Belföld

2009.08.11. 02:29

Műsor, darabokban

Pátka-Székesfehérvár - A digitális műsorszórás gyönyörű képet küld tévénkre, ám ha egy kis hiba merül fel, akkor semmilyet. Ez okozza az akadozást, ami Fehérváron is előfordul(t), már dolgoznak a javításon.

Házi Péter

Az elmúlt napokban többen panaszkodtak a különböző tévécsatornák kimaradása, illetve akadozása miatt a megye több részéről. Talán a viharos időjárás okozhatta, talán nem, mindenesetre a szolgáltatók időben orvosolták a problémát, Pátkán például két óra alatt kivonultak a szerelők. A szerződési feltételekben egyébként az szerepel, hogy a szolgáltató köteles az előfizető által bejelentett, ... valósnak bizonyult hibát legfeljebb a hibabejelentés nyilvántartásba vételétől számított 72 órán belül kijavítani. Ha ez a határidő letelik, ám a hiba még mindig fennáll, akkor a problémát bejelentő előfizetők kártérítést kérhetnek. De vajon hibának számít-e például, ha a kép másodpercekre lemerevedik, vagy szaggat? - ennek is megpróbáltunk utánajárni.

- Nem egyszer eltűnnek a csatornák a képernyőről: ez általában párban történik, mindig ugyanazzal a két vagy négy adóval van gond. Amikor legutóbb megpróbáltam telefonálni a kábeltévés cég ügyfélszolgálatára, üzenetrögzítő fogadott, hogy mondjam be a problémámat, ám erre nem került sor, mert a vonal egyből foglaltat jelzett - panaszolja a pátkai Pongrácz Tamás, aki hozzáteszi, a szolgáltatással összességében elégedett, a telefonos ügyfélszolgálat munkatársai készségesek, ám véleménye szerint egy 1800 lakosú településen, mint amilyen Pátka, érdemes lenne egy állandó ügyeletest tartania a cégnek, aki - például az áramkimaradások után - azonnal tud intézkedni, hogy a csatornák visszatérjenek .

Lapunk kérdésére a Kisapostag, Lovasberény, Mezőfalva, Pátka, Pusztaszabolcs és Zámoly területén szolgáltató Kábeltelevízió Építő és Szolgáltató Kft.-től azt a választ kaptuk, hogy a kérdéses időpontban, július utolsó napján valóban érkezett, mégpedig három hibabejelentés Pátkáról, de Pongrácz Tamás nem volt a panaszosok között. Az üzenetrögzítő működött, melyet egyébként hétvégén és ünnepnapokon is lehallgatnak a gyorsabb intézkedés érdekében. A szolgáltató szakemberei, miután tudomást szereztek a hibáról, két órán belül kivonultak, és a problémát elhárították, a hibát bejelentő előfizetőket pedig telefonon értesítették is arról, hogy ismét működik a szolgáltatás.

Az elmúlt napokban Fehérváron is jeleztek néhányan problémát az Öreghegyről, a Lőcsei utca környékéről, miszerint a Viasat3, a Hallmark, az M1 és még két adó akadozik. Napjában többször is előfordul ez, és ilyenkor hosszú időn át nem szűnik meg a probléma. Az egyik panaszos a szerelőktől azt a felvilágosítást kapta, hogy központi problémáról van szó.

- A vázolt jelenség valóban jelentkezett az elmúlt időszakban a fehérvári hálózatunkon. Műszaki kollégáim tájékoztatása szerint meglehetősen ritkán és rövid időszakokra fordul elő kis mértékű akadozás ezeknek az egy közös frekvencián továbbított csatornáknak a jelátvitelében, ezért is volt elég nehéz beazonosítani a problémát - mondta kérdésünkre Szűcs László, a UPC Magyarország Kft. sajtókapcsolati igazgatója. Ám mostanra sikerült beazonosítaniuk, mi okozhatja a jelenséget és megkezdték a probléma elhárítását a fehérvári műszaki állomáson. Reményeik szerint így rövid időn belül megoldódik ez a kisebb zavar.

A digitális műsortovábbítás sajátossága, hogy a hagyományos műsorelosztással szemben, a kép- és hangjelek a legcsekélyebb minőségromlás nélkül érkeznek a tévéig, nincs szemcsésedés, szellemkép, csíkosodás. A digitális képjelek vagy teljes egészében, kiváló minőségben jutnak el a tévéhez, vagy - ha valamilyen zavaró tényező lép fel - sehogyan sem: ekkor fordulhatnak elő apró jelkimaradások. Szűcs László szerint a kábelhálózaton működtetett digitális rendszer kiforrott, megbízható, magas színvonalú technológia, ezért alapvetően nem szorul már további fejlesztésre. Ugyanakkor egy bonyolult, összetett műszaki rendszer valamelyik elemében mindig keletkezhet valamilyen alig észlelhető probléma, ami átmenetileg zavarokat okozhat a jelek tökéletes továbbításában.

- Ezt a probléma feltárásával és a meghibásodott elem a cseréjével vagy beállításával orvosolni tudjuk. Műszaki kollégáim jelenleg ezen dolgoznak, és várhatóan hamarosan el is végzik a javítást - fogalmazott a sajtókapcsolati igazgató. Ugyanakkor hozzátette, hogy megyei ügyfeleik közül nagyon kevesen jelezték csak az említett problémát, mivel ez véleménye szerint nem feltűnő, a televíziózás élményét nem jelentősen befolyásoló jelenség. Ezért az is kérdéses, hogy meghibásodásnak számít-e.

Megkérdeztük azt is, befolyásolhatja-e a képminőséget, ha ugyanazon a kábelen internetes adatforgalom is zajlik? A kábeles digitális televíziózást - szemben az ADSL internethálózaton keresztül nyújtott IPTV szolgáltatással - semmilyen módon nem befolyásolhatja az internet, ugyanis a nagy átviteli kapacitású kábelen egymástól teljesen elkülönítetten, egymástól függetlenül áramlanak a netes és a tévés adatok .

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!