a bennünket körülvevő világ Kovács Szilárd grafikus tálalásában

2021.01.08. 14:00

Formatervezési díj a váli fiatalnak

Kovács Szilárd szerint nem biztos, hogy világhíres leszel, vagy megváltod a világot, noha igen fiatalon ez is fölsejlik a merész álmodozások idején. Ám neki sikerült meglelnie az örömet, az alkotás és a munka örömét, alig huszonöt évesen.

Zsohár Melinda

A Magyar Formatervezési Díjat idén három fiatalember kapta meg: Kovács Szilárd, Németh Sebestyén és Kátay Hunor. Közösen

Fotó: családi archívum

A váli otthonában találkozunk Kovács Szilárddal, grafikáit, képeit nézzük a számítógép képernyőjén, a falon egy régi olajfestménye – barokk modorban, hagyományosan. A képernyő más. Sajátosan közölt képi gondolatok városokról, épületekről, ételekről, használati eszközökről, de ez is rajz. Alkalmazott vagy tervező grafikus, reklámgrafikus – így határozható meg, mivel foglalkozik, de nem túlzás őt művésznek nevezni.

Különleges munkái többfelé fellelhetők, nem kiállítótermekben persze, ahogyan a művészekről sztereotip módon gondolkozunk, hanem akár a hétköznapi, a mindennapi tárgyakon. Határidőnapló lapjain, borcímkén, hirdetésben. Nem átlagosak. A szakmában sokan ismerik nevét. A 2019-es vívó világbajnokság emblémájának megalkotását két társával közösen pályázták meg, s megnyerték. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából ítéli meg évente egyszer a Magyar Formatervezési Tanács a Magyar Formatervezési Díjat – idén három fiatalember kapta meg: Kovács Szilárd, Németh Sebestyén és Kátay Hunor. Közösen.

A Magyar Formatervezési Díjat idén három fiatalember kapta meg: Kovács Szilárd, Németh Sebestyén és Kátay Hunor. Közösen
Fotó: családi archívum

Szilárd édesanyja, Kovácsné Darabos Erzsébet ismert és elismert pedagógus, vezető, szakértő. Édesapja műszaki feladatokat teljesít egy német-magyar cégnél, kisebb-nagyobb találmányai gyakorlati szinten nyernek elismerést. Szilárd nővére, Réka egyetemista. A szülői ház szeretetteljes, kreatív légköre a legjobb indíttatás volt bármiféle önmegvalósításnak, s persze Kárpáti József művész-tanár terelte a képzőművészet felé, aki annyi tehetséget indított el idejekorán. Az általánosban rajzolt-festett Szilárd „ezerrel”, meg nem unta soha, s bár futballőrült volt és ma is az, állítja magáról, nyolcadikban nagy elhatározással felvételizett a „kisképzőbe”, a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába, a Magyar Képzőművészeti Egyetem gyakorló iskolájába – a művészeti pályára készülők álomintézményei ezek. A felvételin sorsszerűnek bizonyult a témája: zászló, láng – e hívószak szerepeltek, s ő tizennégy évesen a lyukas zászlót vetette papírra, lírai és ütős képen. Felvették.

A 2019-ben alapított önkormányzati Vál Nívódíjat is Kovács Szilárd tervezte
Fotó: családi archívum

A középiskola öt éve maratoni teljesítményt kívánt, szombaton is volt tanítás, Szilárd grafika szakra járt a tizenkét kreatív szak közül.

A művészetről, a kultúráról öntötték beléjük a maximumot. A vidéki fiú nem hagyta el a vidéket lélekben, de a nagyvárosi szubkultúrában is megtanult otthonosan mozogni, már nem akkora a különbség, mint akár egy generációval ezelőtt is a falu és a város között. Érettségi után a legmagasabb pontszámmal felvették az egyetemre is, tervező grafika szakra.

A barátság szintén meghatározó Szilárd számára, a három fiú elválaszthatatlan szakmailag, emberileg – hajdan bajtársaknak mondták az ilyesmit. Hunornak a tank, a katonaság „masíroz” a fejében, Sebinek a zene, Szilárdnak a sport, a foci, s mindhárman mégis művészek. – Az egyetem csoda, a tanárok mentorok, szabad a légkör, s a többiektől tanulod a legtöbbet– foglalja össze Szilárd, idén kapta kézhez a diplomáját. Kovács Szilárd, Németh Sebestyén és Kátay Hunor „rongyos, koszos termekben” találták ki, hogy kezdjenek valamit együtt, közösen, s „jó lenne nem multiknál dolgozni”, s hogy külföldre sem akarnak menni.

Egy város – egy füzet: ezúttal Koppenhága
Fotó: családi archívum

Még diákként alapították az Explicit Design Studiót, tapogatóztak, mivel lehetne pénzt keresni, semmi nem volt adott. Ma már egy évben akár száz projekten is dolgoznak, mikor lenne ilyen elképesztő munkatempó, ha nem most? A Canter Borház címkéit ők tervezték, gyönyörű, régi térképek rusztikusságával. Látványos az egy város – egy füzet szisztémájuk, légies, magas esztétikájú képekkel illusztrálják az egyébként jegyzetelésre használt noteszeket. A magyar kastélyok, Koppenhága és Budapest épületeivel kézbe kerültek e noteszek, Bécs előkészületben. Az új molecular gastronomy szakácskönyvekhez készítenek látványos grafikákat, az ő modorukban, ami védjegyszerű gondolkodás- és ábrázolásmódot tükröz. Óbecsén, a 19. században épült, egykor bankként működő, hamarosan megnyíló szálloda arculatát is ők tervezték, a magyar szecesszió hangulatát idézendő. Egy kardiológiai cégnek összeállított arculati tervükben a szív a szívben logó látványa elűzi a félelmet, a fiúk határozott célja éppen ez volt. Szofisztikáltabban, nem rémítően megjeleníteni a beteg szív gyógyítására utaló tevékenységet. Fontos apróságok ezek, utal Szilárd a szakmájukra, s a saját ars poeticájára.

Az otthoni (ifjonti) prófétaságról igen büszkén vall Szilárd. Őt kérte fel Bechtold Tamás váli polgármester a 2019-ben alapított önkormányzati Vál Nívódíj kézbe adható megjelenítésére. Berecz Zsombor világ- és Európa-bajnok váli vitorlázó kapta meg a testülettől az elismerést elsőként, s a díjat tárgyiasult formájában Kovács Szilárd és csapata jegyzi. – A vizuális környezet körbeveszi az embereket, mi is felelünk érte, hogy az milyen – véli. Mindenki a maga területén.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!