2019.11.21. 07:10
Tehetséges óvodások – Az átlagtól eltérő gyerekeket fejleszteni kell
Az elmúlt években, évtizedekben egyre előrébb tolódott az az időpont, amikortól kezdve szakmailag indokolttá válik egy gyermek figyelése, diagnosztizálása, illetve ettől függően segítése, támogatása.
Tehetséges olvasó, jól beszélő is lehet a gyermek Illusztráció: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Ez azt jelenti, hogy a szakemberek már nemcsak az általános iskolás, de az óvodás korcsoporttal is foglalkoznak, s ezeket a gyermekeket igyekeznek támogatni akkor, ha például a kognitív, a mozgás- vagy a beszédfejlődés oldalon olyan tudást tapasztalnak, ami eltér az átlagtól. Ez az eltérés lehet egyfajta hátrány vagy zavar, de kiemelkedő színvonal egyaránt, amit ugyanúgy figyelniük, segíteniük kell a szakértőknek – tudtuk meg Gergely Péter pszichológustól egy óvodai tehetséggondozással foglalkozó konferencia keretében.
A konkrétabb példákat tekintve elképzelhető, hogy a gyermek már óvodás korban úgy tud számolni, mintha az általános iskola közepén járna, más már ilyen korban jól látja a logikai összefüggéseket és jól von le következtetéseket, megint más pedig magasabb beszédprodukcióval, gazdagabb szókinccsel rendelkezik kortársainál. Nos, ezeket a gyermekeket is segíteniük, támogatniuk kell a szakembereknek, többek között abban, hogy azt a fajta gondolkodást, logikai képességet, amivel rendelkeznek, társítani tudják egy olyan érzelmi stabilitáshoz, érdeklődési körhöz, ahol tudásukat kamatoztathatják a saját és a társadalom számára ugyancsak elfogadható módon.
A pszichológus szerint bár vannak olyan készségek, területek az életünkben, a viselkedésünkben és a gondolkodásunkban, amelyek tanulhatók, a tehetséges gyermek éppen attól tehetséges, hogy nem ül többet a játékok vagy a tankönyvek előtt, hanem „gyárilag” ott van benne a tudás.