Ez a sarc lesz a végső? Műszakira kell vinni a sérült autót!

Kiforratlan még a rendelet, de az eddigiek szerint áprilisban életbe lép a kiegészítés, műszaki vizsgára kell vinni a sérült autót, ahhoz, hogy megállapítsák, veszélyezteti-e a közlekedés biztonságát. Az autósok jó része, aki valamit is hallott a rendeletről, azt mondja, újabb sarcot vetnek ki az amúgy is sokat fizető tulajdonosokra. Nem lehetne ezt a kiegészítést visszavonni?

-  Nincs ebben a történetben sok újdonság  - mondta egy igazságügyi szakértő.  - A rendőr eddig is elvehette a forgalmi engedélyt a karambolnál, ha a gépjármű annyira sérült, hogy nem vehetett részt a biztonságos közlekedésben. Az viszont már nem következett ebből,  hogy műszaki vizsgára is el kellett vinni a kocsit. Az végképp nem tartozott a biztosítók hatáskörébe, hogy műszaki vizsgára kötelezzék a gépkocsit.

-  Véleményem szerint  ezt a rendelkezést nem lehet ilyen egyszerűen bevezetni áprilistól  - kapcsolódott a beszélgetésbe Vinkelman István műszaki gépjármű szakértő, biztosítási szaktanácsadó. -  A történetnek több oldala van. Ha a gépjármű olyan állapotba kerül a baleset  után, hogy alkalmatlan a közlekedésben való biztonságos részvételre, már a rendőr bevonhatja a forgalmi engedélyét.  Ez eddig is így volt.  A biztosító is megteheti (eddig is megtehette), hogy a totálkáros autókat lejelentve a forgalmi engedély az  okmányirodába került. Nemrégiben kikanyarodva az egyik mellékutcából egy személykocsi a főútvonalon haladó másik autóval ütközött, kifordult a kereke. A kocsinak a rendőrségi intézkedés során bevonták a forgalmi engedélyét,  elküldték az okmányirodába. A gépkocsi tulajdonosa megjavíttatta az autót,  ezt igazolta a  közlekedési hatóság felé, így  a tulajdonos visszakapta a forgalmit. Nyilvánvalóan keletkezhetnek olyan sérülések egy karambol nyomán a járműben, amelyek szemmel láthatóvá teszik, alkalmatlan a közlekedésre. Keletkezhet azonban olyan sérülés is - mondjuk a a  kormánymű sérül -, amely alkalmatlanná teszi a gépjárművet  a biztonságos közlekedésre. Egy kormánymű  ára  - csak saccolok  - 350 ezer forintba is kerülhet új áron. Az autók több mint tízéves átlagkora miatt ez szinte a tulajdonos autójának értékével egyenlő, ezért inkább bontott alkatrészt vásárol. Viszont annak minőségéről nincs mindig tanúbizonylat, ezért a sérülés miatt előírt műszaki vizsgán nem biztos, hogy beépítését elfogadja a közlekedési hatóság. A külföldiekre csak határainkon belül vontakozik ez a kiegészítés. Tőlünk nyugatabbra egyébként is könnyebben cserélik a személykocsikat, a kisebb-nagyobb sérülésekkel inkább eladják azokat, esetleg továbbadják keletre.

 A totálkáros autók tulajdonosai korábban az autó okmányaiért is jelentős összegeket kaphattak, mert azokat a vevők például lopott autók forgalombaállításához is felhasználták. A jelenlegi káreljárás során a biztosítók a törött autókat meghirdetik, a roncsra kapott ajánlat és a forgalmi érték különbözete alapján (a számukra kedvezőbb kártérítési összeg miatt nem biztos, hogy a javítás mellett döntve) totálkárként fizetik az egyébként még sok esetben javítható autókat is.
 A várhatóan áprilisban bevezetendő kiegészítés szerint a biztosító csak akkor téríti meg a helyreállításhoz szükséges teljes összeget, ha a közlekedési hatóság igazolja, a gépjármű közlekedésbiztonsági szempontból alkalmas a frogalomban való részvételre. Az autósok érdekeit nyilván sérti majd az eljárás, mivel az üzembentartó költségére kell műszaki vizsgára vinni a gépjárművet, ha a biztosító úgy látja a kárfelvételnél, hogy az autó közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlan a közúti forgalomban való részvételre. Vétlen károsultak esetében azonban ez a többletköltség is a biztosítókat terheli, ezért ez a biztosítótársaságok érdekeit is sértheti.
 A Székesfehérvári Rendőrkapitányság alosztályvezetője, Weigl Péter törzszászlós elmondta, hogy a 35/2000-es BM-rendelet pontokba szedi, mikor kell a balesetnél elvenni a forgalmi engedélyt.
- Nem kell kárszakérőnek lenni, hogy a karambolnál megállapítható legyen, a jármű alkalmatlan a biztonságos közlekedésre. Nyilván ha a sárvédő sérül és rendőrt hívnak, nem fogjuk bevonni a forgami engedélyt. Nem érdemes felsorolni az eseteket, az a lényeg, hogy csak akkor mehessen tovább a jármű, ha az állapota nem jelent balesetveszélyt.
- Extrém esetben az is előfordulhat - erősíti meg feltételezésem Varga György, az Autóklub fehérvári műszaki állomásának vezetője -, hogy valaki ma levizsgáztatja az autóját, holnap koccan, a helyszínelő rendőr leveszi a rendszámtáblát, bevonja a forgalmi engedélyt, s a vizsgáztatási procedúra újra kezdődik. Sajnos az új rendelet részleteit nem ismerjük - tette hozzá a műszaki vezető -, azt viszont igen, hogy az okmányiroda ad ki határozatot a műszaki vizsga elrendeléséről, s ugyancsak az okmányiroda adja vissza  a műszaki vizsga adatalap bemutatása után  a rendszámot és a forgalmi engedélyt.
 A műszaki állomás vezetője úgy foglal állást: ha egy jármű olyan mértékű rongálódást szenvedett el, amely a közlekedés biztonságát veszélyezteti, akkor nagyon is helyénvaló  javítás után  a műszaki vizsga elrendelése. Nem lenne jó azonban a ló másik oldalára átesni, és minden esetben új vizsgát követelni - véli a szakember -, lévén áprilistól lehet esedékes az új jogszabály életbe lépése  még nagyon kiforratlan. Például nincs az a szakember, aki ránézésre meg tudná állapítani, hogy egy sérülés az autón mennyire súlyos.
Az árakról is érdeklődtünk: a vizsgáztatás hatósági alapára tizenötezer forint, ez az összeg azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóságot illeti, oda be kell fizetniük a vizsgáztató helyeknek. Ezért valamennyi cég rátesz az alapárra, így alakulnak ki a különböző összegű vizsgadíjak. A klubnál zöldkártyával együtt 24 ezer 450 forint a vizsgadíj, de van, ahol harmincezret is elkérnek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!