2015.08.27. 10:09
Olvasói panasz: 25 kilométert kell kerülnie, mert nem épült mezőgazdasági átjáró
Székesfehérvár –Nem épült mezőgazdasági átjáró az elkerülő út most készülő szakaszánál, állítja Dula István, aki így a mezőgazdasági gépeivel nem tud bejutni az elkerülő két pályája közé szorult földekre. Hacsak nem kerül 25 kilométert oda, s vissza.
Dula István hosszú évek óta gazdálkodik a Székesfehérvárt nyugatról elkerülő út melletti földeken. Eddig még a négy méter széles tárcsájával is simán eljutott a szántóföldig, ám most, hogy a földek az elkerülő út régi és jelenleg épülő szakasza közé szorultak, nagy gondba került:
– Eddig, ha kombájnnal akartunk a Gaja-patak fölötti részre eljutni, akkor a Sárszentmihály és Sárpentele között vezető úton mentünk, ami az egykori Habi-tanya felé vezet. Errefelé van egy Gaja-híd, amin át lehetett menni a Gaja északi oldalára, s ott a parton végigmenve el tudtuk érni a szántóföldeket. Most viszont ezt a lehetőséget is megszüntették, mert a Gaja-patak mellett évszázadokon át használt földutat egyszerűen kettévágja az új elkerülő most épülő hídja. Ráadásul a híd alatt nem hagytak elég helyet, nem építettek ki mezőgazdasági átjárót . Ezt szerintem vagy kifelejtették vagy kispórolták – vázolja a jelenlegi helyzetet Dula István, aki szerint így, ha széles mezőgazdasági szerkezettel, például egy négyméteres tárcsával akarnak a gazdálkodók Sárpentele, Sárszentmihály irányából az elkerülő régi és új pályája közé szorult területre eljutni, akkor majdnem a 8-as útig fel kell menniük, ott ugyanis állítólag majd kialakítanak egy mezőgazdasági átjárót. Ez a „kis kitérő” alsó hangon 20-25 kilométeres kerülőt jelent, ami elképesztően megdrágítja a terményeket betakarítását.
Dula István hosszú évek óta gazdálkodik a Székesfehérvárt nyugatról elkerülő út melletti földeken. Fotó: a szerző
Az ominózus földekre persze el lehetne jutni Fehérvár felől is, a Maroshegyen és a Bakony utcán át, de ehhez a túlméretes gépeknek minden alkalommal útvonalengedélyt kéne kérni. Vagy marad a „besurranás a városi utakra” és a büntetés kockázatának vállalása. Panaszosunk szerint most, amikor még az új út szóban forgó szakaszát nem aszfaltozták le, ki kellene bontani a töltést, s a híd mellett megépíteni a mezőgazdasági átjárót. Tudomása szerin öt-hat gazdát biztosan érint a probléma, szeretné, ha valamilyen megoldás születne az ügyben.
Megkerestük az elkerülőt építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t, valós-e a probléma, s ha igen, milyen megoldásokat tartanának kivitelezhetőnek. Loppert Dániel kommunikációs vezetőtől megtudtuk, az ügyben a héten már megkezdődött az egyeztetés, de a jövő hét második felében az érintettekkel, valamint az önkormányzat szakembereivel helyszíni bejárást tartanak. A megoldási lehetőségekről csak ezt követően tudnak érdemben nyilatkozni.