Néhol van választási lehetőségünk

2018.09.15. 15:30

A hűségidőre és a felmondás körülményeire is figyeljünk!

Új ingatlan építése, költözés vagy szolgáltatócsere. Néhány példa, amikor hasznát vehetjük az alábbi, közműszolgáltatókkal kapcsolatos információknak, tanácsoknak.

Szanyi-Nagy Judit

Távhővezeték-építés Fehérváron. A távfűtés szolgáltatóját érthetően nem választhatjuk meg, áram- és gázszolgáltatónkat viszont igen

Fotó: FMH

– Az energiahivatal nemcsak felügyeli az energia- és vízellátást, de a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva szabályozza is a piacot – fogalmazta meg a minap Tanárki Gábor, a Fejér Megyei Kormányhivatal igazgatója. A kereskedőváltással kapcsolatos panaszok esetében például a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hatóság (MEKH) az illetékes szerv. Ám a problémát elsősorban nem az jelenti, hogy nem tudjuk, melyik hivatalhoz fordulhatunk, hanem az, hogy sok esetben nem vagyunk tisztában a lehetőségeinkkel, kötelezettségeinkkel. Ugyanis míg a földgáz- vagy villamosenergia-kereskedőnket megválaszthatjuk, addig a távhő- és víziközmű-szolgáltatók adottak. Utóbbi tulajdonosa csak az állam vagy az önkormányzat lehet – amely egyben felel is az ellátásért –, előbbi esetében pedig településenként általában egy szolgáltató működik, s az is többségében az önkormányzat tulajdonában áll. Az azonban mindkettőre igaz, hogy a felhasználás helye határozza meg, a fogyasztónak melyik szolgáltatóval kell szerződést kötnie, választási lehetőség nincsen.

Szemben a földgáz- vagy villamosenergia-szolgáltatókkal, ahol a lakossági fogyasztók kereskedők vagy egyetemes szolgáltatók között választhatnak.

Kereskedőváltás

Éppen ezért lehetőség adódik a kereskedőváltásra is, amelynek folyamata térítésmentes, s a felhasználó által kiválasztott új kereskedő a teljes folyamatot is lebonyolíthatja. Ha minden zökkenőmentesen zajlik, a váltás idején a szolgáltatás nem szünetel, a folyamat pedig nem igényel műszaki átadást. Az azonban fontos – hívja fel a figyelmet Scherer Zsolt, a MEKH szóvivője –, hogy a váltás előtt alaposan tájékozódjunk: ne csak a vásárlási árakat hasonlítsuk össze, de ismerjük meg a szerződési feltételekben szereplő kitételeket is, úgymint a számlázás, a kapcsolattartás vagy a hűségidő módját, mert ezeken a területeken lehetnek buktatók! A kereskedőváltást tartozás, adateltérés vagy (a szabad versenypiac esetében) még le nem járt hűségidő hiúsíthatja meg. Az egyetemes szolgáltatásra vonatkozó szerződés mindig határozatlan időre szól.

Távhővezeték-építés Fehérváron. A távfűtés szolgáltatóját érthetően nem választhatjuk meg, áram- és gázszolgáltatónkat viszont igen
Fotó: FMH

A hivatalhoz beérkezett panaszokat tekintve a szerződés tartalma kardinális kérdés. A létrejött dokumentumban érdemes figyelni a hűségidőre, arra, hogyha a szerződést a meghatározott egy vagy két éven belül mondja fel a fogyasztó, bánatpénzt kell fizetnie a szolgáltatónak. Mindemellett a szerződést sem lehet bármikor megszüntetni vagy felmondani: szolgáltatótól függően harminc vagy hatvan nappal a szerződés lejárta előtt jelezni kell a felmondásra való szándékot, máskülönben újraszerződik a felhasználó. Ha a fogyasztó így is ragaszkodik a szerződésbontáshoz, valószínűleg bánatpénzt kell fizetnie. Ezek az információk a kereskedők honlapján, üzletszabályzatában is megtalálhatók.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában