Lóerő

2010.10.29. 05:07

Didergő reggeleken már csúszhat az autó

Székesfehérvár - Az elmúlt két nap deres reggele - negyedórás jégkaparással - gondolom, minden autóst ráébresztett: a kocsi téli felkészítése tovább már nem odázható.

Móré Erzsébet

A  balesetmegelőzési bizottságok szerte az országban figyelmeztetnek, ismétlik a tennivalókat: ellenőrizzük, ellenőriztessük a biztonsági berendezéseket,  hogy  elkerüljük a  kínos meglepetéseket.  Elengedhetetlen az akkumulátor  átvizsgálása, mert biztosan akkor nem indul a járgány, amikor a  legnagyobb szükségünk lenne rá.  A  világítás, a fékrendszer  mellett  apróságnak tűnik, ám nagyon fontos, hogy az ablaktörlő lapátokat  cseréljük ki  (ha szükséges), és  ne  feledkezzünk meg az ablakmosó folyadékról:  ne vízzel töltsük fel a tartályt, mert   a  vezetékekben  a komolyabb mínuszoknál    egyszerűen megfagy a víz.  A  téli gumi szerintem alapvetően hozzátartozik  a biztonságos  közlekedéshez,  a nyári gumi   ugyanis más szerkezetű,  már plusz hét fok körül csúszni kezd (pláne, ha nedves,   lehullott levelektől síkos az úttest), fagypont körül pedig megkeményedik,  nagyon csökken a tapadása. A téli abroncsot  viszont  arra  fejlesztették ki,  hogy  alacsony hőmérsékleten  növekedjen a tapadása,  speciális a bordázata,  és   roppant hidegben is rugalmas marad. A szakemberek azt tanácsolják, hogy a  guminyomás a  nyárihoz képest  legyen  0,2-0,3  barral magasabb,  mert  a  túl alacsony nyomás  rontja a profil  öntisztuló képességét.  Ám ne feledjük: a téli  gumi nem csodaszer  és a megcsúszástól  nem  véd, az óvatos  vezetés  elengedhetetlen!
Praktikus, ha  kipróbáljuk a téli tanpályás  vezetést, ha erre  nincs  mód (mert  messze van a  speciális pálya, vagy drágálljuk  az oktatást)   az első hóban   vagy jeges úton vonuljunk  el egy  biztonságos, nagy parkolóba, ahol  csúszkálhatunk kicsit.      

Látni és látszani! Ez  alapelv  a  téli közlekedésben (is).  A  kerékpárosok biztonságára   nekik  maguknak,  de  az autósoknak is  vigyázni kell.    Elemzések szerint  a legtöbb  halálos  kerékpárosbaleset  abból adódik, hogy   a biciklin nem volt világítás, a  kerékpáros nem volt látható.   Az a szabály, hogy lakott  területen  kívül,  rossz látási viszonyok között  kötelező a  fényvisszaverő mellény viselése.   

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!