2023.08.12. 15:30
Fehérvári közlekedési lámpák - újabb berendezéstípus fogja segíteni a forgalmat
Egy sor láthatatlan berendezés és technikai eszköz segíti Székesfehérváron a közúti közlekedés egyre növekvő folyamát. A forgalomszámlálók és detektoros lámpák mellett hamarosan újabb forgalomfigyelő berendezések állnak szolgálatba.
Fotó: MW-archív / Kuklis István (DM)
Hamarosan kezdődik az iskola, a szeptember tehát várhatóan hozza magával a véget nem érő dugók, feltorlódó autósorok rémét, amely mindenkitől sokszoros türelmet igényel. A város önkormányzatának közlekedési irodája is készül már, sőt mi több, a nyár folyamán sem tétlenkedett. Szakembereik a feol.hu-nak elárulták: a kritikus csomópontokban – mint amilyen a Széchenyi - Horvát István út kereszteződése, illetve a Várkörút - forgalomszámláló berendezéseket telepítettek a nyár folyamán, melyek adatait folyamatosan figyelik és elemzik. Kérdésünkre a város közlekedési szakemberei elmondták: ha szükséges, a jelzőlámpa-programokon módosítanak, de tény: egy összehangolt, városi rendszerben ez nem egyszerű feladat. Jelenleg 4 különböző fázishosszú, más-más elrendezésű program áll rendelkezésre, ezeket a forgalom napi és heti lefolyásától függően alkalmazzák.
A csúcsidőszakok különösen fontos megoldandó feladatot jelentenek a közlekedési szakemberek számára: hiszen ilyenkor a csomóponti kapacitások kimerülnek, minden irány hasonló módon terhelt. A szakemberek szerint ilyenkor nem lenne értelme egy-egy irány preferálásának, mert akkor a többi irány torlódik fel túlzottan. Hiszen ilyenkor a járműoszlopok csomóponttól csomópontig érnek, így sok esetben már a csomópontok területe sem tud kiürülni. A sofőrök tanácsot is kapnak arra vonatkozóan, hogyan érdemes ezeken a kritikus szakaszokon közlekedni: sokat segítene, ha a többsávos csomópontokban úgy állnának fel a gépjárművezetők, hogy nem azt nézik, a következő csomópontban merre mennének tovább, hanem azt figyelnék, hogyan hagyható el minél gyorsabban a csomópont, aztán majd utána lesz még lehetőségük átsorolni a továbbhaladási irányba. Ez jellemzően felmerülő lehetőség a Prohászka Ottokár út – Horvát István utca, a Horvát István utca – Széchenyi út és a Vörösmarty téri csomópontoknál is.
A detektoros – azaz az autó érkezését érzékelő – lámpák kapcsán pedig további jó hírekkel szolgált a város: jelenleg ugyan önkormányzati üzemeltetésben egy, a tóvárosi hurokdetektoros csomópont működik, itt táblával segítik a közlekedőket. A jövőben azonban kamerás, illetve infra érzékelővel ellátott forgalomfigyelő berendezéseket fognak üzembe állítani - az országos közutakon található jelzőlámpákhoz hasonlóan -, és a tervek szerint ezt a csomópontot is át fogják majd a későbbiekben alakítani, mivel a burkolatba épített szenzorok könnyen megsérülhetnek, működésük nem annyira stabil.
A város közlekedési szakemberei hangsúlyozták: fontos tudni, hogy a szenzorok segítségével történő, forgalomfüggő irányítás sem a csúcs idejű terheléseket tudja segíteni, hanem a kisebb forgalmú időszakokban van lehetőség arra, hogy a kevésbé terhelt forgalmi irányok csak akkor kapnak zöld jelzést, amikor ott bejelentkező jármű van, illetve bizonyos időszakokban a jobban terhelt irányoknál az alapként programozott zöldidőt lehet nyújtani néhány másodperccel, a rugalmasabb forgalomlevezetés érdekében.