Százhatvan éve épült a Fehérvár–Komárom vonal

2020.07.28. 07:05

A vasútvonal ünnepe alkalmából nyílt kiállítás a VOKE művelődési házban

Régi jegyek, jegykiadók, lámpások és állomásképek várják a vasút és a vonatok szerelmeseit a VOKE művelődési házban.

Héjj Vivien

Vasútbarátok, hobbifotósok és „szimpla” érdeklődők érkeztek tegnap este a vasutasok művelődési házába, a VOKÉ-ba, ahol a 160 éves Komárom– Székesfehérvár vasútvonal relikviái láthatók mostantól. Az 1858-ban alapított Császári Királyi Szabadalmazott Déli Vaspályatársaság 1860-tól kezdte el magyarországi vonalainak kiépítését, melynek célja Buda és a Dunántúl összekötése volt az adriai Trieszt kikötőjével. Első vonaluk a mai Székesfehérvár és Komárom közötti pálya volt.

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Idén ünnepeljük a Fehérvár és Komárom közötti vasútvonal megnyitásának 160. évfordulóját. A VOKE Vörösmarty Mihály Művelődési Házban hétfőn megnyílt a múltat felidéző kiállítás, melyen egyedülálló tárgyak, képek révén eleveníthetik fel az érdeklődők az Észak-Dunántúlt átszelő vasútvonal történetét.

Vasútbarátok, hobbifotósok és „szimpla” érdeklődők érkeztek hétfőn este a vasutasok művelődési házába, a VOKÉ-ba, ahol a 160 éves Komárom– Székesfehérvár vasútvonal relikviái láthatók mostantól.
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Az 1858-ban alapított Császári Királyi Szabadalmazott Déli Vaspályatársaság 1860-tól kezdte el magyarországi vonalainak kiépítését, melynek célja Buda és a Dunántúl összekötése volt az adriai Trieszt kikötőjével. Első vonaluk a mai Székesfehérvár és Komárom közötti pálya volt. Ekkor kiindulásnak az újszőnyi állomást választották. A társaság innen kiindulva építette a pályát Székesfehérvár irányába.

A kiállításon részt vett többek között Nádi Ferenc, a székesfehérvári forgalmi csomóponti főnökség vezetője, Haraszti Gábor, a Tájak–Korok–Múzeumok elnöke és Hortobágyi Frigyes nyugalmazott MÁV mérnök főtanácsos, aki el nem múló lelkesedéssel és hihetetlen részletességgel idézte fel a vasútvonal történetét. A gyűjtők lelkes munkája és a MÁV Fotókör képei is hozzájárultak ahhoz, hogy egy átfogó kiállításon vehessenek részt az érdeklődők.

A Déli Vaspályatársaság első vonala volt a Székesfehérvár és Komárom közötti
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

– A 70-es években akkora forgalom volt ezen a vonalon, hogy még a kétvágányosítás gondolata is felvetődött, ám ez sajnos nem valósult meg. A 90-es években a gazdasági visszaesés és a közúti fuvarozás szerepének növekedésével a teherszállítás is visszaesett ezen a vonalon – idézte fel beszédében Nádi Ferenc.

A tárlat augusztus 19-ig ingyenesen megtekinthető, egyéni látogatók és csoportok számára egyaránt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában