"Odafönt mi vendégek vagyunk"

2018.05.24. 20:00

Esküvőkre, különleges épületek átvizsgálására szakosodott a zichyújfalui drónos csapat

Helyi arcok sorozatunk legújabb szereplői Pál Károly, Pál-Rendek Alexandra és Szaniszló Mónika, azaz a zichyújfalui Double Ring Wings.

Elekes Gergő

Szaniszló Mónika, Pál Károly és Pál-Rendek Alexandra, azaz a zichyújfalui Double Ring Wings csapata

Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Portálunk felületén már többször is foglalkoztunk a zichyújfalui Double Ring Wings csapatával, hiszen gyönyörű felvételeket kaptunk tőlük a baracskai hőlégballonokról, illetve a Nagyok a kicsikért rendezvényen is bőszen fotóztak. Munkájuk gyümölcsei több helyen is fellelhetők, például Zichyújfalu polgármesterének falán is.

Úgy gondoltuk, hogy itt az ideje annak, hogy kicsit jobban is megismerjük a Pál Károly, Pál-Rendek Alexandra és Szaniszló Mónika alkotta csapatot.

Zichyújfalu, a majdnem szív alakú település
Fotó: Double Ring Wings

Honnan indult a repülés iránti szeretete? Rajongója volt gyermekként a Top Gunnak? – kérdezem Pál Károlytól.

- Valóban néztem a Top Gunt, és a szüleim, akik mindketten a légiközlekedésben dolgoztak gyakorlatilag egy fél évszázadot, mindig kétkedve fogadták ezeket a hollywoodi repülős filmeket. Édesapám kapitányként szerelt le a Malévtől, édesanyám pedig vezető légiutaskísérő volt. Ebből következik is, hogy egészen kicsi korom óta a repülés közelében éltem. Később magam is elmentem a Malévhez és édesanyámhoz hasonlóan én is légiutaskísérőként kezdtem el dolgozni, ám a Malév megszűnése miatt ez egy viszonylag rövid pályafutás volt az életemben. Ennek köszönhetően azonban még közelebb kerültem a repüléshez, és megismertem a feleségemet.

Ezt követően tapasztalatot szereztem robotirányítású eszközök tervezésében, működtetésében, nagyon hamar megkeresett egy katonai fejlesztőcég, ekkor kerültem a drónozás közelébe. Mire ezek a projektek lementek, már a polgári felhasználásban is kezdtek divattá válni a drónok.

A beszélgetés ezen pontján Károly felesége, Alexandra mosolyogva mesélt egy kedves történetet arról, hogy Károly körülbelül 10 éve, még légiutaskísérőként, Milánóban egy piacon meglátott egy távirányítású helikoptert, amit azzal a kibúvóval vásárolt meg, hogy az akkor még csak három hónapos gyermekének veszi. Nyilván már Önök is kitalálhatták, az apróság helyett az apuka játszott ezzel az infravörös távirányítású eszközzel. Károly már akkor azt mondta, hogy ebben a technológiában van a jövő.

- A valódi motiváció számomra mindig is az apám volt. Borzasztóan hiányzott neki a repülés és mivel én nagyon kicsi voltam akkor, amikor ő nyugdíjba ment, soha nem volt módom arra, hogy vele repüljek. Emiatt nagyon szerettem volna valamilyen módon visszajuttatni őt a repülés világába, és ha már hivatásos pilóta nem is vagyok, a drónozás segítségével láthatta azt, ahogy a fia egy légijárművet irányít.

A merevszárnyú gép irányítási nagyobb rutint igényel
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Hogyan került Mónika a csapatba?

- Öt évvel ezelőtt költöztünk le Budapestről Zichyújfaluba. Különböző közösségi tereken ismertük meg Mónikát, aki szinte azonnal a családunk tagjává vált, nagyon jó látásmódja van és nyitott az új dolgok felé.

Mónika anyakönyvvezetőként dolgozik a Velencei-tó környékén, és szükségük volt egy reklámvideóra. Kézenfekvő volt, hogy mivel ismert, rögtön hozzám forduljon, hiszen tudta, hogy ezzel a technológiával foglalkozom. Megkeresett, hogy béreljünk egy drónt és csináljuk meg a reklámvideót, ám ekkor ötlött fel Alexandrában és bennem az ötlet, hogy bérlés helyett vegyünk inkább egyet. Rögtön tudtuk, hogy ebben az irányban kell tovább mennünk – meséli alapításuk történetét Károly.

- Esküvőkön vettünk részt, illetve a települést és annak környékét fotóztuk, videóztuk. Egyre jobban belevetettük magunkat a témába, különböző fórumokat, cikkeket tanulmányoztunk és Károly szakmai tudását felhasználva rájöttünk, hogy nagyon sok területen lehet alkalmazni ezeket a gépeket, legyen szó akár mezőgazdaságról, régészetről, építőiparról – egészíti ki Szaniszló Mónika az előző gondolatokat, míg végül Pál-Rendek Alexandra avat be minket abba, hogy gyakorlatilag a nulláról indultak, Mónika velük tanult meg drónt irányítani, mindemellett pedig meg kellett tanulniuk olyan speciális dolgokat is, mint a videovágás.

Miért Double Ring Wings lett a csapat neve?

- Mónikához köthető ez a dolog is, hiszen amikor ő szertartásvezető lett, kitalálta a double ring (dupla gyűrű) nevet, logót, aztán végül ezek a gyűrűk szárnyakat kaptak és így jött létre a Double Ring Wings.

Hány darab gépből áll most a flotta?

- Jelenleg nyolc drónunk van, de tovább szeretnénk még bővíteni a csapatot.

Katica
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Volt olyan repülése a csapatnak, amiről azt gondolják, hogy életük végéig emlékezni fognak rá?

- Sajnos az egy olyan dolog, ami végül nem valósult meg, pedig nagyon készültünk rá. Az egyik esküvőn ejtőernyővel jött volna a gyűrű a ceremóniára, mi már mindennel kész voltunk, amikor jött a hír, hogy műszaki probléma miatt nem tud felszállni a repülőgép.

Mindemellett azonban azt gondoljuk, hogy a legapróbb momentumok a legszebbek. Az esküvőknél nagyon jól meg lehet fogni az érzelmes pillanatokat, látványos showelemeket lehet produkálni egy levegőben lévő kamerával.

Különleges munkák általában az ipari munkák, nagyon technikás volt például a Belgrad rakparton az ortodox templomnak az építőipari felmérése. Pengefalak, felállványozott tornyok, és mindenhonnan meg kellett fotózni az objektumot. Sokszor lehetetlen helyekre kellett berepülnünk, igazán izzasztó munka volt.

A katonai munkák vagy a polgári repülések állnak közelebb Önökhöz?

- A mi csapatunk a szépet szeretné megmutatni a közönségnek, míg az ipari munkáik során a professzionalizmus kell, hogy meghatározó legyen. Sokkal nyugodtabb is vagyok, amikor civil munkával foglalkozunk, de az is igaz, hogy a katasztrófavédelemnek, a rendőrségnek, a tűzoltóságoknak kutatás-mentési feladatokra, tűzkáresetek felmérésére, termográfiai vizsgálatok elvégzésére természetesen bármikor a rendelkezésükre állunk.

Szaniszló Mónika, Pál Károly és Pál-Rendek Alexandra, azaz a zichyújfalui Double Ring Wings csapata
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Hogyan zajlik egy felszállás?

A jogszabály azt írja elő, hogy a repülés megkezdése előtt fél órával le kell jelentenünk, hogy aktiváltuk a számunkra kijelölt eseti légteret egy bizonyos magasságig. Ilyenkor tájékoztatjuk a Budapest ATS Központ Légtérgazdálkodó Csoportot, akik ezt tudomásul veszik és az információt szétküldik az országban. Így minden reptér, minden eligazítóközpont tisztában van azzal, hogy a légtér aktív.

Ennek a területnek a gazdálkodója az, aki igényelte a teret, mindenért, ami itt történik, az igénylő felel. Őt kell tájékoztatnia mindenkinek, aki ide szeretne berepülni és a kérést meg is tagadhatja. Ez alól kivétel a katonai-, rendőrségi- és a mentőhelikopter. Ilyenkor az ATS telefonon jelez a légtérgazdának, hogy be fog repülni valaki. Amíg ő vissza nem jelez, addig a fent említett szervek is óvatosan fogják megközelíteni a légteret.

Katica akcióban
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Milyen nehézségekkel kell számolnia annak, aki drónozásra adja a fejét?

A legfontosabb mindenképp az, hogy a környezet mindig reagál. Legyen szó akár állatokról, akár emberekről, a közeg reagálni fog a közeli légijármű jelenlétére.

A másik legnagyobb nehézség a lakott területek feletti repülés. Ilyenkor sokszor le kell kapcsolni az automata vezetést a gépekről és mindent manuálisan kell irányítani, nehogy a robot valamit átvezéreljen és baleset legyen a vége.

Nem mehetünk el az időjárás mellett sem. Igyekeztünk a flottánkat úgy felépíteni, hogy azok a lehető legszéltűrőbbek legyenek, ám így is megvannak ezeknek a repülő eszközöknek a korlátai. 40-50 km/h-s széltől felfelé már nagyon nem működnek rendesen, esőben pedig kifejezetten veszélyes a felszállás, hiszen a felhők statikus töltése, a villámlás, a nedvesség mind olyan tényező, ami rövidzárlatot okozhat a gépekben.

Még a földön...
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Mobil-átjátszó tornyok, nagy teljesítményű wi-fi eszközök, bármi, ami interferenciát okozhat gond lehet, hiszen ezek a dolgok képesek arra, hogy akár az irányítási frekvenciát is kiüssék a drónokból.

Egy repülés sosem ott kezdődik, hogy kiveszem a táskából a gépet. Akár napokkal előtte már kint vagyunk a terepen, felmérjük a helyszínt (legmagasabb tárgyak, legalacsonyabb tárgyak, hol vannak emberek, hol van biztonsági zóna, hova zuhanhatok, ha szükséges stb.). Mi a repüléseinket nemcsak a budapesti HungaroControlnál jelentjük le, hanem a helyi légi irányításnál is, nehogy egy mentőhelikopterrel vagy nem bejelentett ultrakönnyű repülőgéppel találkozzunk a levegőben.

Ez itt bizony nem Silent Hill, hanem Zichyújfalu
Fotó: Double Ring Wings

Mit tanácsolnának azoknak, akik most vágnak bele a drónozásba?

Legyenek óvatosak és tiszteljék ezt a hivatást. Édesapám szavait szoktam mondani minden oktatás elején, miszerint odafönt mi vendégek vagyunk. Emiatt úgy is kell viselkednünk, mint vendégségben: alázattal, odafigyeléssel, körültekintéssel. Ha nincs bennünk alázat a levegő iránt, ami sokkal erősebb, mint mi, előbb-utóbb megbosszulja magát. Ez nem játék, ellenben egy csodálatos dolog.

Ezt követően kimentünk a csapattal egy kicsit repülni is, az abból készült videofelvételeket most Önök is megtekinthetik!

Hogyan osztályozzuk a drónokat, hiszen látunk a piacon pár tízezres és milliós nagyságrendű eszközöket is? Mi különbözteti meg őket?

Röviden az innováció meg a fejlesztés. Vegyük például a kamerákat. Vannak olyan repülő eszközök, amelyeken egyáltalán nincsenek, míg akad olyan gép is, amelyek a 4K felbontású rögzítésre is alkalmasak. A másik fontos dolog a hatótáv. Az olcsóbb drónok nem fognak elmenni 2 km-re. Gyakorlatilag hívhatjuk ezeket repülő játéknak is, amik arra nagyon jók, hogy fejlesszék a gyerekek finommotoros készségét és megtanulhatnak velük repülni is. Ezekkel szemben az ipari drónok 20-30 perceket, de akár egy órát is el tudnak tölteni a levegőben, 60 km-es hatótávolsággal, és folyamatosan online jellel bírnak, valamint fejlett hazarepülési rendszerrel vannak felszerelve.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában