„Szeretnénk a királyok városát vízi úton összekötni Gorsiummal”

2020.06.16. 11:30

Akár még csatázni is tudna – Késő római kori folyami őrnaszád épül Gorsiumban

Késő római kori minták alapján épül egy korhű 14-15 fős evezős folyami őrnaszád Gorsiumban a Szabad Tér Egyesület és a Szent István Király Múzeum együttműködésében.

Majer Tamás

Kovács Loránd Olivér elmondta, a hajógerinc már elkészült. Beszélt a rostráról is, az ellenséges hajók elsüllyesztésére alkalmas eszközről, amely majd az őrnaszád orrára kerül

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

– Az úgy volt, hogy van egy vízitúrás csapat… – vágott bele Major Tamás ötletgazda a történet előadásába. A több mint negyed évszázada alapított, az országos vizeket hasító Euró-vízitúra csapat túrakenusairól van szó. – Van egy szokása a túravezető csapatunknak: minden évben van egy örömevezés, ahol csak magunk vagyunk. 2016. március 15. előtt kérdezték a többiek, ezúttal hova megyünk, hol alszunk, mit csinálunk, mondtam, találkozzunk Székesfehérváron, a Palotai út végén, a hármas hídnál! Ez a Gaja-híd. Többen még nem eveztek ott, vagyis otthon, Székesfehérváron. Kitaláltam egy olyan túrát, amely során elindulunk a Gaján, és a Nádor-csatornán, avagy a Sárvízen leevezünk Gorsiumig. Amikor ott partra szálltunk, engem elkapott egy érdekes életérzés: a csuda vigye el, itt a Gorsium, itt a Sárvíz, itt biztosan volt római hajós előélet! Utánanéztem, és örömmel láttam, hogy Gorsiumban ott van a kikötő, a szárazdokk – mesélte. – De mégis milyen hajóval hajóztak? Pontosan abból a korból – a 3-4. századból – eredő mainzi, a Rajna-ágban megtalált leletegyüttes szolgál alapjául annak a hajónak, amit most megvalósítunk – ismertette.

A hajó építését, a műhelymunkát önkéntesen végzik a vízitúrás csapat, illetve a Szabad Tér Egyesület tagjai, támogatók segítik őket.

Kovács Loránd Olivér, a Gorsium Régészeti Park vezetője a helyszínen, a szárazdokk közelében épülő hajó mellett beszélt a részletekről.

Krisztus után 4. századból származik ez a téglakarcolat, a Gorsiumi Régészeti Park kiállításán látható. Rajta egy hajó képe. – Ez egyébként egy tetőtégla, olyan, mint manapság a tetőcserép. Egy körülbelül 9 és 12 kilogramm közötti darabból való – magyarázta Kovács Loránd Olivér, majd elmondta azt is, hogy az alapanyag vizsgálata alapján tudható, hogy a környékről származik a tégla, vagyis az a téglavető munkás, aki az agyagba karcolta anno a hajót, alighanem egy sárvízi hajó képét rajzolta le a maga módján.
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

– A hajógerinc már elkészült, ehhez építik hozzá a hajó palánkját, később kerülnek be a bordák – magyarázta. – Az ásatások idején, amikor anno az erődfalat ásta fel Fitz Jenő, derült ki, hogy van itt egy kikötő, s van rajta egy mesterséges öböl, valamint egy szárazdokk, egy kövezett felszín, ahova ki lehetett húzni a hajókat.

9,1 méter hosszú, 1,75 méter széles, másfél tonnás lesz a kész hajó. A régész elmondta, a hajóméret a funkcióból fakadt, mindenkor aszerint tervezték, építették meg, hogy mire akarták használni. Ám az is meghatározó volt, hogy az adott folyóban mekkora merülés volt lehetséges. E két szempontrendszer határozta meg az új hajó adatait is.

Kovács Loránd Olivér elmondta, a hajógerinc már elkészült. Beszélt a rostráról is, az ellenséges hajók elsüllyesztésére alkalmas eszközről, amely majd az őrnaszád orrára kerül
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

– Sárvízről tudjuk, hogy nagyjából egy Duna-szélességű folyó volt, amelyen 18. századig dunai hajók is közlekedtek, viszont mélysége kisebb volt, nem 3-4, hanem legfeljebb 1-2 méter. Vagyis ide pici merülésű hajó dukál – mondta Kovács.

A 14-15 emberes evezős folyami őrnaszád épül, ez egy olyan típusú folyami hajó volt, amivel a járőrözést végezték, még kicsi vízi csatákra is alkalmas volt. Lesz is a hajó elején egy „rostra”, egy hegyes, csőrszerű rész, amellyel a korban simán felszúrtak egy ellen, betolakodó hajót a sárvízi járőrözők…

Van vízitúrás vonulata is a kezdeményezésnek.

– Szeretnénk egy római hajós világot megjelentetni: a királyok városát vízi úton összekötni Gorsiummal – mondta el Major Tamás. – Ennek során egy élő történelemórával egybefűzött kalandos vízitúrán vehetnének részt az érdeklődők, például osztályközösségek.

A hajózásra nem a most, a várhatóan januárra elkészülő hajóval lenne mód jövő év tavaszától, annak ellenére sem, hogy az épülő hajó is alkalmas lesz arra, hogy vízre szálljon. A jelenlegi vízállási sajátosságok, a mederkialakítás, illetve a hajó súlya miatt a vízi törióráknak könnyű hajótestű – ámbár római kori stílusjegyeket magán viselő – nagyméretű túrakenuk adnának hullámokon, vízen nyugvó alapot. – Korhű ruhákba öltözött kormányosok mesélik majd el a történelmet – mondta Major.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában