Örök élet vagy korai halál

2023.10.25. 15:30

Akár a kukában is végezheti az új, ám defektjavítóval kezelt gumiabroncs

Egyre inkább eltűnik a teljes értékű, vagy a sokak által mankókeréknek hívott, kisméretű, virsli gumival szerelt pótkerék az autókból. A defektjavító térhódítása egyre jelentősebb, és persze valóban gyors és praktikus, de vannak árnyoldalai is.

Palocsai Jenő

A purhab-szerű anyaggal nehéz dolgozni a defektjavítás során, de ha használunk ilyet, fontos, hogy teljesen leeresztett kerékbe töltsük a töltőgázt és anyagot

Fotó: Palocsai Jenő / Fejér Megyei Hírlap

Régen általánosan elterjedt dolog volt, hogy a csomagtartóban, egy megfelelő rekeszben megbújt egy pótkerék. Akkor még nem volt kérdés, hogy teljes értékű-e vagy sem, csak olyan volt, hogy pótkerék. A menetből fakadó kopástól, az időjárás viszontagságaitól, így a nap UV sugárzásától, valamint a sólétől elzárva minden pótkerék elmondhatta, hogy örök élet és egy nap vár rá. 

Aztán változott az idő és az autósok megrögzötten helymániás közösségének kiszolgálása érdekében sok autónál a csomagtartó padlószintje alá rejtették a pótkereket, vagy egyenesen a kocsi aljára húzták fel egy sodronnyal és a kerékkulccsal, méghozzá egy olyan helyre, ahol úgysincs semmi a kipufogón kívül. 

Most már több márka esetében is hűlt helye van a pótkeréknek, illetve extra felszereltségnek számít ez a fontos tartalék. A karosszériában még látható ugyan a számára kialakított hely, de rendkívül, vagy kevésbé praktikus tároló rekeszekkel töltik fel a csomagtartó pótkeréknek tartogatott térfogatát és az egyik ilyen rekeszben bújik a defektjavító spray. 

Kizárólag a tömlő nélküli kivitelekhez használható a szerelésmentes megoldást nyújtó defektjavító. Az egykezes flakont fel kell rázni, fejjel lefelé kell tartani és annak tartalmát az előzőleg már teljesen leengedett kerékbe bele kell fújni. Persze ezzel azért még nincs vége, ugyanis a javító szettel felpumpált kerékkel gurulni kell úgy 10 kilométert, és ha minden rendben, akkor meg kell állni és ki kell engedni a töltőgázt az abroncsból, majd amilyen gyorsan csak lehet, el kell vele menni a gumisműhelybe. 

Az ügyes kis találmány titka, sikere a könnyű használhatóságban és a minimális helyigényben rejlik, ám, ahogy mindennek, így ennek is vannak hátulütői. Sok gumisműhely elhárítja a javító szettel kezelt abroncsok javítását. 

–Ha belenyomja valaki azt az anyagot, akkor én az abroncsot nem javítom meg. Nem vállalom a javítását, mert még a nitrohigító sem oldja, márpedig ahhoz, hogy én meg tudjam javítani a lyukat, ahhoz fel kell csiszolnom a felületet, ám még ha sikerül is, ez az anyag eltömíti a csiszoló fejet, ami így az mehet a kukába. Vész esetén nem rossz, ha van egy ilyenünk, mert egy-egy kisebb, szeg ütötte lyukat eltömít, de akkor is csak azokat, amelyek a futófelületen helyezkednek el, ugyanis az oldalfal sérüléseire már nem jó. Ha ott van egy kisebb vágás, akkor már nem jelent megoldást a defektjavítómondta a móri Winkler Guminál dolgozó Weiger Bence. A szakember hozzátette:–Ha nagy a baj, elháríthatjuk vele, de én mindenkinek azt tanácsolom, aki megfordul a műhelyben, hogy legyen egy teljes értékű pótkerék minden kocsiban.– 

Szóval a dilemma nem kevesebb, mint az, hogy költsünk-e sok pénzt egy abroncsból és felniből álló, gyakorlatilag örök életre tartalékot jelentő, ugyanakkor talán sohasem használt pótkerékre, vagy költsünk kevés pénzt egy két éves szavatossággal bíró, olcsó aeroszolra, aminek viszont a használatát követően talán ki kell dobnunk akár egészen fiatal, keveset futott abroncsokat?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában