2019.02.13. 11:30
A tánc nemcsak egy mozgásforma, hanem közös élmény is a cecei tanulóknak
Minden gyermek tehetséges valamiben – ez az egyik hitvallása a fél éve megalakult cecei Tehetség Alapfokú Művészeti Iskolának, Bogyó és Babóca meséje után szabadon.
A mezőszilasiak balett- és modern tánc-tudásukat is megcsillogtatták
Fotó: Szanyi-Nagy Judit / Fejér Megyei Hírlap
Cecei székhellyel, valamint nagylóki, sárbogárdi és paksi telephellyel, négy „intézményt” magában foglalva indult el szeptember 1-jén a Tehetség Alapfokú Művészeti Iskola. Élén az az Iker Józsefné áll, aki immár 28 éves pedagógusi múltra tekint vissza, neve pedig több táncegyütteshez is kötődik. Az iskolává avanzsált intézménybe ezek az együttesek is bekerültek, tehát a gyermekek nagy része nem kezdő, csak most már intézményesített keretek között hódolhatnak szenvedélyüknek: a táncnak. Ezelőtt alapítványi és egyesületi formában dolgoztak. S hogy miért épp Cece lett a székhely?
Tapasztalt táncosokkal működik a cecei székhelyű iskola
– Bár Pakson élek, Cecén egy 24 éve működő csapattal dolgozom. A társaság tagjai persze cserélődtek, hiszen az ifi korosztály már jó néhány éve elment, többen közülük máshova költöztek, mert az élet úgy alakította. Ők az 1994-ben alakult Gerlice Néptánc Egyesület. Ezt az egyesületet szerettem volna igazán felkarolni, a segítségnyújtás messzebbről nehezebben ment volna. Ebben az önkormányzat és a nagyközség is támogat bennünket, Varga Gábor országgyűlési képviselővel együtt – mesél az iskola hátteréről az igazgató.
Fő profiljuk, szakirányaik a néptánc, társastánc, modern tánc és a balett. A színvonalas oktatást biztosítandó a négy helyszínen összesen tizennégy tanárral, illetve külsős segítőkkel dolgoznak. A négy „intézménynek” jelenleg hatszáz diákja van összesen, és már több kisebb település is jelezte, hogy ezeket a táncformákat szívesen látnák saját településeiken is. Vagyis ősztől elég valószínű, hogy – Iker Józsefné szavait idézve – gyarapodni fognak.
Csoportról csoportra
– Ha csak a néptáncot és a népzenét emelem ki, már elmondható, hogy mindez óriási fegyelmet, kitartást, erőt, közösségi élményt és tudást ad. Továbbá hiszünk a Kodály-módszerben is, abban, hogy a művészeti ágakban elsajátított ismeretek más tantárgyak esetén is támpontot nyújtanak a gyermeknek. Nem beszélve a pozitív szemlélet kialakításáról – taglalja a tánc és a zene hatásait a vezető.
Az iskolarendszerű képzésben délután 2 órától estig tartanak az órák, ilyenkor a tanárok egyik csoportról a másikra járnak. Mivel – például Paksra – Sopronból, Bonyhádról és Pécsről is járnak növendékek, a hétvégi alkalmak sem ritkák. A cecei székhelyen leginkább helyi, valamint többek között mezőszilasi és simontornyai diákok tanulnak.
Iker Józsefné az igazgatói poszt mellett koreográfusként is közreműködik a művészeti iskola mindennapjaiban; munkáját igazgatóhelyettesként a dégi Bodáné Farkas Szilvia segíti – aki néptáncos berkekben szintén ismert már. S bár az iskola nemrég még csak féléves fennállását ünnepelte (ennek keretében félévzáró gálaműsort rendeztek Cecén a dunaföldvári, nagylóki, mezőszilasi, paksi, sárbogárdi, simontornyai és a helyi növendékek részvételével), már igen aktívak. A leginkább 6 és 22 év közötti fiatalok közül az elsősöknek, másodikosoknak nyárra napközis tábort szerveznének Cecén és Sárbogárdon, de a fiatal felnőttek egy erdélyi turnén és egy bulgáriai világfesztiválon is megmutatják tudásukat, képviselik hazájukat.