Különleges helyzet és megoldások

2020.05.17. 14:30

Más a művészetoktatás színtere a bodajki Hang-Szín-Tér Művészeti Iskolában

Nem könnyű a festővásznak sercegését, a grafit surranását, a tánccipők koppanását és a legkülönbözőbb hangszerek akkordjait átküldeni az interneten, de megoldották a Hang-Szín-Térben, hogy ne maradjon el az érettségi.

Palocsai Jenő

Bodajki művészetis tanulók vendégszereplése a Deák képtárban: a tánc, a zene, a festészet nyelvén szólnak Fotó: FMH-archív (Pesti Tamás)

Fotó: fmh_foto

Már csak egy hónap van hátra nagyjából a 2019-2020-as tanévből. A diákok és a tanárok között csak online kapcsolat van hónapok óta. A speciális iskolák, mint például a művészeti tárgyakat tanítók még inkább nehéz helyzetben vannak, hiszen ezen ismereteket nem mindig lehet, vagy nem könnyű átadni digitális oktatási formában.

Erről a különleges helyzetről és a megoldásokról beszélgettünk Gerséné Krausz Szilviával, a Hang-Szín-Tér Művészeti Gimnázium igazgatójával.

Hogyan tudták, tudják megoldani a digitális oktatást a különböző művészeti szakirányok esetében?

A középiskola és a kollégium Bodajkon működik, az alapfokú művészetoktatás telephelyeivel együtt összesen 14 helyszínen oktatunk. Iskolánk többcélú intézmény, szakgimnázium, alapfokú művészeti iskola és kollégium. Ráadásul többirányú művészeti képzést folytatunk, ami önmagában is elég összetett. Így elég sokrétűen kellett átgondolnunk az átállást a veszélyhelyzet kihirdetése és az iskolák bezárása során.

A kollégiumot fenntartói döntés alapján bezártuk. Nyitás az elmúlt két hétben történt az érettségi ideje alatt. A központi előírások szerint a kitakarított, kifertőtlenített kollégiumban szobánként egy tanulót fogadtunk. Szerencsére nem is volt több igény az itt alvásra, így ezt a problémát egyszerűen tudtuk kezelni egy felügyelő tanárral.

A művészeti szakgimnáziumban a közismereti képzésen kívül grafikát, mozgóképi animációt, festészetet, szobrászatot, jazz-zenét és modern táncot tanítunk. Mindegyik szakmán belül vannak gyakorlati és elméleti tantárgyak egyaránt.

Amikor eldőlt, hogy digitális oktatásra kell átállni, nagyon gyorsan léptünk. Két kollégánk és egy külsős szakember segítségével a Google Classroom rendszert alakítottuk iskolánk arculatára. Gyakorlatilag az egész középiskola a rendszerben van, tanárok, diákok és a zenekari gyakorlat kivételével az összes tantárgy. Most már két hónapja a Classroom-ban dolgozunk többféle módon. Vannak tanórák, feladatok, melyek digitálisan zajlanak, de a legtöbb esetben live órákat tartanak tanáraink leginkább a Meet-ben.

A rendszert, a működést, az órák menetét ellenőrizni is tudjuk. Továbbá rendszeres visszacsatolás is van a diákoktól, a tanórákról elsősorban az osztályfőnökökön keresztül. Az osztályfőnöki órák is live-ban működnek.

Izgalmas volt, hogy mi lesz a táncórákkal. Felajánlottuk a tanároknak, hogy az órák legyenek elhalasztva, de kérték, hogy működjön a dolog. Meg is oldották a tanárok, a diákok otthon végzik a gyakorlatokat, a tanárok pedig élő kapcsolatban bemutatják, ellenőrzik a mozdulatokat.

A kollégák abszolút partnerek a jelenlegi helyzet minél problémamentesebb megoldásában. A 12. évfolyam számára szakmai vizsgákat is szerveztünk az évzárás előtt, szintén a Meet rendszerben. Fontosnak tartottuk, ha már az összes év végi hagyományos dolog elmaradt számukra, legalább a szakmai zárás történjen meg. Így mindenki kapott néhány személyes útravaló gondolatot szaktanáraitól.

Bodajki művészetis tanulók vendégszereplése a Deák képtárban: a tánc, a zene, a festészet nyelvén szólnak
Fotó: FMH-archív (Pesti Tamás)

Volt-e olyan szak, amely esetében nem lehetett megoldani a digitális oktatást?

A középiskolában a zenekari gyakorlatot és a sportköröket nem vállaltuk online, ezeket később pótoljuk. Az alapfokú művészetoktatás területén pedig a zeneoktatás megy digitálisan, itt a tanárok szabadon eldönthették, hogy milyen módon oldják meg a kapcsolatot. A tánc, a képzőművészet és a színjátszás órákat nem vállaltuk digitálisan, ezeket az órákat a nyár folyamán szeretnénk intenzív kurzusok keretén belül pótolni. Itt széles a korosztály, a diákok sokfelé vannak, leterheltek az általános és középiskolai online tanulásuk miatt, nem sok értelme lett volna erőltetni a digitális művészeti gyakorlati tevékenységet. Sokkal hatékonyabb és színvonalasabb lesz a munka a valós életben.

Az átlagos érettségikről és iskolákról hallottunk, olvastunk sokat, de hogyan zajlott, és hogyan zajlik ez önöknél?

Alaposan felkészültünk, minden előírást betartva, és sikeresen le is zajlott az érettségik 95%-a eddig. A közismereti tárgyakon kívül nálunk a művészeti szakmai érettségi az 5. kötelező tárgy. Mivel az idén csak az írásbeli érettségi a releváns, a zenészek és a táncosok egy szakmai elméleti feladatsort oldottak meg. A képzőművészek egy 45 perces művészettörténet feladatsort kaptak, majd egy gyakorlati feladatot, mely élő modell utáni portrérajzolás vagy -festés volt. Ez egy három órás projekt. Az animációsok szintén egy tesztet oldottak meg, majd a gyakorlati rész következett, ami konkrétan számítógépen történő hanganyagvágás volt.

Azt, hogy milyen eredmények születtek, még nem tudjuk, hiszen most javítják a szaktanárok az érettségi dolgozatokat, de mi is kíváncsian várjuk a végeredményt.

Hányan végeztek idén, és közülük mennyi diák marad várhatóan művészeti vagy ahhoz szorosan kapcsolódó pályán?

Az idén 58 diák érettségizett intézményünkben, ám azt nem egyszerű megítélni, hogy ki merre folytatja, mert van, aki marad a pályán, és van, aki később visszatér, vagy párhuzamosan végez művészeti és egyéb tevékenységet, de tapasztalataink szerint a tanítványaink fele nem szakít a művészettel az iskola után.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában