Gazdaság

2014.05.18. 15:35

Menet közben pakolják ki a kamiont

Nem kis veszélynek vannak kitéve az utakon a nemzetközi fuvarozók, mégis kevesen rendelkeznek megfelelő biztosítással derült a Magyar Biztosítók Szövetsége tájékoztatóján.

Osváth Sarolta

Kamionosok az M7-es seregélyesi lehajtójánál. Sokan csoportosan mennek és állnak ki pihenni

Hogy mekkora problémáról van szó, mutatják a számok is: a fuvarozási bűncselekmények 2013-ban 8,2 milliárd euró 2500 milliárd forint veszteséget okoznak az EU-ban, ami több, mint a magyarországi biztosítási piac éves díjbevételének háromszorosa. Papp Róbert, a Magyar Biztonsági Fórum ügyvezetője elmondta, hogy jelenleg különösen a kamionfosztogatás román és trójai faló módszerétől retteg a szakma egész Európában. Ezeket menet közben úgy alkalmazzák, hogy a jármű vezetője semmit nem észlel a rablásból. A tapasztalatok szerint az ad hoc kifosztások Párizs és Strasbourg között a leggyakoribbak, a legtöbb feltörést még mindig megállási idő alatt követik el. A kamionok kirablói a lopási módszerekben rendkívül innovatívak, a kontinens nyugati felén könnyebb hozzáférni az áruhoz, mint Kelet-Európában, ahol a kamionok konvojokban haladnak. Ma egy fuvar kockázatosabb Londonba, mint Moszkvába - közölte Harkai Krisztián, a Mabisz szállítmánybiztosítási bizottságának elnöke.

A szakértők szerint biztosítással lehetne leghatásosabban védekezni a bűncselekmények ellen, a gond csak az, hogy ma, amikor a költségcsökkentések az irányadóak, erre hajlandók a legkevesebbet áldozni a szállítmányozási piac szereplői. Harkai Krisztián szerint 2013 végén Magyarország esetében a szállítmánybiztosítási szerződések száma alig 25 ezer, míg az ezekből befolyó díj 4,4 milliárd forint volt. Ha a magyar szállítmányok nyugat-európaihoz hasonló arányú biztosítottsággal rendelkeznének, a bevétel megközelíthetné a 10 milliárd forintot, s a szerződésszám is lényegesen magasabb lehetne - mondta a szakember.

Nálunk ma 11 biztosító foglalkozik szállítmánybiztosítással. A szövetség szerint a bűncselekmények 68 százalékánál megállapítható a belső érintettség, de nem ritkák a hamis dokumentumok és az álfuvarozók sem.

A Fejér megyei fuvarozó cégek munkatársai is többször találkoztak nehéz helyzetekkel. Az egyik neve elhallgatását kérő fehérvári kamionsofőr például pár éve hosszú hónapokra keresőképtelen lett, mert Ukrajnában egy pihenőben ismeretlenek kirángatták a fülkéből, mindkét térdét és könyökét összeverték vascsövekkel. Vannak olyan megbízók mondta el egyikük, akik franciaországi fuvar esetén kikötik, hogy a sofőrnek kötelező kivennie a pihenőjét még Németországban. Vannak, akik nyomkövetőkkel, fizetőparkolók igénybevételével, titokban tartott útvonalakkal próbálják csökkenteni a kockázatokat.

A volt Szovjetunió területe ma már nem veszélyesebb Nyugat-Európa - oszlatott el egy tévhitet Kozma Imre, akit egy, az M7-es melletti pihenőben sikerült szóra bírnunk. A főleg Írországba járó sofőr szerint bár a pihenőidők kivételével így komoly nehézségek adódnak biztonságosabb, ha egy sofőr megy a kamionnal, mert abból, hogy ketten ülnek a fülkében, könnyen arra gondolhatnak mások, hogy értékes szállítmányt visznek. vannak cégek, akik inkább több személygépkocsival kísérik a járművet, s viszik a váltósofőrt.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!