nem szabad összetéveszteni az adottsággal. Előbbi ugyanis azt jelenti, ha valaki jól használja ki és szüntelenül fejleszti a vele született fizikai adottságait.
Az igazgató pályája során több korosztályt, így gyerekeket is tanított.
Rájuk fókuszálva indított el a Székesfehérvári Balett Színház az előző évadban egy óvodai projektet, amelynek keretében balettoktatásban részesülhetnek a fehérvári kisgyerekek.
A későbbiekben azonban terveik között szerepel egy művészeti iskola létrehozása Fehérváron, ahol gondoskodhatnának az utánpótlásképzésről is. Itt bizonyos mértékben maga is tanítana, ám az oktatók elsősorban a Székesfehérvári Balett Színház szólistái közül kerülnek majd ki – vázolta a jövőbeli terveket Egerházi Attila.