Lóerő

2012.05.04. 10:07

A Citroen főműve még mindig az utakon: a Traction Avant megelőzte korát

Pákozd - 1911 köbcenti, 56 lóerő: ez lakozik a Traction Avantban, ami a Citroen gyár legnépszerűbb autója volt. Az annak idején az utak királynőjének nevezett járgánnyal ma is találkozhatunk.

Lovász Lilla

Mintha csak az 1930-as évek fekete-fehér filmkockái peregnének a szemünk előtt: keskenykarimás kalapú lányok integetnek, swinget, charlstont táncolnak az ifjak, a macskaköves utcákon lassan gurulnak  az autógyártás első évtizedeinek remekei...
A filmkockákról "legördülve" a Citroen Traction Avant  méltóságteljesen halad a Mészeg-hegy kanyargós ösvényén. Benne ülve megáll az idő, a sietést nemcsak a sofőr, az utas, de a szembejövő autósok is elfelejtik: maga a történelem vonul az utakon. Nem csoda, ha tulajdonosa, Vékony Péter hat évvel ezelőtt első látásra beleszeretett, s nyomban megvásárolta az  elegáns vonalvezetésű, klasszikus automobilt.

- Bár old timerhez illően kímélem, nyaranta szeretek beleülni és csak úgy kocsikázni egy kicsit ezzel az 1955-ben gyártott járgánnyal. Szívesen adom kölcsön ismerőseimnek, így gyakran látható a kocsi például hagyományőrző programokon - mondja a büszke tulajdonos.
A típust 1934-ben kezdte gyártani a Citroen, s egészen 1957-ig mintegy nyolcszázezer  darab került az utakra. André Citroen életének utolsó alkotása, egyben főműve is volt a Traction. Olyan újításokat vezetett be ezzel a modellel, amelyekkel közel két évtizeddel megelőzte korát. A Traction Avant volt az első szériaautó, amit elsőkerék-meghajtással gyártottak. Ez, illetve a típus önhordó karosszériája nagyjából olyan előrelépést jelentett, mint annak idején a belső égésű motor feltalálása. A típust független első- és hátsókerék felfüggesztéssel szerelték, ami rázkódásmentes, kényelmes utazást biztosított. Több mint húszéves életciklusa alatt egyre több újdonsággal gazdagították a tervezők ezt a közel ötméteres  automobilt: ilyen volt a fogasléces kormánymű, a szinkronizált sebességfokozat és az utolsó évek újítása, a légrugózás, ami azóta a Citroen védjegyévé vált.

 Olyan népszerű lett  a maga korában, hogy Franciahonban  népautóvá vált, de sokat vittek belőle külföldre is.
Hadigépezetnek is jó szolgálatott tett, nem hiába látunk efféle járgányokat a második világháborús filmekben.
- Népszerűsége révén ma sem nehéz akár eredeti  alkatrészeket beszerezni a felújításhoz - mondja Péter, s hozzáteszi, az ő kocsija spanyol "eredetű", onnan került Németországba, ahol 1965-ben újították fel, s faragtak belőle esküvői autót. Akkor piros kárpitot, szervókormányt kapott a kocsi, ám ehelyett azóta tulajdonosa visszaállította az eredeti állapotot:  a megyénkbeli Traction Avant 11CV valódi old timerként rója az utat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!