2013.04.02. 21:08
Körösfői Kriesch Aladár művei a Városi Képtár-Deák Gyűjteményben
Székesfehérvár - Nem lehet nagyapja művészetét egyetlen kategóriába beszorítani, mondja az unoka. Körösfői Kriesch Aladár többféle műfajban alkotott, munkálkodott, és hozott létre maradandót.
Beszélgetésünkhöz az adja az apropót, hogy A szépség szerelmese címmel április 7-én nyílik a magyar szecesszió jelentős mesterének, Körösfői Kriesch Aladárnak emlékkiállítása a Városi Képtár-Deák Gyűjteményben. A tárlat egyik kezdeményezője, az életmű, a hagyaték ápolója az unoka, Kriesch György, aki néhány napja tartott vetített képes előadást nagyapja művészetéről, amit lánya, a dédunoka, a Zeneakadémián tanuló Kriesch Barbara hárfajátéka keretezett, színesített.
Az unokával beszélgettem tehát a képtárban, ő mindent tud Kriesch Aladárról, aki 1907-ben Erdély, Kalotaszeg és Torockó iránti olthatatlan ragaszkodása miatt vette fel a Körösfői nevet. A történet persze korábbról indul: a nagyapa 1863. október 29-én született Budán és 1920. június 16-án hunyt el, akkor már Budapesten. A családban a tudás, a műveltség alapérték volt, Aladár édesapja tudós ember, egyetemi tanár volt, és egyik alapítója a magyar művészeti egyesületnek. Három gyermeke közül az ifjú Aladárt művész pályára szánták, és persze nem is okozott csalódást.
Tizenhat évesen érettségizett, 19 évesen már rajztanár diplomát szerzett, 20 évesen szótár nélkül olvasta a klasszikusokat görögül és latinul, ami nem kis teljesítmény - sorolja az unoka, aki szerint Kőrösfői Kriesch Aladárt és művészetét nem lehet egyetlen kategóriába beleszorítani.
Kőrösfői Kriesch Aladár művészetéről unokája, Kriesch György beszélt (Fotó: Nagy Norbert)
Az életműből, életpályából kihagyhatatlan a gödöllői művésztelep 1902-es megalapítása, amely a 20. század első harmadában formálódó laza telepekhez képest sokkal szervezettebb volt, és jelentősen különbözött a nagybányai vagy akár a szentendrei csoportosulásoktól.
A karizmatikus, erős szellemi kisugárzással rendelkező Körösfői Kriesch Aladár maga köré hívta a szobrászokat, építészeket, grafikusokat, akik letelepedtek Gödöllőn és több évig ott dolgoztak. Köztük Nagy Sándor, akivel rokoni kapcsolatot ápoltak. Hosszú út vezetett azonban odáig. A Székely Bertalan- és Lotz Károly-féle iskola, a külföldi tanulmányutak: München és Róma. Párizsban is járt, de az ottani frivol, avantgárd ízlésvilág nem állt közel hozzá, inkább Itália.
Térjünk vissza most a nagyapa sokoldalúságához. Az unoka szerint nem csak festő volt, hanem iparművész, bútortervező, de üvegablak pannókat is készített. Az úgynevezett Gesamtkunst, az összművészet művelője. Csodálatos példa erre az 1912-13-ban Marosvásárhelyen létrehozott Európa göngyszeme, a kultúrpalota. De menjünk csak el a Dunakanyarba. Zebegényben a vonatablakból kinézve is láthatjuk azt a katolikus templomot, amelyet a makacs református, Kós Károly tervezett. Körösfői a templomot a tanítványaival festette ki 1914-ben. A Parlament Vadász termében látható két nagyméretű freskó hab a tortán, és a Zeneakadémián is festett három freskót, 1907-ben.
Hosszú út vezetett a szecesszióig, amelynek jeles mesterének tartják. Ő is átesett a historikus olaj- és táblaképek korszakán, egy szép táblaképe mellesleg Tordán látható. A magyar szecesszió jellegzetessége egyébként, hogy mély gyökereket talált a népművészetben, és nem csak az ornamentikában, hanem a freskó művészetben is, amelynek kiváló művelője volt Körösfői.
Életmű kiállítása még nem volt. Az unoka, közgazdász, több nyelven beszélő idegenforgalmi szakember, Kriesch György és a család célul tűzte ki, hogy megismerteti a nagyapja értékes hagyatékát, művészetét Magyarországon és külföldön is. A tavaly szeptemberben formába öntött Kőrösfői szecessziós emlékév egyik fontos állomása lesz az április 7-én, Székesfehérváron nyíló kiállítás, amely 63 válogatott művet mutat be. A tárlat május 12-ig látható, utána az ország más tájain is bemutatják.
Jó barátságban volt Bory Jenővel
Nehéz Kőrösfői Kriesch Aladár gazdag életrajzát, életművét még csak megközelítően is ismertetni. Mindenképp említést érdemel azonban, hogy jó barátságban volt Bory Jenővel, a Bory-várban az ő és Nagy Sándor munkálkodásának nyomai is láthatók. Festmények és grafikák mellett egyébként szoborkompozíciókkal is foglalkozott. Épület- és szobabelsőket, sőt, egyes tárgyakat is tervezett.