Nélkülözhetetlen lesz a jövőért

2021.11.28. 10:00

A tisztább levegőért fejlesztették ki az AdBlue-adalékot

Valljuk meg őszintén, a 2021-es év még a korábbiakhoz képest is több oldalról támadta, illetve sokkolta az autósok széles táborát. Elég csak az egekbe szökő benzinárakra gondolni, majd az utóbbi hetekben dízel gépkocsikat használók egyik legfontosabb alapanyaga az AdBlue szinte hiánycikké vált és pánikszerűen elindult a felvásárlása is.

Káldor András

A szervizben tudják a szükséges beállításokat elvégezni, ha már nem indul a járgány

Forrás: Shutterstock

A szervizben tudják a szükséges beállításokat elvégezni, ha már nem indul a járgány

Forras: Shutterstock

Miért is nélkülözhetetlen ez az adalék a dízelek számára? Ennek jártunk utána, megvilágítjuk, hogyan is működik ez a már-már mágikusnak tűnő adalék. 

Nem vitás, a dízel takarékos, nyomatékos és a legjobb hatásfokkal üzemelő belső égésű motor. Csak hát ott van az a fránya korom és nitrogén-oxid. Leginkább ez a két dolog az, ami már több évtizede arra készteti az autógyárakat, hogy folyamatos harcot folytassanak a károsanyag-kibocsátás ellen. Előbb jött az EGR-szelep a kipufogógáz-visszavezetés, a Start Stop rendszerek, és hogy az Euro 6-os normát is megugorják az SCR-katalizátor. Ehhez kell az a bizonyos AdBlue folyadék, amelyből manapság hiány mutatkozik a piacon. Azért, hogy mindezt jobban megértsük segítségünkre hívtuk Sárkány Zoltán autószerelő mestert, aki a fővárosban számos esettel találkozott, szakértője a témának.

 – Akinek ilyen autója van, ott általában a tanksapkán belül két betöltőnyílást talál. Egyet a gázolajnak, illetve egyet az AdBlue-nak. Mi történik onnantól, hogy bekerül a folyadék a tartályába? Külön tartályról beszélünk, ami egy szivattyút és egy fűtőelemet tartalmaz, ami azért kell, mert az AdBlue folyadék –11 fokon megfagy, ezáltal fűteni kell, hogy ne fagyjon meg, ne kristályosodjon ki, mert ez meghibásodáshoz vezethet. Műanyag csővezetéken keresztül kerül a kipufogórendszerbe egy befecskendező szelephez, és amikor eléri az autó az üzemi hőmérsékletet, akkor ezt befecskendezi a kipufogóba. Innentől szinte pofonegyszerű már a folytatás. Amikor az AdBlue bejut a forró kipufogógázba, ammónia lesz belőle. Az ammónia a kipufogógázban levő nitrogén-oxiddal együtt bejut az SCR(szelektív katalitikus redukció – a szerk.) katalizátorba, és itt szétválik az ammónia nitrogénje és a hidrogénje, valamint a káros nitrogén-oxid nitrogénje és oxigénje. A nitrogének összeállnak nitrogénmolekulává, ami egyébként a földi légkör 78 százalékát alkotja, még a maradék hidrogén és oxigén egymást megtalálva vízgőzzé válik. Így tehát a rendszer máris közömbösítette a káros nitrogén-oxidokat. – tudtuk meg a szakembertől.

Továbbá 30-31 százalék között karbamidot tartalmaz ez a folyadék, a többi része egyéb anyagok és ioncserélt víz. A folyadék viszonylag sokáig kitart egy személygépkocsi tartályában. Egy átlagos autónál 2000 kilométerrel a kiürülés előtt figyelmeztet a rendszer, hogy fel kell tölteni. 

– Általánosságban véve a tartály gyártófüggő, hogy mekkorára tervezik  a tartályt. Cirka 20 ezer kilométert tud elmenni egy ilyen tank-AdBlue-val a jármű. Akkor van a probléma, hogyha a rendszer elkezd viszszaszámolni, és nem mondjuk 1800 kilométer, hanem már tényleg nagyon kevés, néhány száz kilométerre elegendő van vissza, akkor még ugyan kiírja az automatika, hogy egyet-kettőt lehet állítani vele, be lehet indítani az autót, de aztán többet nem. Utána szervizbe kell vinni, trélerrel, mert csak ott tudják alaphelyzetbe állítani, a megfelelő beállításokat elvégezni, hogy újra elindulhasson a járgány – tájékoztatott Sárkány Zoltán. 

Egy nyílás a gázolajnak, egy az AdBlue-nak – utóbbi beszerzése manapság problémás 

Forrás: Shutterstock

Mindezt azonban nem lehet megvalósítani AdBlue nélkül, és ennek beszerzése manapság némi gondot okoz. Az Európai Unió ugyanis gázellátási problémákkal küzd, az adalékanyag egyik összetevőjének, a karbamidnak az előállításához gázra van szükség, és ha ez nincs, akkor nincs AdBlue se. Ez így egyáltalán nem véletlenül okozott némi pánikot a piacon.

 – Az biztos, hogy nem kis riadalmat okozott a kuncsaftjaim között az AdBlue hiánya. Sorra kaptam a telefonokat, hogy nem tudnak szerezni, illetve honnan lehetne hozzájutni. Kiderült, hogy néhány héten belül helyreállhat majd a rend, és ismét normál körülmények között meg lehet majd vásárolni – tájékoztatott. 

Más kérdés, hogy raktározni egyébként sem igazán érdemes belőle, mert ennek is ugyanúgy, mint nagyon sok terméknek, van szavatossági ideje. Ráadásul elég nehéz tárolni, mert nem bírja az alacsony és a magas hőmérsékletet sem. 

Az érem másik oldala, hogy a személygépkocsikon kívül a teherautók, mezőgazdasági járművek is használják természetesen az adalékot, ott pedig irdatlan mennyiségre van szükség, mivel egy nagy teljesítményű jármű akár száz-százharminc  litert is el tud használni egyetlen nap alatt…

 

Ezek is érdekelhetik