bemutatkozott a CityPioneer

2019.02.05. 07:00

Igen jól bírja szusszal! – Kilométereket utaztunk az elektromos Ikarusszal

Ez az a busz! – súgtak össze a járókelők, amikor elhaladt mellettük a gyöngyfehér színű elektromos jármű.

Szanyi-Nagy Judit

Ikarus–CRRC elektromos autóbusz – hirdeti büszkén a zöld felirat – sokan meg is nézték a buszt első hivatalos tesztútján

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Ismét szebb napjait éli az Ikarus. Erről a Székesfehérváron közlekedők is meggyőződhettek hétfőn, hiszen ezen a napon a magyar cég és a kínai CRRC – koprodukcióként – alkotta elektromos busz, a CityPioneer több órán át rótta a megyeszékhely utcáit. Teszt – hirdette a felirat a busz ajtajára ragasztott papíron. Próbajárat – imígy a piros betűs üzenet a busz elején látható LED-falon, egy mosoly kíséretében.

Ikarus–CRRC elektromos autóbusz – hirdeti büszkén a zöld felirat – sokan meg is nézték a buszt első hivatalos tesztútján
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A mosolyokból persze a busszal manőverező Mikor Kálmán nyugdíjas Ikarus-dolgozónak is kijutott: kortól és nemtől függetlenül vonzotta a szemeket a járat, többen integettek, és amikor lehetett, az éppen egy helyben álló busz közelébe merészkedtek. A járművet már csak azért sem lehetett figyelmen kívül hagyni, mert – csukló nélkül! – tizenkét méter hosszú; oldalán pedig zöld alapon fehér betűkkel az áll: Székesfehérvár Ikarus–CRRC elektromos busz. A háromajtós, alacsony padlós járat egyelőre ideiglenes rendszámmal haladt a forgalomban, utasok nélkül, mégis „utasokkal”. Így öt tonnával volt nehezebb eredeti súlyánál.

Utasok nélkül, mégis utasokkal, hogyan lehetséges ez? Kérdezheti a figyelmes olvasó. Úgy – érkezik a válasz –, hogy bár embereket a megfelelő engedélyek híján nem szállíthatott a busz, vasat azonban igen. Ez öt tonnát nyomott, szimulálva azt a helyzetet, mintha egy teljesen teli helyi járatot vezetne a sofőr. Nem mellesleg a számítások szerint mintegy nyolcvan fő fér el a buszon, egy hely pedig a kerekesszékkel közlekedőknek fenntartott.

Mikor Kálmán tesztelte az új buszt
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A hétfői tesztjárat során a készítők arra voltak kíváncsiak, egy feltöltéssel mennyi kilométert képes megtenni a CityPioneer városi forgalomban, helyi járatként. A busz jól vizsgázott: 40 kilométer megtétele után is mindössze csupán 12 százalékot „fogyasztott”, hiába 97 százalékos töltöttséggel indult az Ikarus-gyárból. Az elektromos buszt tíz akkumulátor tartja életben – melyek egy részét a busz tetejébe építették –, ezek összesen 2500 kilogrammot nyomnak. – Esztétikai szempontból a busz kifogástalan, a bemutatott járműről a közvélemény is elismerően szólt. Vezetni pedig kitűnő. Csendes, és a vezetők dolgát sem bonyolították túl: nincsen benne külön sebességváltó, tehát a meghajtás a motorról közvetlenül a differenciálműre érkezik. Mindemellett a jármű fordulékony, abból könnyű kitekinteni. A hosszát persze szokni kell – összegezte tapasztalatait a CityPioneer tesztjáratának sofőrje, Mikor Kálmán. A „pilóta” elmondása alapján gyors töltéssel húsz perc alatt feltölthető a busz, a lassú töltéshez több (négy-öt) órára van szükség.

Régi és új: a jobb szélen álló busz akksija gyors töltéssel akár 20 perc alatt is feltölthető!
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Kálmán hétfőn reggel nyolc órától kora délutánig rótta Székesfehérvár útjait, érintve többek között a vasútállomást, a Piac téri autóbusz-pályaudvart, a szedreskerti részt, Feketehegy-Szárazrétet és a Budai utat. Az elektromos Ikarusszal a mai nap folyamán még találkozhatnak, amely egyben azt jelenti, hogy a busszal készített közös képeiket kedden is várjuk a [email protected] címre. A beküldők közül egy fő egy farosbusz-makett gazdája lesz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában