Az év utolsó versenyén is kiderült, nem gyerekjáték

2020.10.29. 17:30

Nagyot szólt az Ezerjóring – Távirányítós autók versenyeztek Móron

RC autómodellek kétütemű motorjaitól hangos néha a város peremén a környék, a Nagyveleg felé vezető út oldalán. A Móri Modellező Egyesület autóversenyzői róják a köröket, és ezzel párhuzamosan kiváló eredményekkel öregbítik Fejér megye és Mór hírét. Egyik tagjukkal, Dranka Tiborral beszélgettünk.

Palocsai Jenő

Nem most rakja először össze az RC autó motorját Kobolák Attila

Fotó: Hárer László

Hogyan indult útjára ez a szakosztály?

Itt Móron az elnök, Brettschneider Zoltán indította el korábban és ő már évek óta versenyzett, mikor én is belevágtam, úgy 4-5 éve. Nagy Tamás tavaly kezdte és már az élmezőnyben van. A Trabiring Modellező Egyesület elkezdte ezt az off-road szakosztályt felkarolni és szervezni az országos bajnokságot. Megtetszett nekünk ez az egész és maga a közösség, mert nagyon barátságosak és segítőkészek az emberek. Annak ellenére, hogy ellenfelek vagyunk a pályán, azon kívül, illetve a szerviz részen segítjük egymást. Aztán adódott egy nagy lehetőség, egy fuvarvállalat vezetője, Ruppert István biztosított számunkra egy területet, itt, Mór határában, és négy évvel ezelőtt kialakítottunk itt egy pályát. Lejöttek a főszervezők a Trabiringtől, megnézték a pályát, hogy a magyar szabályoknak megfelel-e, mert minimum négy méter szélesnek kell lenni és időmérő hurokkal is el kell látni. A pálya hossza is szabályozva van, minimum 250 méter hosszúnak kell lennie. A mienk minden versenykiírásnak megfelel, így 2018-ban bekerülhettünk az országos bajnokságba.

Nem most rakja először össze az RC autó motorját Kobolák Attila
Fotó: Hárer László

Hány fős csapat versenyzik az egyesületből?

Az egyesületnek jelenleg 12 tagja van, de ebből csak hárman vagyunk, akik részt vesznek az országos bajnokságban. Sokan repülőznek, illetve helikoptereznek, de összetartó csapat vagyunk, sokszor ők a segítőink a versenyek lebonyolítása közben. Nem csak szervezési és pályakarbantartási munkákat vállalják magukra, hanem a verseny során felborult, magatehetetlen autókat ők teszik vissza, hogy minden kerék érje a földet.

Milyen eredményeket értek el eddig?

Ahhoz képest, hogy fiatalok vagyunk ebben a kategóriában, az elnök, Brettschneider vezeti a ranglistát, mögötte Nagy Tamás áll és én vagyok a harmadik, jelenleg. Szóval Fejér megye áll a dobogón. Tavaly is jól szerepeltünk, Zoli akkor a második helyen végzett, míg én egy kicsit eltaktikáztam magam, így a végén hatodik lettem összesítésben. Október 23-án volt az utolsó futam, ugyanis a móri bornapok versenyéhez hasonlóan felázott a pálya, ami miatt a betervezett cikói futamot el kellett halasztani. Az új helyszín a móri pálya, az Ezerjóring volt. Borzasztó melós és szoros volt az utolsó verseny, melynek időpontjára az első és második összetett hely már eldőlt, a harmadik még nyitott volt. Ahhoz, hogy megőrizzem az összetett 3. helyemet, mindenképp Márton András előtt kellett végeznem. Az időmérőn kitörött a kerekem, így csak a 6. helyről tudtam indulni. A rajt után próbáltam rögtön elkezdeni a felzárkózást, de a 4. helyért küzdve összeért a kerekem és hanyatt vágódtam. Az utolsó helyről kellett felkapaszkodnom, de ennek ellenére a futamot kis szerencsével igaz, de megnyertem. A következő két futamon András végzett előttem, de utána már végig előtte jártam, egészen az utolsó futamig, ahol az első helyről ki kellett állnom, mert széthullott a kuplung és a hajtás.

Mivel Zolinak biztos volt a 2wd bajnoki cím, elindult a 4wd-ben is, ahol 3. helyen végzett. Összesítésben szezon végén: 1. Brettschneider Zoli, a második Nagy Tamás, a 3. én, tehát mind a három kupát sikerült megszerezni.

Az 1:5-ös kategória, vagyis a modellezésben a legnagyobb méretarányú autók versenye volt ez
Fotó: Hárer László

Mit tud az autó?

Ez az 1:5-ös kategória, vagyis a modellezésben a legnagyobb méretarányú autók versenye. Ezeket kétütemű robbanómotorokkal szerelik fel. Van közöttük kettő, illetve 4 kerék meghajtású is. A beépített erőgépek lökettérfogata 23 és 30 köbcenti között van. A modellek tetejére GPS-t tettünk, hogy meg tudjuk mérni a sebességet és a móri pályán 65-75 kilométert tudnak megtenni óránként. Ahogy a többi, hagyományos versenyen, itt is van egy telepített időmérő, míg a körbe-körbe száguldó autókba építettünk egy transzponder nevű eszközt, és ez a két szerkezet méri a köridőket.

Méterükhöz képest nemcsak a hengerűrtartalom jelentős, hanem a teljesítmény is. Az általunk használt járművek 3.5-4.5 lóerősek, ami elsőre talán nem hangzik soknak, de annyit tud egy mindenki által ismert Simson is, ami rendszámmal két embert is elvisz. Ezeknek a motoroknak azonban nem kell akkora súlyt cipelni, ugyanis 11-13 kilogrammos versenymodelleket kell célba juttatniuk. Mindegyik autó el van látva egy úgynevezett Kill-Switch szerkezettel, ami azt hivatott szolgálni, hogy ha megszakad az összeköttetés a rádiótávirányító és a kocsi között, akkor azonnal leálljon az autó, hogy még csak véletlenül se lehessen elszabadult autó a pályán. Természetesen a kritikus szakaszokon, külső kanyaríveken szalmabálákkal is növeljük a biztonságot, sőt, az egész pálya körül védősánc húzódik.

A fékrendszer gyárilag a hajtott kerekeket fékezi, de vannak különböző tunning megoldások. A legtöbb autón hidraulikus első fékek vannak, de van, akinek a hátsó is az, ha nem, akkor sima, rudazatos a hátsó fék. A távirányítóval több méter magasan a pálya fölött állunk és ugyanúgy, ahogy a nagy versenyeknél, itt is vannak szabadedzések, ahol lehet gyakorolni és játszani az állítási lehetőségek kimeríthetetlen tárházával.

Október 23-án volt az utolsó futam Móron
Fotó: Hárer László

Min, illetve mit lehet állítani?

Laikusként azt gondolja az ember, hogy összerakja az autót és megy, de ez kicsit sem így működik. A futómű dőlésszögeitől kezdve, a lengéscsillapító keménységén át, a gumik mintázatáig, az anyagösszetételből adódó puhaságáig mindent lehet állítani. Nem levegő van a kerekek belsejében, hanem szivacsbetét, és még annak a keménységével is lehet játszani. Ez mind-mind olyan komplex beállítási lehetőséget biztosít, ami hozzájárulhat a sikerhez, vagy éppen az elrontott taktikához.

Az akkumulátor kibírna egy napot is akár, de azért mi minden futam végén rátöltünk amennyi csak lehet, mert nem csak a távirányításhoz és a Kill-Switch-hez kell energia, hanem van az autókban egy kanyarodásért felelős, 25-30 kg erejű szervómotor és egy kisebb szervó is, ami a gáz és a fék kezelését teszi lehetővé.

 

Hogyan zajlik maga a verseny?

Az idei versenyen a bornapokon például elég jól összejöttünk, így volt kétkerekesek és négykerékmeghajtásúak versenye is. A két kategória járművei egészen más íveket használnak és teljesítményükben is eltérnek egymástól, ezért biztonságtechnikailag is külön versenyeznek egymástól, emellett a nézők is nagyon szeretik, hogy hol az egyik, hol a másik kategória szerepel, felváltva. A versenyek félórás futamokból állnak és minden futam között van egy karbantartási holtidő, ám a nézők számára így nincs holtidő, csak folyamatos verseny.

Hogyan lehet közelebbről megismerkedni ezzel a sporttal?

Tavasszal szoktunk családi napot tartani, ahol 1:10, illetve 1:8-as elektromos, nitrós, robbanómotoros vagy bármilyen autót ki lehet próbálni a pályát. A gyereken nagyon szeretik ezt a versenyt és olyankor hozunk ki olyan modelleket, amiket ők is kipróbálhatnak. Télen indul majd egy kampány, mert bár sokan rendelkeznek ilyen autókkal, mégis távol maradnak a OB-tól. Szeretnénk minél több embert bevonni, hogy lássák, egyetlen verseny több tudást, tapasztalatot ad, mint 5-6 gyakorlással eltöltött nap.

A móri Ezerjó ringen tartott verseny (10.23.) eredményei:

2wd

1.Nagy Tamás

2.Dranka Tibor

3.Márton András

 

4wd

1.Kobolák Attila

2.Csősz Lajos

3.Brettschneider Zoltán

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!