Hírek

2014.07.10. 15:25

Épül a valódi elkerülő - Akár húsz percet is nyerhetnek a délről Veszprém felé igyekvők

Székesfehérvár-Budapest - A nyolcas főútról csak egy nagy földhányás látszik, pedig szinte a teljes nyomvonalon zajlik már az építési munka.

Házi Péter

Mivel a mezítlábas autósok biztosan nem jártak még a Fehérvárt nyugatról elkerülő út III. ütemének területén, így nem is tudják, milyen komoly munka zajlik már a nyomvonal építésén. Éppen két év múlva, 2016 júliusára kell elkészülnie a 6,7 kilométeres szakasznak. Fehérváron sokan úgy mondják, ez lesz a valódi elkerülő út, mert a jelenleg már működő szakasz Feketehegy-Szárazrétet nem kerüli meg, így az Új Csóri út környékén élőknek napi 20-25 ezer autó dübörgését kell eltűrniük. A most épülő elkerülővel párhuzamosan hamarosan kezdődik a 8-as út Várpalotát elkerülő szakaszának az építése is, így az ország déli részéről Fehérváron át igyekvők akár húsz perccel gyorsabban juthatnak majd el Veszprémbe 2017-ben.

Hatszázezer köbméternyi föld, 31 ezer köbméter aszfalt, 14,5 milliárd forint, 6,7 kilométer. Ezek a Székesfehérvárt nyugatról elkerülő út most épülő harmadik ütemének sarokszámai.

A 6,7 kilométeres szakasz 2016 júliusára készül el. A Várpalotát elkerülő szakasz megépültével jelentősen gyorsabb lesz a Veszprémbe jutás (Grafika: Lovász Lilla)

A nyolcas úton Csór felé haladva az autós csak annyit lát, hogy az út mellett napról napra egyre csak magasodik egy hosszan elnyúló domb: ez lesz az alapja az elkerülő új szakaszának, amely itt, a csóri elkerülő útnál csatlakozik majd külön szintben a 8-as főúthoz. A munka viszont gyakorlatilag már az egész nyomvonalon zajlik, mégha az a főútról nem is látszik olyan nagyon.

Mint Loppert Dániel, a beruházást koordináló Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója a Fejér Megyei Hírlap kérdésére elmondta, az építkezés összességében a tervezett ütem szerint halad. A lőszermentesítés, valamint az előzetes régészeti feltárások (lásd keretes írásunkat) a napokban fejeződnek be, a környezetvédelmi előzetes monitoring vizsgálatok és intézkedések részben elkészültek, részben folyamatban vannak. Három híd is lesz ezen a szakaszon, a próbacölöpözésük már megkezdődött.

- 2011-ben csillant fel a remény, hogy nem kell 2022-ig várnunk az építkezéssel. Van azonban, aki még most is úgy gondolja, hogy az út nem épül meg, de ha látná, mekkora földtömeget mozgatnak itt, talán végre elhinné, hogy tényleg elkészül 2016-ra - mondja Szigli István, Feketehegy-Szárazrét képviselője, aki lapunk kérésére végigkalauzolt minket a nyomvonalon. A leendő út mentén egyre több helyen állnak a sóderkupacok, s a hídépítések előkészítése folyik, megkezdődtek a közműkiváltások is.

Benkő József technikus egy bronzkori cserépdarabot mutat, tőle jobbra pedig egy korabeli kemence látható. Ezen a területen két év múlva 110 kilométerperórával robognak majd az autók (Fotó: Házi Péter)

Az új út egyébként az Aszalvölgyi-árok közelében válik majd el a meglévő elkerülőtől, s természetesen itt is 110 kilométer per órás sebességgel mehetnek majd a kétszer két sávos úton a járművek. A csóri lehajtónál és a Gaja-pataknál két ideiglenes lehajtó is épül, ezekre a két csomópont munkaterületének megközelítése miatt van szükség.

A fehérvári nyugati elkerülő út megépítése egy nagy útfejlesztési program része, amelynek keretében negyven kilométeren korszerűsítik a nyolcas utat. A Veszprém felé autózók jelenleg több szakaszon csak az egyik pályát tudják használni a felújítások miatt, több helyen biztonságos különszintű csomópontokat építenek. Várpalotánál még a nyáron megkezdődik az elkerülő szakasz építése. A korszerűsített hajmáskéri csomópontot pedig már 2014 őszén használhatják a közlekedők.

Székesfehérvár közvetlen közelében eddig csak a Fecskeparton találták meg Árpád-kori település nyomait, ám ott nem lehetett kiterjedt ásatásokat folytatni. Az elkerülő útnál most folyó 33 500 négyzetméteres ásatás azért egyedülálló, mert nagyobb területen van mód a 10-12 századi, kora Árpád-kori település feltárására. A május 26-án kezdődött és a jövő hétig tartó ásatás már eddig is sok leletet hozott a felszínre. Az épületnyomokon kívül cseréptöredékek, korrodált vaskések, állati csontok, szorványban római érmék, valamint a középső bronzkorból tároló edények és díszített bögre töredékek kerültek elő mondta el Savanyú Bálint ásatásvezető.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!