Elképzelhető?

2021.01.11. 07:00

Parkolóház helyett új színház? A szimfonikus zenekar és a balett közösen tervez

Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar igazgatójának 2014-ben és 2017-ben is ifj. Major Istvánt választotta meg a város képviselő-testülete. Megbízatása 2020. végével lejárt. Jelenleg ideiglenesen folytathatja a munkát. A munkát, amely során akár új színház is épülhet a városban, a Palotai úton. Az elképzelés szerint az új művészeti teret a zenekar és a Székesfehérvári Balett Színház közösen használná.

Majer Tamás

Ifjabb Major István: Valószínűleg a kommunikációm nem volt megfelelő, nem tudtam átadni a zenekar eredményeit és a saját munkám hatékonyságát a városvezetésnek Fotók: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Fotó: NAGY NORBERT

– A Palotai úton, ahogy az Alba Plazától elindulunk van jobb kéz felől egy parkoló, az a terület otthont adhatna ennek a létesítménynek – nyilatkozta lapunknak ifjabb Major István, aki ismét megpályázza az igazgatói széket.

Korábban, 2019. februárjában a város közgyűlése parkolóházat tervezett a területre, ekkor el is fogadták a parkolóház tanulmányterveit. Lehetséges, hogy a régi terveket felülírják az újak?

Aggódnia kell a város közönségének a zenekar miatt?

– Kezdjük azzal a ténnyel, hogy a zenekari intézmény 2015-ös megalapítása óta az Alba Regia Szimfonikus Zenekar egy rendkívüli szakmai fejlődési pályát futott be, és létrejött egy stabil intézményi háttér is vele párhuzamosan. Egy ilyen jellegű művészeti ág esetében, mint a zeneművészet, nagy az értékelés szubjektív része. Ezt nem gólra játsszák, mint a focit. Mégis született egy nagyon fontos objektív eredmény, ami tényszerű: 2020 januárjától kiemelt előadó-művészeti szervezet lett a zenekar. A kérdés, gondolom, az igazgatóválasztás szövevényes, nehezen érthető története miatt merül fel. Két eredménytelen körön vagyunk túl, s jön a harmadik pályáztatás. A júliusi kiírást követően egyedüli induló voltam. Egy szerencsétlenül sikerült belső társulati véleményezést követően dominóként dőlt össze annak a lehetősége, hogy a következő ciklust hivatalosan is a megfelelő szakmai elfogadás mellett láthassam el, ezért a közgyűlés döntése előtt visszavontam a pályázatomat.

Mi volt ennek az oka?

– Rendkívül alacsony volt a megjelent társulati tagok száma a véleményezés alkalmával. Ennek három oka volt. Egy: a Covid okozta félelem a személyes találkozásoktól. Kettő: nagyon későn lett bejelentve a véleményezés időpontja. Három: egy pályázó volt, az, aki eddig is vezette az intézményt, kvázi úgyis ő marad az igazgató; gondolták. Ez a kis létszám számomra negatív eredmény hozott, ami a 9 főből álló szakmai bizottságot jelentősen befolyásolhatta, és amelynek ülésén egyébként szintén csak hatan jelentek meg.

Készítettek már egy részletes alapkoncepciót, egyebek mellett helyiséglistával

Kik voltak a tagjai?

– A törvény alapján két főt az önkormányzat, egyet a zenekar, egyet a zenekari szakszervezet, egyet a minisztérium, négyet a zeneművészeti bizottság – az Emmi miniszterének szakmai tanácsadó testülete delegált. Úgy éreztem: a megszületett szakmai vélemények nem tükrözték a valóságot, és ezt a második körben bizonyítani is sikerült.

Ifjabb Major István: Valószínűleg a kommunikációm nem volt megfelelő, nem tudtam átadni a zenekar eredményeit és a saját munkám hatékonyságát a városvezetésnek Fotók: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Miért indult el újra?

– A visszalépésem után valóban úgy gondoltam, hogy nem indulok újra. Kaptam azonban a társulat tagjainak többsége által aláírt levelet, melyben arra kértek, hogy az új kiírást követően adjam be ismét igazgatói pályázatomat.

Mekkora is a teljes létszám?

– 59 fő. Nos, az új pályáztatás során viszont már volt négy kihívóm. Érteni kell ennek a természetét: amikor a regnáló igazgató újraindul, akkor nem nagyon jelentkeznek kihívók, amikor a regnáló azt mondja, nem folytatja, akkor jönnek új jelöltek. Ezen a második körön, a december 2-i társulati véleményezésen – hiszen most már volt tét – pár fő híján megjelent a teljes zenekar. 56-an szavaztak, 31-gyel többen, mint korábban, s 30-cal több támogatói szavazatot kaptam. Ez már egy megerősítés. Ezzel tovább lehet menni. A szakmai bizottság véleményezése határozatban jött ki. Tőlük csak én kaptam támogatói szavazatot: 4 igen és 4 tartózkodás született. A bizottság tehát támogatott, de nem a szükséges többségben. A rendkívüli jogrend idején a közgyűlés nem ülésezik, így polgármesteri határozat alapján a második kör is eredménytelen lett. Jelen pillanatban megbízott igazgatóként vezetem az intézményt április 30-ig, illetve az új vezető beiktatásáig. A saját felelősségemről szeretném még elmondani: valószínűleg a kommunikációm nem volt megfelelő, nem tudtam átadni a zenekar eredményeit és a saját munkám hatékonyságát a városvezetésnek. Mindazonáltal a zenekar jól működik, a produkcióink továbbra is magas színvonalú és élvezetes előadások lesznek mély tartalmakkal és a legszebb zenékkel. Érezzük, hogy a városvezetés számára fontos a zenekar jövője, ahogy számomra is. Hálás vagyok az elmúlt hat évért, és remélem, hogy ez itt nem fog megállni.

Mégsem parkolóház, hanem egy színház épül fel a területen?

Hogyan tovább?

– A következő pályáztatási körben mindenképpen szeretnék elindulni.

Hogy állnak a zenekari státuszokkal?

– 2019-ben volt egy jelentős státuszfejlesztés, 15 és fél álláshellyel bővíteni tudtuk a művészeti állományt. Arra koncentráltunk, hogy először a vonósok kerülhessenek egész állásba, mivel jelen körülményeink között rájuk több feladat hárul. A fúvós státuszok számát is fejlesztettük. Azt kell tudni, hogy a fúvós szólamok általában párosával működnek, tehát két fuvola, két oboa, két klarinét, két fagott, ezekben a szólamokban három félállású tag ül most, tehát náluk is volt bővítés, így tudják egymást váltani. Előbb-utóbb lépnünk kell abban, hogy a fúvósok is egész állásba kerüljenek.

A vonósok már teljes állásban húzzák, cél, hogy a fúvósok is egész állásba kerüljenek Fotó: NN (archív)

Hogy áll a saját koncertterem kérdése?

– Nem koncertteremben gondolkozunk, inkább azt mondom, a koncertek számára teljes mértékig alkalmas teremre van szükség, de legyenek egyéb funkciói is. Szükséges, hogy rendelkezzen némi színháztechnikával is, hiszen ott a balett is fellépne. Ezenkívül fontosnak tartom, hogy olyan közösségi alkalmakra is megfelelő legyen, mint például egy bál vagy üzleti rendezvény.

Jól értem, hogy a balettnek és a zenekarnak lenne egy közös, új színháza?

– Így van. Készítettünk egy alapkoncepciót, helyiséglistát négyzetméterekkel, hogy megfelelő számú öltöző, rakodótér, próbaterem, iroda és minden egyéb rendelkezésre álljon.

Hol lehetne ez?

– Legutóbb, amikor a tárgyalások e tekintetben egy évvel ezelőtt megálltak, polgármester úrnak volt egy javaslata, amit én támogatok, és az az építésziroda, amellyel az alapkoncepciót elkészítettük, szintén jónak találja: a Palotai úton, ha az Alba Plazától elindulunk Várpalota felé, van jobb kéz felől egy parkoló, az a terület otthont adhatna a létesítménynek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában