ezeket is mind elbontják

2018.04.05. 17:30

Kritikus a vendégmólók műszaki állapota a Velencei-tavon

A Velencei-tó partfal-rekonstrukciója megkezdődött. A kikötőkön is végeznek munkálatokat a szakemberek, melyekkel kapcsolatosan felvetődött a kérdés: a vendégmólók elbontását miért nem követi azok újraépítése?

S. Töttő Rita

Velencei-tó

Fotó: Koppán Viktor/ Fejér Megyei Hírlap

Számos alkalommal foglalkoztunk már a Velencei-tó partfalának komplex, fenntartható rehabilitációjával kapcsolatos munkálatokkal, amelyek már most tavasszal elkezdődnek. A vízpart mentén tervezett munkálatok kiterjednek a kikötőkben végzendő feladatokra is, amelyekről a szakemberek részletesen beszámoltak lapunkban, valamint a lakossági fórumokon is. Kérdések azonban továbbra is akadhatnak, ahogy azok közül néhányat fel is tett egy olvasónk. Levelében így fogalmaz: „A nyomtatott sajtóban és a lakossági fórumokon is a csónakkikötőkkel kapcsolatban mindig elhangzott az úgynevezett vendégmólók bontása, de egyszer sem olvashattunk, hallhattunk ezek újjáépítéséről! A vendégmólókhoz lehet (lehetett) kikötni a csónakokat, amennyiben ezek a mólók nem kerülnek megépítésre, úgy a sok száz csónaktulajdonos vajon hol tudja tárolni a csónakjait? A Velencei-tavi csónakos horgászat halálát jelenti a mólók hiánya!” Vélhetően számos hajó- és csónaktulajdonos megfogalmazta már magában ezt a kérdést. Csonki István, a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője lapunk kérdésére első körben kihangsúlyozta: a Velence-tavi csónakkikötők 75 százalékának semmilyen (sem hajózási, sem vízjogi) működési engedélye nincs. Hivatalosan nincs is üzemeltetőjük – emelte ki az igazgató, hozzátéve: jelenleg csak négy kikötőnek van engedélye a tavon, a többi illegális. A bontásuk viszont elengedhetetlen:

– A vendégmólók műszaki állapota ugyanis kritikus, balesetveszélyes és nem felel meg a hajózási előírásoknak. A csónakkikötők medencéjében ráadásul jelentős kommunális szemét halmozódott fel, a kotrási munkák során meg lehet majd tekinteni, hogy mit szórtak bele az emberek – hívta fel a figyelmet az igazgató, aki az olvasó azon felvetésére is reagált, amely szerint, ha máshogy nem, hát bele kellett volna „csempészni” valahogy a pályázati anyagba a vendégmólók visszaépítését. „A vendégmólók újjáépítését meg kellett volna terveztetni! Az európai uniós előírások is ezt lehetővé tették volna, amennyiben nem, úgy a kedvezményezett konzorciumnak kellett volna „belecsempészni” a projekt műszaki tartalmába. Megfogalmazás kérdése csupán, nem bontunk és újjáépítünk, hanem felújítunk” – fogalmazott az olvasó.

A Velencei-tavi kikötőkben is indulnak a partfal-rekonstrukciós munkálatok

Erre így reagált a vízügyi igazgató:

– A KEHOP-projektben vendégmóló építése nem számolható el, valamint semminemű jövedelemtermelő célt szolgáló létesítmény sem építhető, hiszen ez 100 százalékban támogatott az Unió részéről, ez alapján mi nem akarjuk „belecsempészni” ezt a projektbe – majd hozzátette: a vendégmólók visszaépítésére két lehetőség van. Az egyik egy másfajta uniós forrásra való pályázás – de tudni kell, hogy egy ilyen jellegű lehetőség sem 100 százalékos támogatottságú, azaz aki vendégmólót akar építeni és üzemeltetni, akkor annak minimum a beruházás 50 százalékát saját magának kell állnia. Ám ennél a lehetőségnél joggal merül fel a kérdés: ha eddig sem volt gazdája a kikötőknek, akkor ezt most ki vállalja? A másik megoldás a szakember szerint a hazai beruházási források biztosítása erre a célra.

Velencei-tó
Fotós: Koppán Viktor/ Fejér Megyei Hírlap

Egyébként – derült ki – a tervezők az előkészítő munkák során megtervezték a vendégmólók visszaépítését, de az elnyert pályázattal kapcsolatosan időközben megjelent elszámolhatósági feltételek miatt ezt ki kellett venniük a kiírásból.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában