2020.05.15. 17:30
Valódi vevő-eladó viszonyt és csillogó bort hoz a Palackposta 2020
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöksége jelentős és innovatív lépéseket tett annak érdekében, hogy a koronavírus által sújtott borászatokat segítsék, illetve vevőkhöz juttassák. Az ötlet nyomán sosem látott méreteket öltött a tengerpart nélküli országban a Palackposta.
Varga Máté hegyközségi elnök, de szabadidejében a családi pincészetben dolgozik Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
Fotó: NAGY NORBERT
A járvány és annak elharapódzása ellen meghozott hatósági, állami szabályok és szigorítások miatt a turizmus és a vendéglátás szinte teljesen leállt, ezért jelentős veszteségeket könyvelhettek el azok, akik ebből élnek. A folyamat azonban kihatott a beszállítói körre, így a magyar borászatokra is, hiszen a kiváló 2019-es év és az annál érettebb borokat nem volt kinek eladni. A forgalom visszaesése két problémát is okoz. Egyrészt elmarad a bevétel, tehát a kis, esetleg családi borászatok napi megélhetési gondokkal küzdenek emiatt, másrészt nem fogy a bor a pincéből és így nem lesz hova tenni az idei évjáratot. Erre a problémára dolgozott ki gyors és előremutató megoldást a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa.
Az ötlet nagyszerűsége az egyszerűségében rejlik, egy kampány keretében összehozza a HNT a vevőket és a borászatokat, összekötő, közvetítő nélkül, ez a Palackposta 2020.
Varga Máté, a HNT elnökségi tagja elmondta: – Azok a pincészetek akik a HORECA, vagyis a Hotel-Restaurant-Cafés szektorban dolgoztak komoly bajba kerültek az értékesítés teljes leállása miatt. Meggyőződésünk, hogy nem csak szakmai, gazdasági, illetve konvencionális megoldásokkal lehet előrébb jutni, hanem jó ötletekkel is. Így jött a Palackposta 2020, melyen közösen dolgozunk egy marketing céggel. Utóbbira mindenképpen szükség van, hiszen a HNT-ben szőlész-borászok ülnek, akik a marketinghez nem sokat értenek.
A palackposta 2020. nem csak egy sima weboldal, hanem egy olyan csatorna melyen kereszül rendkívül sok helyre eljut az információ. Országos rádiók, napilapok, online újságok és közösségi oldalak viszik a hírt, az információt mindenfelé. A cél az volt, hogy a pincészetek kínálatát megfelelően tudjuk a fogyasztók felé kommunikálni. Már elmondhatjuk, hogy működőképes a rendszer, hiszen nagyon sok pincészet, illetve borászat regisztrált már a felületen, többek között az Etyeki és a Móri borvidékről is. A rendszer sikerességéről, eladásokról konkrét számadatok még nincsenek, hiszen nemrég indult útjára ez a kezdeményezés, de az talán jó jel lehet, mondja Varga, hogy bár a mi saját pincészetünk nem olyan nagy, de már most több telefon, illetve elektronikus úton történő megkeresés érkezett hozzánk olyan vevőktől vagy leendő vásárlóktól, akik a Palackposta 2020. iránymutatásával jutott el hozzánk. Ha minket ennyien elérnek, akkor az országosan ismert pincészetekre biztosan sokan rátalálnak.
Varga Máté kiemelte, hogy ez egy előremutató project, hisz nemcsak a koronavírusos válsághelyzetben tud működni, hanem később is. Az online értékesítés egyre erősödik, minden terméket meg lehet már rendelni, és nem kell ebből kimaradnia a borágazatnak sem.
Mint megtudtuk, a rendszer úgy működik, hogy az erre nyitott, mindenféle szakhatósági engedéllyel rendelkező borászat regisztrál a weboldalra. Megadja az elérhetőségeit, adatait, majd a HNT szakemberei átnézik, leellenőrzik azokat. Ha valaki megfelel a feltételeknek, az felkerülhet a honlapra, méghozzá ingyenesen.
Ez nem egy direkt reklám. Nem lehet rákeresni egy adott pincészet adott termékére, csupán csak a pincészetet lehet keresni és annak elérhetőségeit. Nagy segítség, hogy a weboldal keresőjével le lehet szűkíteni a kívánt kört előbb borvidékre és aztán termelőre. Ha a kiválasztás megtörtént, akkor már felveheti a kapcsolatot a vevő a pincészettel, és az üzletet már ők ketten ütik nyélbe, közvetítők nélkül. A HNT, mint szakmaközi szervezet ennél többet nem tehet, hiszen nem hangsúlyozhat ki termékeket és nem emelhet ki borászatokat. Különbség legfeljebb annyi lehet borászat és borászat között, hogy a HNT a regisztráció során elsőbbséget adott azoknak a pincészeteknek, akik az elmúlt évek borversenyein kiemelkedően jól szerepeltek.
Talán nem ellensúlyozza azonnal ez a megoldás azt a kiesést, ami az elmúlt két hónap alatt összegyűlt, de hosszú távon biztosan meghozza a hatást a borpiacon az új és modern módszer.