Lóerő

2022.05.22. 09:00

Szekrényből épített fel egy autót Kárpáti Sebestyén

Kétajtós szekrény felhasználásával készített új, működőképes járművet Kárpáti Sebestyén. A személyautózás hajnalát idéző járgány egyediségét a Kárpáti manufaktúra precíz és tiszta munkája fémjelzi.

Benedek Bálint

Kárpáti Sebestyén egyik szenvedélye az autóépítés, a garázsa is erről tanúskodik

Forrás: Szakony Attila / Zalai Hírlap

Kárpáti Sebestyén festőművész és autószerelő néhány éve Nagyrécséről Fityeházra tette át székhelyét. A nyugdíjas polihisztor átköltöztette a galériáját is, ahol a festmények társaságában több, nagyrészt saját készítésű retró járművet őriz. Pályafutását autószerelőként kezdte, 1992-től Nagykanizsán előbb a Skoda, majd 2004-ig a Renault márkát képviselte, hobbija régóta a festészet, ám ecset helyett elsősorban ujját használja.

– Régóta kizárólag a festészettel foglalkoztam, amikor egy megsárgult fotó akadt a kezembe, amin az 1900-as évek elejéről származó kétszemélyes kocsit pillantottam meg – mesélte. – A márkája, típusa ismeretlen, hiszen abban az időszakban több műhely foglalkozott különféle járművek építésével, ám ezeket a próbálkozásokat rendszerint megtartották maguknak. Ilyenkor általában összeállt egy baráti társaság több szakemberrel együtt, s igyekeztek valamiféle forradalmi ötlettel előállni. A hintót, a lovak erejét szerették volna leváltani motoros hajtásra. Ugyan nem mostanában építettem autót, de ez a fajta szenvedélyem megmaradt, az életem része az alkotás. Szerettem volna visszanyúlni az autózás őskorába és megmutatni a jövő generációjának, hogy bizony nem mindig létezett okosautó, s számítógépes vezérlés.

A karbidlámpa, az egyik korhű darabja az egyedi járműnek 
Forrás: Szakony Attila / Zalai Hírlap

A precízségéről ismert Kárpáti Sebestyén 850 munkaórát töltött a garázsban a különleges szerkezet összeállításával. A fénykép alapján megvolt a forma, viszont az elképzeléséhez szükséges alapanyagok nagy részét a környékbeli bontókban, roncs- és méhtelepeken gyűjtötte össze, hogy aztán „beköltözhessen” a műhelyébe. Az erőforrás a váltószerkezettel együtt a legendás Fiat 500-asból származik, a hátsó hídja Ladából, az első, valamint a hátsó tengelye a laprugókkal együtt pedig uradalmi hintóból került a kocsi alá. Emellett a lámpatestek közel 100 éves vasúti karbidlámpák, melyeknek működése egy kémiai reakció: belehelyezett kalcium-karbidból víz hozzáadásával acetilén gáz fejlődik, és ez egy égőfejen kivezetve erős fénnyel világít.

A műszerfal kétajtós szekrényből készült
Forrás: Szakony Attila / Zalai Hírlap

– A kerekeket a nagyon régi vasúti csomagszállítóból alakítottam át, és MZ motorkerékpár-abroncsokon fut – tette hozzá. – A kétszemélyes, kabrió kocsit már többször kipróbáltam Fityeház utcáin néhányan megnézhették, kifejezetten élmény vezetni. A szakértők szinte azonnal kiszúrják, hogy a faberakásos műszerfal és a díszítőelemek egy retró kétajtós szekrényből készültek, s még megannyi apró érdekesség látható rajta. A benzintank 20 literes, még a fogyasztását nem mértem, de szívesen megmutatom a kíváncsi szemeknek. Egyértelműen bemutatóautónak készült, kiállításokra, s bár néhányan szívesen látnának benne menyasszonyt is, el kell keserítenem őket: a sofőr mellett az ara már nem fér el a hatalmas ruhájában.

Az újonnan elkészült jármű mellett még látható az úgynevezett „Kárpáti Cadillac”, mely szintén kézimunkával készült egyedi darab, mely már teljes egészében saját tervezés és építés eredménye. Egy felújított, 22 éves Suzuki 650-es motor is része a gyűjteménynek. A garázs éke pedig az 1970-es gyártmányú, gyári Cadillac Eldorado, valamint a szintén kivételesnek számító repülőgép.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!