Változó vizsgaviszonyok

2019.02.25. 20:00

Ha minden jól megy, akár két hónap alatt is megszerezhető a jogosítvány

Ezrek állnak sorban az autósiskoláknál, az oktatók létszáma azonban egyre csökken, a szakemberek komoly leterheltséggel küzdenek Fejérben. Dolgoznak azonban a változtatásokon, így a helyzet egyre reménykeltőbb.

Palocsai Jenő

Nemcsak az oktatók és vizsgáztatók létszáma a gond, hanem azok átlagéletkora is. Öregszik a szakma, és ennek okai a képzés rendszerében keresendők. A szakemberek, a tanulók és a rendszer a három szegmense ennek az összetett témának, ezért ebből a három irányból közelítettük meg a kérdést Ábrahám Csaba iskolavezető segítségével. A tapasztalatok azt mutatták, hogy nehézkesen működik a rendszer és sok időt vesz igénybe egy jelentkező vezetői engedélyhez juttatása, főleg ha teljesen kezdő az illető. Fontos ez a munka, mégis kevesen dolgoznak ezen a pályán. Az okok a közelmúltban keresendők, és a jogszabályalkotók is meglátták a rendszer gyenge pontjait, így talán megoldódik a szakemberhiány.

Több oka van

Ábrahám Csaba szerint az oktatói létszám csökkenése több okra is visszavezethető. A 2000-es évek elején a tanulói-oktatói arány erősen felborult, a képzőszervek és oktatók létszáma az indokoltnál sokkal nagyobb volt. Ennek ellensúlyozása, valamint a tananyag megújítása érdekében 2005-től a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szüneteltette az oktatóképzést. Ehhez társult még az, hogy a 2008-as gazdasági válság hatására az oktatói létszám csökkenése mintegy 30 százalékos volt.

A képzés tehát évekre leállt, a válság miatt is csökkent a számuk, mindeközben emelkedett az átlagéletkoruk is, így többen nyugállományba vonultak. Csak 2014-től nyílott lehetőség arra, hogy akinek ambíciója és persze tehetsége is van, az erre a pályára lépjen.

A sikeres felvételi vizsga után a tanfolyamon pedagógiai, oktatás-módszertani ismereteket sajátítanak el, majd záróvizsgát tesznek a jelöltek.

A vizsgabiztosi tanfolyamra azok iskolázhatók be, akik betöltötték a 27. életévüket, és akik szakirányú felsőfokú végzettséggel és legalább kétéves szakoktatói gyakorlattal, vagy legalább középiskolai érettségivel és ötéves szakoktatói gyakorlattal rendelkeznek. Emellett birtokában kell lenniük – minimum három éve – az „A”, a „B”, a „C”, a „D” kategóriákra, valamint a „CE” kombinált kategóriára érvényes vezetői engedélynek.

Változóban a hatóság hozzáállása

Felülről irányítva megváltoztatták a teljes rendszert, kezdve azzal, hogy a vizsgák lebonyolításának feladatát ez év január 1-től átvette a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV). A segítségünkre siető iskolavezető bizakodó ezzel kapcsolatban:

– A KAV létrejöttétől pozitív változásokat remélünk, többek között azt, hogy a vizsgaidőpontokra kevesebbet kell majd várni. A változásoknak köszönhetően most, február közepén a vizsgára való várakozási idő Székesfehérváron nagyjából két hét.

A tanulóvezetők helyzete

A „B” kategóriás vezetői engedély megszerzésére az jelentkezhet, aki legfeljebb 9 hónappal fiatalabb 17 évesnél és legalább 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezik, és természetesen nem állhat vezetéstől történő eltiltás hatálya alatt. Az elméleti tanfolyam történhet tantermi foglalkozás keretében éppúgy, mint az egyre népszerűbb e-learning rendszerben, tehát interneten keresztül bárhonnan. Elméleti vizsgát leghamarabb a 17. születésnapja előtt 6 hónappal tehet a jelölt, de csak akkor, ha van orvosi alkalmassági igazolása is. Ezután megkezdődhet a gyakorlati vezetés, mely az „alap” oktatással kezdődik, forgalommentes, ingerszegény helyen. A „rutinpálya” elengedhetetlen része az oktatásnak, de már nem kell belőle vizsgázni (rutinvizsga), mint régen. A „főoktatás” keretében sor kerül városi, országúti, valamint éjszakai vezetésre is. Mikor már minden jól megy, jöhet a forgalmi vizsga, ahol kiderül, képes-e a vizsgázó önállóan, szabályosan és főleg biztonságosan részt venni a forgalomban.

Mennyi az annyi?

A teljes képzés, a jelentkezéstől az utolsó vizsgáig hozzávetőlegesen 8–16 hetet vesz igénybe. A vizsgadíjak országosan egységesek. Az elméleti vizsga díja 4600, a forgalmi vizsga pedig 11 ezer forint. Az oktatási díjak között nagy az eltérés, nem ritka a 8-10 ezer forintos óránkénti vezetési díj sem. Fehérváron átlagosan 5 ezerért gyakorolhatnak a leendő autóvezetők.

Egyre népszerűbbek a VIP-csomagok, melyek esetében 6-8 ezerért olyan kényelmi szolgáltatásokat ad a képzőszerv, hogy a lakóhelynél vagy éppen a munkahelynél kezdhetik meg és fejezhetik be a vezetést, vagy hogy akár naponta többször is vezethet a tanuló. Utóbbi igénybevételével nem esik ki a rutinból a tanuló, illetve jelentősen lecsökken a kezdés és a végső vizsga közötti idő.

A legdrágább „képzési forma” azonban nem a VIP, hangsúlyozta ki a szakember. Szerinte azoknak kerül a legtöbb pénzbe a hőn áhított plasztikkártya, akik hónapos kihagyásokkal vezetnek, nem foglalkoznak komolyan a gyakorlással, illetve nem hallgatnak a szakember szavára. Közülük sokan az átlagos összeg többszörösét is költik tanfolyamra.

A közúti közlekedésre alkalmatlanokról is kérdeztük a szakembert, aki azt mondta: – Meggyőződésem, hogy képezhetetlen, teljesen reménytelen ember nincs, amennyiben az illető egészségileg alkalmas. Vannak azonban olyan képességű emberek, akiknek akár több száz órára is szükségük lenne, ebben az esetben pedig érdemes mérlegelni, hogy érdemes-e annyit áldozni a jogsira.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában