2020.01.11. 07:00
„Közelebb került” egymáshoz Mór és Bicske
A Vértesi Tájvédelmi Körzet bejáratánál tartott átadón Molnár István, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója tájékoztatta a megjelenteket a projekt technikai részleteiről. Elmondta, a felújítás előtt a 8126-os út Söréd és Zámoly körforgalom közötti útszakasz volt az egyik legrosszabb állapotú a megyében, ahol számos baleset történt.
Az eseményen jelen voltak a terület polgármesterei, országgyűlési képviselői, valamint a megyei közgyűlés elnöke, illetve a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója Fotó: Pesti Tamás
A 60-70-es években épült utat egyszer sem újították fel. A mostani felújítás két szakaszban valósult meg. Ugyan a Söréd és a zámolyi körforgalom közötti útszakasz, valamint a körforgalom és a csákvári reptérig elkészült szakasz eltérő munkálatokat igényelt, a meglévő burkolat profilba marása és a helyi hibák kijavítása után mind a két szakaszon teljes felületen új kötőréteg és kopóréteg épült. Megújult a vízelvezető rendszer, az árkokat és átereszeket kitisztították, az új burkolat mellé pedig új padka is készült.
Tíz év alatt 6000 kilométer út épült vagy újult meg, 755 milliárd forintért
A szakemberek teljes körűen felújítottak négy hidat, Söréd előtt forgalomlassító szigetet alakítottak ki és az autóbuszöblöket is átépítették. Az elhasználódott KRESZ-táblákat kicserélték, de új táblák is kikerültek, továbbá tartós burkolati jeleket festettek fel. Az igazgató azt is elmondta, hogy a TOP Program keretében 2018-ban országosan több mint 526 kilométernyi 4 és 5 számjegyű mellékút felújítása indult el. Fejér megyében 54,6 kilométernyi út felújítása valósulhat meg európai uniós forrásból.
Az eseményen jelen voltak a terület polgármesterei, országgyűlési képviselői, valamint a megyei közgyűlés elnöke. Tessely Zoltán országgyűlési képviselő kiemelte, az utak felújítása annak a 2016-ban elfogadott közúthálózat-fejlesztési tervnek az eredménye, amely célul tűzte ki, hogy minden magyar autós fél órán belül elérhessen valamilyen gyorsforgalmi utat. Ennek érdekében a kormány tíz év alatt 755 milliárd forintot költött mintegy 6 ezer kilométer út felújítására vagy építésére, aminek eredményeként ma már a lakosság közel 90 százalékának megvan a lehetősége arra, hogy rövidebb idő alatt, jobb utakon közlekedve érje el úti célját. A 8126-os út megújításával olyan összeköttetés jött, illetve jön létre, amely közelebb hozza egymáshoz Mór és Bicske környékét.
A képviselő azt is elárulta, hogy a tervek szerint lesz folytatás, hiszen elkészült egy kormány-előterjesztés, amelynek értelmében a 8126-os út további szakasza – Csákvár és a Felcsút határában lévő körfogalom között – is megújulna. „Nagyon régen történt ebben a térségben utoljára útfelújítás, ezért minden ilyen jellegű munka sokat számít a kistérségnek. Ráadásul a jó minőségű utak hozzájárulnak a vidék megtartó erejéhez, hiszen ha gyorsan, jó minőségű utakon tudják elérni az emberek a munkahelyüket, nem költöznek el. Ezért a települések mindegyike örömmel veszi az úthálózat fejlesztését”, tette hozzá Törő Gábor országgyűlési képviselő.
Illés Szabolcs, Csákvár polgármestere ezt meg is erősítette, amikor örömmel mesélte, hogy nem csak a 8126-os, de a szintén nagyon rossz állapotban lévő, Csákvárt Gánttal összekötő, közel 5 kilométer hosszú 8121-es út is hamarosan megújulhat a közúthálózat fejlesztésének köszönhetően. Az átadón az is elhangzott, hogy a Területi és Településfejlesztési Operatív Programon felül a Magyar Falu programban is lehetőség van utak felújítására pályázni.
13,6 kilométeres szakaszon újult meg a 8126-os út