2011.12.16. 06:21
Sokat spórolhatunk, ha felkészítjük az autónkat
Székesfehérvár - Nincs annál kellemetlenebb, bosszantóbb, mint amikor egy hideg, téli reggelen cserbenhagy bennünket autónk. Nem biztos azonban, hogy csupán a gépkocsi a hibás!
Az akkumulátor állapotára figyelni kell, hiszen a baj megelőzhető kezdte Kiss Rudolf üzemmérnök, szakértőnk. Hangsúlyozta, télen, különösen akkor, ha beköszönt az igazi hideg, fagyos időjárás, érdemes felmérni az akkumulátor állapotát is.
- Nehézkesebb indítózás esetén villamos szakműhelyben kérhetjük az akkumulátor vizsgálatát. A mai járművek többségében ugyanis már gondozás mentes akkumulátorok vannak, amelyeken nem lehet karbantartást végezni, sőt, az akkumulátor lekapcsolása a gépkocsi hálózatáról is problémákat okozhat. Nem szabad a teljes indítás képtelenség állapotát megvárni, mert az a számítógépes hálózatnak sem tesz jót - fogalmazta meg a szakértő, utalva a mai modern, elektronikákkal gazdagon felszerelt kocsikra.
- Csak szakemberrel végeztessünk segédakkumulátorról indítást, mert a szakszerűtlen feszültség táplálás is jelentős anyagi károkhoz vezethet - mondta Kiss Rudolf.
A gondozásmentes akkumulátorokról megtudtuk tehát, hogy nem igényelnek utántöltést desztillált vízből. Árammal azonban tölthetőek, sőt, üzemszerű állapotukban az autó folyamatosan töltés alatt tartja ezeket. Ilyenkor az elektrolit víztartalma folyamatosan párolog, mint a normál akkumulátoroknál. A keletkező gőz elvezetése egy labirint-rendszerű fedélben történik, amely a túlnyomást elengedi, de a gőz lecsapódik benne, és visszacsorog az elektrolitba. Így nyugodtan tölthető, de fontos, hogy ezt automata töltővel tegyük. Ha ugyanis a töltőfeszültség eléri a 14.4 voltot, esetleg meg is haladja, fokozott buborékképződés lép fel. Ez károsítja a cellákat, kapacitásvesztést eredményez.
Télen a világítás mellett gyakori az ablaktörlő és az ülésfűtés használata is, ami mind nagyobb terhelést jelent az akkumulátorok számára. Egy mai modern akkumulátor négy-hat évig is gond nélkül működhet. Az igénybevétel olykor olyan nagy mértékű, hogy a rövid, néhány perces városi autózás alatt nem töltődik fel eléggé. Ilyenkor érdemes egy-egy hosszabb utazást is betervezni, esetleg a teljesítményét, töltöttségét figyelni.
Az autószerviz tulajdonosa arra is kitért, hogy az akkumulátor mellett fagyos időjárás esetén az ablakmosó folyadékot és a hűtőfolyadékot is helyesen kell megválasztani, fontos, hogy ezek megfelelően fagytűrőek legyenek. Az ajtózárakat érdemes kismértékben zárolajozóval megfújni a befagyás ellen és a könnyebb működés céljából.