Hírek

2013.06.25. 17:46

Útdíj: sokallják az összeget, keveslik a bevezetésre, felkészülésre szánt időt

Hazánkban pontosan 6513 kilométernyi olyan útszakasz van, melyeken július elsejétől a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járműveknek útdíjat kell fizetniük. Nagy a kapkodás az utolsó napokon.

Miskei Anita

Ezek autópályák, autó- és főutak. A gépjárműveket tengelyszám és motortípus, illetve az adott út típusa szerinti kategóriába sorolják, s eszerint kell megfizetni egy-egy szakaszra az útdíjat.

Fejes Endre és Fejes László beszélt az elektronikus bevallás módjáról az útdíj kapcsán (Fotók: Lovász Lilla)

A rendszer- és úthasználat júliustól csak díjfizetés ellenében lehetséges, így a hazai és külföldi fuvarozók használatarányos díjat fizetnek meg. Aki ezt elmulasztja száz-, vagy akár több százezer forintos bírságra is számíthat. Ráadásul a 3,5 tonna fölötti járművek intenzív kontrollra számíthatnak, sőt, az autóutak, sztrádák mellé olyan telepített eszközöket helyeztek ki, melyek mindenféle időjárási és látási viszony közepette alkalmasak a gépkocsik azonosítására.

– Két lehetséges módja van a legális közlekedésnek, s ezek egyike az érvényes szakaszjegy megváltása. Ezt a fuvarozók bármely benzinkúton, vagy az Állami Autópálya Kezelő által kijelölt árusítóhelyen megválthatják internetes fizetéssel, de készpénzben is. A fuvarosnál ez előre tervezést igényel, hiszen a fizetős szakaszokra már előre megváltott szakaszjeggyel hajthatnak csak fel. A másik mód, hogy az elektronikus bevallást választják a fuvarozók, de ezt kizárólag egy flottakezelő cégen keresztül tehetik meg. A flottakezelők rendszere alkalmas arra, hogy kommunikáljon az Állami Autópálya Kezelőével. Az átadott információk, melyek alapja a megtett út, képezik majd a számlázás alapját.

Ehhez azonban nem elegendő beszereltetni az eszközt, a vállalkozónak regisztrálnia is kell cégét, s autóját az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) honlapján. Ezt követően jöhet létre a három szereplő közötti szerződés, s válik alkalmassá a fuvarozó az elektronikus bevallásra – tájékoztatta az FMH-t Fejes Endre és Fejes László, az ÁAK szerződött partnere, egy székesfehérvári kft. két tulajdonosa és vezetője.

A szakaszjegy hátránya, hogy nem váltható vissza, ha meghiúsul az utazás, ráadásul kevésbé engedi a rugalmasságot, a menet közbeni módosításokat. Ezzel szemben az elektronikus rendszer végtelenül európai, kompatibilis a külföldi rendszerekkel. Akinek már van flottakövetője, mely idáig a kontrolling, a logisztikai és a védelem szolgálatában állt, képes lesz az  e-útdíj rendszerét is ellátni. Az ilyen eszköz három óra alatt beszerelhető, de előzetes regisztráció itt is szükséges, hiszen ezek a rendszerek mobilszolgáltatók adatkártyáival működnek, melyeket aktiválni kell – tette hozzá Fejes László.

A díjszámítás elveit, az útdíjszolgáltató és a fizetős utat használó közti szerződést, illetve az e-útdíj rendszer meghibásodásakor elvégzendő teendőket is tartalmazza az e-útdíj törvény végrehajtási rendelete. A rendszerben megjelenik a viszonteladó is. Ő értékesíti a fedélzeti eszközt, feltölti az előre fizetők útdíj-egyenlegét, illetve viszonylati jegyet értékesít. Ez utóbbit annak kell megvásárolnia – mielőtt a fizetős útra ér – akinek nincs fedélzeti eszköz a kocsijában. A jegy elektronikus eszköz, csak kérelemre kap róla a vásárló papír-másolatot. A bevallási közreműködő azt figyeli, és közli az útdíj szolgáltatóval, hogy ki milyen távolságot tett meg a fizetős úton.

A fuvarozók, autómentők szerint még gondok vannak a fedélzeti eszközökkel

Az autómentősök tegnapi jelzése szerint pillanatnyilag komoly gondok vannak ezekkel, a jogszabályban említett fedélzeti eszközökkel. Egészen pontosan az a gond, hogy gyakorlatilag nincsenek ilyen eszközök, így azok, akik vásárolnának, több hetes várakozásra kényszerülnek az autópálya-kezelő tájékoztatása szerint – miközben pár nap múlva már használni kéne – panaszolta el Makkos Lajos autómentős.

Némi segítséget jelenthet majd az, hogy az útdíjfizetésre kötelezett gépjárművek esetében – legfeljebb 1 millió forintos – olyan hitelt vehetnek majd fel a mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv-k), amelyhez 4 százalékos állami kamattámogatás társul. Mindezt 1 éves futamidőre – tudta meg az FMH.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!