Lóerő

2011.05.20. 07:41

Becsuknák a kiskapukat

A 2008 őszén berobbant gazdasági válság egyik legnagyobb vesztese a hazai autósszakma. Az új autók eladása drasztikusan visszaesett, ezen változtatna a kormány.

Miskei Anita

A gazdasági bizottság  törvényjavaslat-csomagot nyújtana be a parlamentnek, amelyben a gépjármű-kereskedelem és -javítás problémáit orvosolnák, erről már tárgyalt Matolcsy György gazdasági miniszterrel - mondta Rogán Antal, a gazdasági bizottság elnöke a bizottság közbeszerzési és vállalkozás-szabályozási albizottságának ülésén.
Szuna József székesfehérvári márkakereskedő, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének alelnöke hangsúlyozta, nagy öröm a szakma számára, hogy a kormány foglalkozik az autóiparral, hiszen az ágazat a gazdasági válság egyik nagy vesztese. Amit a számok is alátámasztanak: 2008 ősze óta drasztikus mértékben esett vissza az új autók eladása.


- Az év első négy hónapjában 15 ezer 97  új autót adtak el Magyarországon,  a tavalyi év azonos időszakában 13 ezer 876 új autó talált gazdára. A válság kirobbanása óta az idei az első év, amikor minimális növekedést értünk el. Ugyanis még 2009-ben, a válság első évében is 29 ezer 365 autót adtak el a márkakereskedések. Most úgy tűnik, az eddig tartó zuhanás megállt, s egy  nagyon lassú emelkedésre számítunk - mondta Szuna József. Hozzátette, nemcsak az eladott új gépkocsik száma, hanem  az értékesítő házaké is kevesebb, 2008-ban még 1100 márkakereskedést számláltak országszerte, ma 3-400 márkakereskedéssel van kevesebb. - Jelenleg a márkakereskedések jelentős részben a szerviztevékenységből próbálják fenntartani magukat, ezért is lenne fontos felszámolni a feketejavítókat - mondta az alelnök. Rámutatott arra, hogy a feketén dolgozók gyakran nem minőségi munkát, vagy nem azokat a gyári alkatrészeket építik be az autókba, mint a márkaszervizek és legális javítók, ráadásul sem az áfát, sem az egyéb adókat nem fizetik meg. Ezzel nem versenyezhetnek a márkaszervizek. Szuna József arra is felhívta a figyelmet, hogy az autójavításkor vannak gyári, illetve a gyár által ajánlott utángyártott alkatrészek, s vannak a nagyon olcsó, rossz minőségű darabok. Utóbbiakat a márkaszerviz nem építheti be, ahogy egy felelősségteljes szakember sem vállalja azok szerelését.  Egy fékbetét esetében például a harmadik, rossz minőségi kategóriába sorolt termékkel az autós 8-10 méterrel hosszabb fékutat tesz meg, ami szerencsétlen esetben vészfékezéskor éppen egy zebrányi távolság. Nem minden az olcsóság  hangsúlyozta a szakember, utalva arra,   fontos a feketegazdaság felszámolása.
Az autósszakmában becsületesen dolgozókat nem csak a feketén tevékenykedők lehetetlenítik el. Az óratekerést büntetnék, ahogyan azt is szorgalmaznák, hogy a regisztrációs adóval egy időben a kereskedő az áfát is fizesse meg. A külföldi rendszámú autóknál is tisztább helyzetet teremtenének, így azok, akik rendelkeznek állandó magyarországi lakcímmel, nem használhatnának  január elsejétől külföldi rendszámot.  
Szuna József kiemelte, az autósszakma nem ért egyet a regisztrációs adó mértékével. Annak csökkentésével az eladások is növekedhetnének. Talán ez is oka annak, hogy Magyarország lakosaira jut a legkevesebb eladott autó Európa-szerte. Például a 10,5 millió lakosú Csehországban tavaly 168 ezer új autót adtak el, amíg hazánkban 44 ezret. Mindezt befolyásolja azt is, hogy szinte lehetetlen hitelhez jutni. Szuna József úgy véli, 20-30 százalékos önerő már megfelelő lehetne. Enélkül csak kevés készpénzes vásárló van, a flottalízing jelentős hányada pedig Budapesthez köthető, a vidéki kereskedéseknek legfeljebb a szervizelés jut.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!