Gazdaság

2017.04.03. 16:50

Mennyire biztonságos az internetről vásárolni?

Az internetes vásárlástól sokan ódzkodnak. Bár ennek a megoldásnak is megvannak a buktatói, mégis, ha tudatos vásárlóvá képezzük magunkat, bátran rendelhetünk a netről.

Szanyi-Nagy Judit

Az internetes vásárlások a kiskereskedelmi forgalom egyre nagyobb hányadát teszik ki, mégis sokan továbbra is tartózkodnak az efféle vásárlástól. Pedig - ahogyan Kriesch Attila, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Európai Fogyasztói Központjának főosztályvezetője is kiemelte - megfelelő utánaolvasás után nagymértékben elkerülhetjük a csalódásokat. E cikkünkben - a szakértő Európa Kávéházbeli tanácsait idézve - olyan tippeket osztunk meg, melyek segítségével tudatos vásárlók lehetünk.

Az online vásárlás mellett szól, hogy bármikor, bárhonnan rendelhetünk, hiszen nincsen fizikai távolság, nyitvatartási idő, az árak könnyedén összehasonlíthatóak, és a választék is nagy. Mindezekben persze itt-ott felsejlik a hátrány: nem találkozunk személyesen a másik féllel, nem tudjuk, valósak-e a weboldalon lévő adatok, s így azt sem, hogy megbízható-e a cég, ahonnan rendelünk. Arról nem is beszélve, hogy nem tudjuk kézben tartani, felpróbálni az egyes termékeket, minőségben és méretben ellenőrizni azokat.

Ha egy új webáruházzal találkozunk, először érdemes felmérni a honlapot. Gyanakodjunk, ha az e-mail címen kívül más elérhetőséget (telefonszámot, postacímet) nem találunk a céghez, vagy ha túl kedvező árakat és csábító ígéreteket (gyors fogyás, fiatalodás) látunk a honlapon. A postacím kiderítése már csak azért is hasznos, mert ha úgy alakul, hogy vissza kell küldenünk a terméket, megtudjuk, milyen városba, esetleg országba szükséges visszapostáznunk azt.

Ha még így sem vagyunk biztosak, hogy a cég valós, érdemes tesztelni annak működését. Rendeljünk egy kisebb értékű terméket, majd ellenőrizzük azt, a rendelési folyamattal együtt: vizsgáljuk meg a csomagolást, az ügyfélszolgálat működését, a számla, a használati útmutató és a jótállási jegy meglétét, megfelelő kitöltöttségét is.

Ha nem vagyunk elégedettek a termékkel, tizennégy napon belül élhetünk az elállási joggal, amely minden vásárló alapvető joga: az interneten látott szín a valóságban más lehet, éppúgy, ahogyan a termék elképzelt minősége. Persze akadnak olyan esetek is, amikor nem érvényesíthetjük e jogunkat: a gyorsan romlandó (pizza, virág), a szerzői jogi védelem alá eső (DVD, szoftver) vagy az egészséggel, higiéniával kapcsolatos (kozmetikumok, krémek, fehérneműk) termékeknél nincsen visszaküldési lehetőségünk.

Az elállást tizennégy naptári napon belül kell kezdeményeznünk: ez idő alatt nem a terméket kell visszapostáznunk, csupán írásban, egy elállási nyilatkozat elküldésével kell jeleznünk azt, hogy visszaküldenénk a terméket. Ennek a postaköltsége viszont minket terhel - hacsak a cég nem vállalja magától ezt a szívességet.

SZERINTEM

Korán kezdtem az internetezést, úgy tíz-tizenegy éves koromban. Szó szerint belenőttem a technológiába, és szerencsére eddig semmi nagy hátrány nem ért ezzel kapcsolatban. Bár tény, ha az internetes vásárlás témakörét nézem, sokáig egyáltalán nem mertem a netről rendelni; mindig megoldottam valaki máson keresztül. Aztán egyszer csak úgy döntöttem, nem kell a közvetítés: alaposan utánaolvastam a rendelés mikéntjének, annak, mik lehetnek a buktatók, s immár tudatos vásárlóként, a saját adataimmal rendelek magamnak telefontokot, fülbevalót - jóval olcsóbban, megbízhatóan.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!