Kincset érő vizes élőhelyeink!

2020.02.04. 11:30

A vizes élőhelyek világnapja alkalmából a gyerekek meglátogatták a Soponyai Ökocentrumot

A vizes élőhelyek világnapja alkalmából múzeumlátogatásra és erdei sétára invitálták a gyerekeket hétfőn délelőtt a Soponyai Ökocentrumba. A programban spektíves madármegfigyelés és állomásonkénti feladatmegoldás is szerepelt.

V. Varga József

A soponyai halastónál a diákokat spektíves madármegfigyelés várta Fotó: Véninger Eszter

A Vadex Mezőföldi Zrt. Gilice Erdészeti Erdei Iskolája a soponyai Zichy János Általános Iskola 7. és 8. osztályosait és kísérőtanáraikat látta vendégül az ökocentrumban. A centrum természetrajzi és vadászati múzeumában a gyerekek a diorámákkal ismerkedtek, hallhattak a Ramsari Egyezményről, és beszélgetés folyt a vizes élőhelyek természet- és környezetvédelméről.

A szikes tavak és a gémek világát érzékeltető dioráma a múzeumban
Fotó: V. Varga József / Fejér Megyei Hírlap

Elhangzott: a vízimadarak és élőhelyeik védelmében az iráni Ramsar városában 18 ország írta alá 1971. február 2-án a nemzetközi egyezményt, s azóta minden évben ez a nap a vizes élőhelyek világnapja. A világon ez volt az első olyan nemzetek közötti, globális egyezmény, melynek célja valamilyen természeti érték védelme. A Ramsari Egyezményt aláíró kormányok a biológiai sokféleség megőrzése érdekében vállaltak felelősséget. Az egyezmény a kétezres évekre már a vizes területek általános védelmére irányuló világkonvencióvá bővült. Eddig 169 ország írta alá az egyezményt, hazánk 1979-ben csatlakozott a közösséghez, és jelenleg 29 ún. ramsari területtel rendelkezik. Fejér megyében a Velencei-tavi madárrezervátum és a Dinnyési-fertő tartozik az oltalma alá.

A múzeumi foglalkozást követően a nebulók sétára indultak az egykori kisvasúti töltésen Véninger Eszter és Kovács Norbert, az erdei iskola és vadaspark vezetőjének és vezetőhelyettesének kalauzolásával. Ez a terület mintegy választóvonalként húzódik az erdő és a vizes élőhely között. A gyerekeknek a program vezetői meséltek a nád víztisztító szerepéről, a tavak vízvirágzásáról, valamint azok láposodásáról és megszűnésének okairól is.

A soponyai halastónál a diákokat spektíves madármegfigyelés várta
Fotó: Véninger Eszter

A halastóhoz érkezve a gyerekek spektívek segítségével fedezhették fel a vízhez kötődő madárvilágot. A nap során a diákoknak csoportbontásban feladatokat kellett megolda­niuk, például arra vártak tőlük választ: Hogyan nevezzük másképpen a vízparti fákat? Hazánk récefajai közül melyik vadászható? Maximum mennyi ideig bírja az ember, hogy ne igyon vizet? Naponta átlagosan mennyi műanyagot vagyunk kénytelenek elfogyasztani? Melyik madár ellen védekeznek a leggyakrabban a halastavaknál hangágyúval? Melyik tudományterület foglalkozik kifejezetten a víz biológiájával?

 

A soponyai iskolások évente négyszer vendégeskednek az ökocentrumban, az idén a mostani alkalom az első – mondta el Hollósi Lászlóné Anikó igazgató. Véninger Eszterrel egyetemben úgy fogalmaztak: a zöld jeles napok a természeti értékeink megismerésén túl rendkívül fontosak a fenntartható fejlődésre nevelésben, a felnövekvő generációk kritikai gondolkodásának fejlesztésében.

Február 2-án a természet olyan kincséről emlékezünk meg, amelynek megőrzése nemcsak az egyes országok, hanem az egész bolygónk érdeke. Ez a nap alkalom arra is, hogy mindannyiunknak eszébe jusson: mi a teendőnk természeti értékeink megőrzésében.

Látogassunk ki gyakran a természetbe, hiszen számos programlehetőség kínálkozik megyénkben is, melyek a zöld jeles napokhoz kapcsolódnak – tette hozzá az erdei iskola és vadaspark vezetője.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában