Frissen Fejérből

2021.08.07. 08:30

Véleményezhető a vasúti közlekedés, hát véleményezték az utasok

A GYSEV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. elkészítette a 2021 decemberében bevezetésre javasolt menetrend tervezetét, melyet véleményezhetnek az utasok.

Déri Brenda

A „tesztverzióban” minden véleményre kíváncsiak voltak a tömegközlekedéssel kapcsolatban

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

A KTI – Személyszállítási Közszolgáltatási Igazgatóság – közzétett egy „tesztverzió” felhívást, melyben az utazási igényeket kívánta felmérni. Az új vasúti menetrend tervezetének véleményezésére kéri utasait azzal a céllal, hogy megismerje a vasúti közlekedést rendszeresen használók véleményét, szolgáltatásokkal való elégedettségét és tapasztalataikat. Az itt begyűjtött adatokat a következő évi menetrendtervezéshez kívánják felhasználni.

Szerkesztőségünkhöz is eljutott a Déli Vasúti Egyesület 13 oldalas dokumentuma, amelyben az említett menetrenddel kapcsolatos vélemények olvashatók, és nagyrészt negatív töltetűek. Ezeket olvasva egyértelművé válik, hogy nem csupán a következő évre bevezetni kívánt menetrenddel nem elégedett az egyesület, hanem a csatlakozásokkal, indulási időpontokkal és az állomások közötti vonatok számával és lefedettségével sem.

A Déli Vasúti Egyesület elnöke, Belegrai András úgy látja, hogy a Székesfehérvár–Komárom és a Komárom–Almásfüzitő–Esztergom közötti vonatközlekedés összekapcsolása a jelenlegi struktúrában abszurd, kialakításakor nem vették figyelembe az utasok érdekeit. Éppen ezért vissza kellene állítani a korábbi, 2010-es, 2012-es és az azt megelőző évtizedekben működő struktúrát. Azt is hozzátette, hogy az elmúlt években folyamatosan próbálták jelezni észrevételeiket, panaszaikat, de nemcsak a változtatás marad el, hanem a válasz is.

– Értékes, utasbarát, életminőséget javító környezetbarát visszajelzésekben írtuk meg véleményeinket az elmúlt kilenc évben folyamatosan, feleslegesen. A „tesztverzió” kiemelendő, tehát lehet rá hivatkozni, ha semmi változás nem történik, valamint 500 karakter a problémák leírására édes kevés. A fentiek vonatkozásában két tanulmányt adtunk át a döntéshozóknak 2012-ben és 2020-ban utasvélemények alapján, valamint az elmúlt 9 évben rendszeresen – évente – jelezzük a javaslatokat, hiányosságokat, mindhiába. Semmi sem történt.

A „tesztverzióban” minden véleményre kíváncsiak voltak a tömegközlekedéssel kapcsolatban
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

A Déli Vasúti Egyesület Bodajk képviseletében részt vett a KTI által szervezett közlekedési közszolgáltatási menetrend-egyeztetésen még 2019. április 24-én, Móron. Ekkor egy tanulmányt is benyújtottak, melyben az egyesület jelezte meglátásait, mellyel Belegrai András szerint egyetértett Székesfehérvártól Győrig az összes önkormányzat. Ennek ellenére sem történt változás.

Az elnök szerint az nem egy működő megoldás, hogy a régiót 100 százalékban lefedték autóbuszos szolgáltatással.

– Ez a módszer nem felel meg a helyi közlekedési igényeknek, a környezetvédelmi céloknak, az itt élő utazóközönség életminőségét javító törekvéseinek, a költségvetés teherbíró képességének és a 2012. évi XLI., a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény több pontjának sem.

Tehát ahol sűrűbben kellene közlekednie a 2012. évi törvény alapján, ott elvesznek a kettőből egyet – írja Belegrai –, az autóbuszokat, ahol a távolságtartás nehezebben megoldható, azokat változatlanul hagyják. A Komárom–Székesfehérvár vasútvonal hálózati és személyszállításban betöltött szerepe – az országos törzshálózat része, vasúti fővonal – vajon mikor indíthat el végre egy olyan strukturális változást, mely a jelenleginél magasabb színvonalon, az utazóközönség igényeinek megfelelő szerepet adhat ennek a vasútvonalnak? – teszi fel a kérdést.

A vélemények alapján a leginkább égető probléma a Székesfehérvár–Komárom, illetve a Székesfehérvár–Győr vasúti vonal, de ezen túl a csatlakozások sem bizonyulnak megfelelőnek, ugyanis vagy túl sokat kellene várni, vagy az utasok épp lekésik a következő vonatot, esetleg autóbuszt, mellyel kapcsolatban Belegrai a következőt jegyezte meg: – Európában egyedülálló módon továbbra is egymás konkurenseként működik a Volán és a MÁV.

Lapunk felkereste az érintett másik felet, a MÁV-ot, hogy reagáljon a fent említett felvetésekre, sérelmekre. Tőlük lapzártánkig egyelőre nem érkezett válasz; amint reagálnak, arról egy újabb cikkben beszámolunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában