2021.02.20. 07:20
Járvány idején is stabilan működött a NAV
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal célja a szabályos adózás támogatása, és nem a bírságolás – hangsúlyozta a múlt évről szóló évértékelőjében a NAV vezetője.
Jelentős digitális fejlesztések zajlottak a vállalatnál
Fotó: Mirkó István / Magyar Nemzet
Az ellenőrzések jelentős része támogató jellegű, a klasszikus adóvizsgálatok aránya 7 százalékra csökkent. A NAV munkatársai a digitalizált információs rendszerekben ma már azt is látják, melyik adózóhoz milyen eljárást kell rendelniük – mondta Sors László. A NAV évértékelőjében Varga Mihály úgy fogalmazott: 2020 márciusa a gazdasági növekedés szinte példátlanul hosszú időszakát törte meg.
Az adatok azt mutatják, hogy a gazdasági visszaesés nagyobb, gyorsabb és pusztítóbb az 1929-es nagy gazdasági világválságban tapasztaltaknál. Ami akkor három év alatt következett be, most néhány hét alatt végbement – áll egyebek között a Nemzeti Adó- és Vámhivatal lapunkhoz is eljuttatott közleményében. A magyar gazdaság számára ez azt jelenti, hogy 2020-ra öt és hat százalék közötti visszaeséssel kell számolnunk.
A kormány gazdaságpolitikai elvei azonban most sem vesztették érvényüket. Továbbra is a munkahelyteremtés, a gazdasági fejlődés, a családok támogatása áll a középpontban – mondta Varga Mihály pénzügyminiszter.
Sors László, a NAV vezetője arról beszélt, hogy a fennállásának 10. évében járó adó- és vámhivatal nemzetközi viszonylatban is jelentős digitális fejlesztései – a gépek közötti kommunikáció, a mesterséges intelligencia alkalmazása – az állampolgárok és a vállalkozások adózásának egyszerűsítését szolgálják. Szerepük, hogy megkönnyítsék az évi mintegy 25 millió adózói bevallás és kötelező adatszolgáltatás folyamatát, másrészt valós idejű információkkal szolgáljanak a gazdasági eseményekről.
A vállalkozások digitalizálásában is felhajtóerőként működő hivatali megoldások a járványhelyzetben is biztosítják a NAV stabil működését, ami az állami bevételek garanciája. 2020-ban az ügyfélszolgálati kapcsolatokban az elektronikus csatornák domináltak, 33 százalékkal csökkent a személyes ügyintézés, és csaknem 80 százalékkal többen hívták telefonon a hivatal munkatársait, mint az előző évben.
A kormányzati adókönnyítések végrehajtásán túl az átmeneti szabályokhoz alkalmazkodott a hivatal, jelentős adatvagyona alapján szektorokra bontva képes mérni és bemutatni a gazdasági szereplők járványhelyzeti reakcióit, a bajba jutott vállalkozások nehézségeit is. A NAV által kezelt bevételekből – ami az államháztartás adó jellegű bevételeinek 94 százalékát teszi ki – pontosan látszik, hogy az áfából, a járulékokból és a szociális hozzájárulási adóból a vártnál kevesebb bevétel származott az elmúlt évben.
A gazdasági visszaesés és az adókönnyítések ellenére tavaly mintegy két százalékkal több volt a NAV bevétele, mint 2019-ben. 2020-ban 15 813 milliárd forint folyt be az adó- és vámhivatalhoz, ami mintegy 94 százaléka a kormány által még a járványhelyzet előtt tervezett bevételnek. 2021-ben 17 ezer milliárd forint beszedése a cél – mondta Sors.