Egy éve lépett életbe az érvényességi időt érintő változás

2019.12.13. 14:00

Vasúti jegyet váltani már odafigyeléssel kell

Még ma is sokan maradnak „hoppon”, amikor a vonaton derül ki, hogy a retúrjegyük nem érvényes – vehetik az újat és bosszankodhatnak, hogy nem tudtak arról: a jegy érvényességi ideje igencsak korlátozott.

S. Töttő Rita

Sokan még ma sem tudják, hogy bizonyos jegyek csak 4 órán át érvényesek a vonaton Illusztráció: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap / Archív / Illusztráció

Történt nemrég, hogy egy idős utas adta a jegyét a vonaton a kalauznak. Ám igen hamar kiderült, hogy az már nem érvényes. Annak ellenére, hogy „nem olyan rég” vásárolta, kiderült, hogy az érvényességi idejéhez képest bizony rég. Ugyanez történt egy másik utassal is. Akkor azonban az derült ki, hogy túl korán szállt az illető a vonatra, és még nem volt érvényes a jegye. Egyik esetben sem szólt a pénztáros, hogy az utas annak tudatában vásárolja meg a visszaútra a jegyét, hogy az csak 4 órán keresztül érvényes. Utóbbi utasnak szerencséje volt, épp 8 perc hiányzott ahhoz, hogy érvényessé váljon a jegy. Így a kalauz nem vetette meg újra vele. A vonat robogott tovább, az utazóközönség pedig csodálkozott – kiderült ugyanis, hogy sokan szintén nem hallottak még a 4 órás érvényességi időről.

Joggal merül fel a kérdés, miért nem teszik kötelezővé a pénztárosok számára a visszaútra vonatkozó tájékoztatást. Miért csak azt kérdezik meg, hogy körülbelül mikor szándékozik az utas visszajönni? Számos kellemetlen helyzet elkerülhető lenne, miközben valójában az utasok fejében még nem tudatosodott, hogy ilyen jelentős változás történt az időintervallum szűkítésével. Megkerestük a MÁV-ot és a Fejér megyei békéltető testületet is az ügyben. Utóbbit azért, mert azt gondolhatja az ember, hogy az utazás igénybevétele egy szolgáltatás, melynek feltételeiről, illetve annak változásáról, ha nem tájékoztatják a vásárlót, akkor arról miért is kellene tudnia.

Vári Kovács József, a Fejér megyei békéltető testület elnöke szerint „ilyen esetben” a személyszállítási üzletszabályzatot el kell kérni a pénztárban, ahol kötelesek azt odaadni, vagy meg kell tekinteni a honlapon. Kérdés, hogy ez az eljárás mennyire igazodik a mindennapi élethez.

A vasúttársaság pedig leszögezte, hogy éppen egy éve, 2018. december 9-én lépett életbe a 100 kilométer alatti menetjegyek 4 órás érvényességi korlátozása. Megtudtuk még, hogy „a menetjegyek érvénytartamát a MÁV-START Személyszállítási Üzletszabályzatában hirdette ki a vasúttársaság. Jogszabályi előírás alapján a jóváhagyás előtt ezt az utazóközönséggel minden változás esetén véleményeztetjük. A változásról a honlapunkon, a pénztáraknál is adtunk tájékoztatást. Sajtóközlemény is jelent meg.”

Sokan még ma sem tudják, hogy bizonyos jegyek csak 4 órán át érvényesek a vonaton
Illusztráció: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Tehát érdemes minden felületen odafigyelnünk, üzletszabályzatot olvasnunk, szerencsésen a változáshoz közelebbi időpontban utaznunk, hogy legyen még esélyünk rá, hogy a pénztáros tájékoztat. De ami fontosabb, alaposan tanulmányozzuk át a jegyet, amit váltottunk, és értelmezzük azt. A MÁV kommunikációja ezt így mondja: „A jegy érvényességének kezdete és vége a menetjegyen szerepel, ez az utas számára fontos. Amikor az utas megvásárolja a jegyét a pénztárnál, távozás előtt fontos ellenőriznie, hogy olyan jegyet kapott-e, amilyet venni akart.” Nincs pardon. Nem mondhatja egy éven át a pénztáros minden érintettnek, hogy „a menetjegy érvényességi ideje 4 óra”! Jogos elvárás volna? Költői kérdés.

De ha már itt tartunk, volt még ekkor pár változás: az otthon nyomtatott jegyeknél – ha csak feláras vonatot vesz igénybe az utas –, akkor a viszonylatnak megfelelő vonatközlekedés idejéig érvényes a jegy. Ha nem vagy nem csak feláras vonattal utazik az utas, akkor 100 kilométernél rövidebb út esetén az érvényesség kezdetét követő 3 óra 59 percig, 100 kilométer felett pedig 23 óra 59 percig érvényes a jegy. A MÁV mobilapplikációval váltott jegy esetén külön-külön érvényessége van a felárnak és a kilométer-távolságtól függő menetjegynek.

A pénztáros abban az esetben köteles tájékoztatást adni, ha azt az utas kéri, emeli ki a vasúttársaság válaszában, ahogy azt is, hogy a bevezetés időszakában arra törekedtek, hogy minél több utast tájékoztassanak. De hogy ez a fajta „tájékozatlanság” ritka lenne, kétséges, hiszen több ilyen jellegű poszt is szembe jött a közösségi oldalakon. Hogy ezek a sérelmek nem jutottak el a MÁV-hoz, más kérdés. Legtöbben nem mennek ezért a panaszkönyvhöz. A vasúttársaság szerint a 2018. decemberi menetrendváltáskor bevezetett új szabállyal kapcsolatosan idén 134 (ebből novemberben csupán 2) észrevétel érkezett, miközben több tízmillió 100 kilométernél rövidebb utazásra került sor. Talán nem az észrevételeket kéne összegyűjteni a téma kapcsán, hanem a vonaton újból megváltott jegyek számát. Megeshet, akkor tisztább képet kapnak a helyzetről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában