Demográfiai kutatás

2024.02.25. 07:00

Születési, házasságkötési és halálozási dátumokból kibontakozó történetek

Első ránézésre száraznak és unalmas tűnhet az ifjú szári történész doktori disszertációjából született tanulmánykötet, ami Száron kívül talán nem sok olvasót érdekel. Ám mégis érdemes kézbe venni, nem csak azért, mert Heinek Ottó-díjat kapott érte a szerző, hanem azért is, mert sok érdekesség van benne!

Borsányi Bea

Schweininger Péter az ELTE Történelem Segédtudományi Tanszék oktatója

Fotó: Fehér Gábor /Fejér Megyei Hírlap

- Nincs könnyű dolga annak, aki a 18. századot, illetve a 19. század első felét szeretné kutatni, mert nagyon kevés az elérhető forrás. Kivételt képeznek az anyakönyvi – születési, halotti, házassági – kivonatok, amiből viszont egészen jól állunk. Emiatt fordultam végül a disszertációm megírásakor a történeti demográfia irányába – vágott a közepébe Schweininger Péter, a Sváb világok. Népesség és mentalitás Száron 1729-1848 című kötet szerzője, aki elmondása szerint „messziről” jutott erre a területre, ugyanis alapjában véve a 20. századi politikatörténet iránt érdeklődik. Első publikációiban – nagyszülei történeteiből kiindulva – is ennek a korszaknak a szári eseményeivel foglalkozott. Ám, ahogy példaként hozta, úgy járt, mint aki lakást újít fel: csak festeni szeretne, de miután megkaparja a falat kiderül, a festék alatt további rétegek rejtőznek. Úgy határozott hát, visszanyúl egészen a svábok szári betelepítéséig. – Rá kellett azonban jönnöm, nem csak kevés a forrás a 18. század elejéről, de a mai értelemben vett politika annak idején kevés szerepet játszott a falvak, így Szár mindennapjainak életében is – árulta el a történész, aki azt is megemlítette, a demográfiai kutatás azon túl, hogy távol áll a politikatörténettől, rettenetesen sok adat átnézését igényli. 

Nem csak a királyoknak van történetük

A „adatahalmaz” kutatása azonban egyre közelebb került Péterhez és az is kiderült, hogy az emberek fennmaradt születési, házassági és halálozási dátumaiból egy teljes közösség élete, mentalitása is kibontakozhat. – A francia eredetű Annales iskola szerint nem csak a királyoknak van történetük, de az egyszerű parasztembereknek is. Az anyakönyvekből pedig „be lehet jutni” ezeknek az embereknek a házaiba, betekintést nyerhetünk a gondolkodásukba is – folytatta a történész, aki idővel egyre jobban élvezte a munkát, mely során sok érdekességre derült fény Szár kapcsán. Az egyik ilyen a lakosságszám alakulása. Az első német betelepülők Pilisvörösvárról érkeztek Szárra a birtokos Eszterházyak engedélyével. A falu létszáma nagyjából 20 évig emelkedett, aztán 70 évig stagnált. „Betelt” a falu, a földek nem tudtak több embert eltartani. A száriak pedig – és ez a környéken egyedülálló – eredményesen tartották meg azt a maximális létszámot, amit a település elbírt. Ez részben a törzsöröklésnek volt köszönhető: a sváboknál – szemben a magyarokkal vagy a szlovákokkal - csak egy gyerek örökölte a földet. A többi gyereket pedig kompenzációképpen taníttatták, így papok, tanítók és iparosok lettek, akik alapjába nem a földből éltek meg. 

A népességszám kontrollálásában ugyanakkor bizonyítható módon szerepet játszottak olyan születésszabályozó módszerek is, mint pl. az önmegtartóztatás vagy a külön szobában hálás. 

Bizonyíték erre az a tény is, hogy a csökkenő házasságkötési kor és így a hosszabb, házasságban töltött évek ellenére sem nőtt az egyes családokban született gyermekek száma. 

A Heinek Ottó-díjjal a 40 évnél fiatalabb, magyarországi német kutatókat támogatják
Fotó: Fehér Gábor/Fejér Megyei Hírlap

Szári plébánosból szemináriumi igazgató

Milyen érdekességek derültek még ki? - Szári kuriózumnak számít, hogy a plébánosok között sok volt a magasan képzett, akik fényes karriert futottak be. Akadt, aki az Esterházy család hercegi ágánál volt tanító, később 30 évig szolgált Száron. Vagy fordítva: 20 év szári szolgálat után a fehérvári papi szemináriumban lett igazgató. Ez részben köszönhető annak, hogy a barokk korban bő volt az egyházi állomány, ugyanakkor lehet ennek az is az oka, hogy a Székesfehérvári Egyházmegyében Szár volt a tatai Eszterházy család egyetlen olyan települése, amelyen keresztül kapcsolatba kerülhettek a fehérvári püspökkel. Magyarán a tatai gróf, vagy a fehérvári püspök Száron keresztül tudott egymásnak gesztust tenni – magyarázta Schweininger Péter, aki Szár etnikai és vallási helyzetét is vizsgálta. 

Hódos Istvánból Stefan Hodosch

Megállapította, hogy a nagyjából 1100 fős falu lakosságának 98 százaléka volt német. A szinte színtiszta sváb településre azonban más nemzetiségűek – egy-egy cigány, olasz, szlovák család - is beköltöztek. Ezek aztán sokszor annyira beolvadtak, hogy még a nevüket is németesítették. Így lett a Hódmezővásárhelyről érkezett kálvinista Hódos István telkes gazdából is tíz év elteltével Stefan Hodosch. A kutatás kitért a svábok által használt keresztnevek változására is. Jól látszik például, hogy a kezdetben különféle alakokban létező Annamária, Mária Anna, Marianna, később sima Annára egyszerűsödött. Mindezzel, a kutató szerint, a közösséggel való azonosulást, az oda való tartozást akarták kifejezni. Idővel a német területekről hozott nevek – Wolfgang, Urusla, Kunigunda, Waltraud stb. – teljesen kikoptak és elkezdték használni pl. a Jánost, az Annát, később a Máriát (ezt sokáig Szűz Mária iránti tiszteletből nem használták önálló névként az erősen katolikus svábok) és így tovább, melyek a magyar nevekkel is összhangban voltak. 

Schweininger Péter azt is elárulta, szeretné folytatni a kutatást és az 1848-1948 közötti száz évet vizsgálni: vajon hogyan hatott a falu népességszámának alakulására az ipar fejlődése és az épülő vasút? Egy szomorú tény biztos: az említett korszakot a szári svábok kitelepítésének második üteme zárt le. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában