Életmód

2014.08.10. 08:45

A fogyókúra nem, az ésszerű diéta javasolt

Székesfehérvár - Vajon mi a titkuk? Állandóan koplalnak és vízen élnek? Általában ezt kérdezik azok, akik meglátnak egy fitnesz edzőt, testépítőt. Nos, Zsolnai Zita, 40 +-os fitnesz versenyre készül most is, s elárulja, ő milyen életmódot követ.

S. Töttő Rita

- Amikor bemegyek a hölgyek közé az öltözőbe, az első kérdés általában az étkezéssel kapcsolatos, másodsorban a testmozgással - meséli Zsolnai Zita fehérvári személyi edző, aki évtizedek óta tartja szinte mindig csúcsformában a testét a fitnesz miatt. A versenyző hölgyek persze, akik a képeken szuperül néznek ki, sok nő vágyálmát testesítik meg izmos, szálkás testükkel.

- Ezek a képek egy adott versenyre készülés időszakában készülnek, ezt a versenyformát a hétköznapokon ilyen formában tartani nem lehet. Zita a fogyókúrát semmiképp nem javasolja, az ésszerű diétát annál inkább! Csoda módszerek és szerek nincsenek, tartós eredményt csakis életmódváltással tudunk elérni - hangsúlyozza. A fogyókúra során általában drasztikus súlyvesztés történik - főleg izomból -, míg a jól összeállított diéta során minimális izom veszteség mellett a zsírraktárakból történik a fogyás - magyarázza a különbséget Zsolnai Zita, aki szerint a fogyókúra épp ezért nem hoz tartós eredményt. Míg az életmódunkon történő változtatás élethosszig tartó eredményt hozhat. - A feldolgozott élelmiszereket, mint a gyorséttermek kínálatát, cukros joghurtokat, üdítőket, kekszeket, zsíros, olajos ételeket, egyszerű cukrokat, el kell hagyni az étrendünkből - árulja el a titkot az edző. Legtöbben a szénhidrát bevitel mennyiségével csúsznak meg, teszi hozzá, a rengeteg péksütemény, pizza, kenyérféleség sajnos nem fér bele a diétába, ezek felesleges kalóriák szervezetünk számára. Ám a magvak és csonthéjasok lisztjei is tartalmaznak szénhidrátokat, ezek fogyasztását sem vihetjük túlzásba.

Zsolnai Zita versenyre készül, sőt, gyakran készít fel másokat fitnesz versenyre: volt, aki segítségével világbajnok 8., régió és országos bajnok 4. és 6., Ausztriában 3. helyezést ért el (Fotó: S. Töttő Rita)

 

- Tudom, hogy a legtöbben nagyon elfoglaltak, hiszen gyerekeket nevelünk, dolgozunk, ott a háztartás is, és valamit sportolnunk is kellene. Hogyan figyelhetnék oda, mit és hányszor eszünk, pláne, ha meg is kell főzni... - így Zita, aki elárulja, ő hogy csinálja: - Megfőzök akár 1-2 napra is előre. Naponta 4-6 kisebb étkezés iktatok be, ebből kettő legalább főtt ételt jelent. Egyszerű, gyors ételeket készítek: csirke, pulyka, hal pácolva, különbözően fűszerezve, grillezve, serpenyőben kókuszzsíron, vajon, olíva olajon pirítva, alufóliában sütve és még sorolhatnám. A köret sok zöldség, kevés rizs, köles, hajdina, kuszkusz, quinoa. Sűrítéshez pedig a liszt helyett kukoricakeményítőt vagy növényi agar-agart használok, de akár francia módra burgonyával is lehet.

Lehet követni a példáját...

Zsolnai Zita túrós-mazsolás-meggyes süteménye:

kell hozzá 500 gramm túró, 4 tojás, 4 evőkanál nyírfacukor, 5dkg mazsola leforrázva, 10dkg meggy (vagy fekete szeder), 4-5 evőkanál zabpehely (kicsit megőrölve, de nem lisztszerűre), 1 citrom reszelt héja. Elkészítése: a túrót villával összetörjük, hozzákeverjük a zabot, tojás sárgáját, citrom héját, édesítőt. Felverjük a tojásfehérjét, összekeverjük a túróval és a mazsolával a végén.

170 Celsius fokos sütőben, 30-40 percig sütjük.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!