lóerő

2021.08.28. 14:30

Szépségesen erős az úrhidai ZiL

Kósa János Úrhidára született 1974-ben, a gépek már gyermekkorától nagyon érdekelték, aztán növénytermesztő-gépész szakon végezte el az iskolát. Később egy fuvarozó mellé került, azt mondja, ott tanult meg mindent. Ma vállalkozó, és többnyire útépítésekhez ad bérbe járműveket.

Tihanyi Tamás

Kósa János és a több darabból összeépített, egyedi ZiL, amit egykor megálmodott

Fotó: Tihanyi Tamás

Hogyan lépett be az életébe a ZiL?

– Valamikor én is dolgoztam ilyen orosz technikával, egy székesfehérvári cégnél általában meggyet és építőanyagot hordtunk, télen pedig havat toltunk – emlékezett Kósa János. – Ebből jött az ötlet, hogy ha már egyszer vezettem ZiL-t, akkor építsek is meg egyet, egy maradandót. Egy dupla fülkés járművet raktunk össze, két ZiL-fülke lett összehegesztve, az alváz is a ZiL-130-asé, a fűtőmű pedig a MAN teherautó alkatrészeiből készült. Lehet találni a világhálón ránézésre hasonlót, ami még tűzoltóautó, de az nem ilyen konstrukció. Az ajtók magassága meg lett növelve, és szélesebbek lettek, megszüntettük az elefántfüleket, a két fülke közötti rész, az oszlopok teljesen egyediek. A sárvédőket négy ZiL-ből alakítottuk ki.

Ön találta ki ezt teljesen, vagy volt valamilyen minta?

– Én, teljesen. Az orosz oldalakon lehet találni hasonlókat, de olyat, ami ennyire át lett alakítva, nem. Levittük a küszöböket, a fülketartó bakokat, az egész autó a légrugók végett leszintezhető a talajtól 6 centiméterre. Elől és hátul tárcsafék van, közlekedésbiztonsági szempontból mindennek megfelel, a LED-lámpák is EU-szabványosak. Az engedélyekkel azonban még mindig gondok vannak.

Kósa János és a több darabból összeépített, egyedi ZiL, amit egykor megálmodott
Fotó: Tihanyi Tamás

Mi ennek az oka?

– Nem találtunk olyan szakértőt, aki autóipari mérnökként regisztrálva azt mondaná, hogy teljes terveket készít, és vigyük el hatósági vizsgálatra.

Mit tud a motor?

– Alapvetően megmaradt a ZiL motorja, de a belsejét azért teljesen felújítottuk, a hüvelyek, a főtengely, a hajtókar mind új, nagyobb szelepek vannak benne és megtörtént a kompresszor beszerelésének az előkészítése is.

Lóerőben mire képes a jármű?

– Úgy 210-230 között lehet valahol a módosításokkal és az Ural gyújtásával, mert az nagyobb teljesítményű, így a motor jóval erősebb, mint egy „alap” 130-as ZiL, amely 170-180 lóerő közötti. Így az áttétellel, azzal, hogy MAN- híd lett alatta, 22-23 literes fogyasztással 90-100 kilométer per órával vezethető. A kompresszoros feltöltő segítségével 600-650 lóerős lesz a gépjármű. A motor még nyers, gyűjtöm a kilométereket, utána lehet majd rátenni a feltöltőt.

Egyelőre próbarendszámal…

– Igen, amíg tart a kísérleti üzemmód. Nevezzük annak, mert egy-két gyerekbetegség még kiütközik rajta. De dolgozunk azon, hogy teljesen hivatalos formája is legyen a közlekedésnek.

 

Mit szól hozzá a szakma?

– Nagyon elismerően nyilatkozik, a legtöbben azon bosszankodnak, hogy a bürokrácia miatt miért nem lehet egy ilyen technikát hivatalossá tenni. Mert a próbaüzemre ez így megfelelő, de az autó értékét növelné, ha lennének rendes papírjai.

Hány munkaóra lehet benne?

– Négy évig esténként, hétvégén dolgoztam. Volt úgy, hogy hónapokra félretettem, mert elegem volt, de azért az ünnepek jórészt munkával teltek, olyankor mindig elővettem az autót.

Mi az, amit a saját kezével meg tudott csinálni?

– A lakatosmunka nem áll távol tőlem, az előkészítéseket is megcsináltam rajta, festésben, egyebekben azonban sokan segítettek, főként a baráti körön belül.

Az egyedi jármű igazi értéke a ráfordított munkaórákban van
Fotó: Tihanyi Tamás

Az értékét meg lehet becsülni?

– Kínáltak már érte konkrét összeget, de erről most nem akarok beszélni, a munka- órák úgyis megfizethe­tetlenek. Az egyedi gyártmányoknál nem az alkatrész kerül sokba. Volt nekem Corvettem is, de akkor sem az alkatrész bizonyult drágának, hanem az a szakirányú munka, ami ahhoz kell, hogy egy ilyen épített jármű elkészüljön, és a legutolsó csavarig minden visszakerüljön a helyére. Mert az autót először összerakod, majd szétszeded újra teljesen, aztán megint összerakod. Az a legrosszabb része, hogy készen van, kipróbáltad, mentél vele, aztán újra szét kell szedni.

A festés miatt?

– Vagy például azért, mert el kell végezni a kárpitozást. Vannak olyan fordulópontok, amit nem ért az, aki ilyet még soha nem csinált.

Újabb tervek?

– Nem mondok még egyelőre semmit a részletekről, csak azt, hogy az is „orosz” lesz, és nem látni már olyat sehol Magyarországon. Szerintem jövő év végén már meg tudom mutatni, meglátjuk, mit enged a szabadidő és az alapanyag, mert azt már egyre nehezebb beszerezni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!