Nosztalgia vonatozás

2018.01.02. 14:00

Mesés volt az utazás a csodás Nohabokkal

Idén is megrendezték a nagyhírű Nohab-mozdonyok év végi nosztalgiaútját Budapest és Tapolca között.

Majer Tamás

Judea-Farkas Tünde (b3) és családja Tatáról utaztak Budapestre, hogy részesei lehessenek a Nohab-mozdonyok fogathajtásának

Fotó: Nagy Zoltán Péter

A Panoráma és a Vulkán fantázianevet büszkén viselő, egyaránt 4-4 mozdony vontatta szerelvény Székesfehérváron is megállt szombat délelőtt és este. Sok vonatfanatikus gyűlt össze a vasútállomáson. A fogathajtást – jelentése: több mozdony húzza a szerelvényt – 2015-ben rendezték meg először, a Nohabok forgalomból kivonásának tizenötödik évfordulóján. Az idei volt a harmadik év végi élményút.

A székesfehérvári állomás 5-ös és 6-os számú peronjain meglehetős sokaság gyűlt össze az év utolsó előtti napjának estéjén. Bartha Balázs családjával Bakonycsernyéről ruccant át Fehérvárra, hogy újra működés közben láthassa a gépcsodákat, amelyekkel korábban annyit utazott. Az 1963-64-ben beszerzett Nohabok a villamosítás előtt, sőt 2000-ig azután is közmegelégedésre járták a Budapest-Tapolca viszonylatot a Balaton északi partján. Míg a helyettük, 1965-ben szovjet nyomásra nagyobb számban vásárolt Szergej nevet viselő mozdonyok gyakrabban hibásodtak volt meg. Szántó Árpád lányával, nejével, s barátokkal jött ki az állomásra. Ők is látni akarták vonatokat.

- Komoly műszaki alkotások voltak annak idején ezek a mozdonyok – nyilatkozta lapunknak Szántó Árpád, aki egyébként 29 éve nem utazott vonaton. A Nohabokat azonban újra látni akarta.

Judea-Farkas Tünde azt vallja, hogy az élmény többet ér minden tárgyi ajándéknál
Fotós: Nagy Zoltán Péter

- Két éve még csak a lányommal néztük meg a Nohabokat, tavaly már a nejem is itt volt, idén már a barátainkat is elcsaltuk, akik első szóra jöttek is – avatott be minket a férfi.

Judea-Farkas Tünde és családja Tatáról utaztak szombaton reggel Budapestre, hogy részesei lehessenek a Nohab-mozdonyok fogathajtásának. Tünde lapunknak – a székesfehérvári vasútállomáson történő pár perces megálló idején, az ablakból kihajolva – elmondta, hogy karácsonyi ajándék gyanánt lepték meg a gyerekeket az élményvonatozással.

- Az élmény többet ér minden tárgyi ajándéknál – vallja Tünde.

Hangos dudaszóval jöttek és mentek a szerelvények. Tülkölésük betöltötte a várost
Fotós: Nagy Zoltán Péter

Sok izgalmas kaland érte őket a Budapest-Kelenföldről induló úton, bevonatozták a Balaton északi és déli partját, Tapolcán részt vettek a felújított, egy baleset miatt anno emlékművé avanzsált, 004-es számú Nohab (a népszerű „Négyeske”) avatásán, megcsodálták a makett kiállítást, sőt még az egyik Nohab-mozdonyba is fölszállhattak.

Nemes Benő, szabadbattyáni vasútbarát is részt vett a nosztalgia vonatozáson.

A szabadbattyáni Nemes Benő igazi szakértője a Nohaboknak

- A Nohabok szerintem azért különlegesek, mert egy darabka Nyugat volt a szocializmusban. Legendásak a megbízhatóságuk, szép formájuk és hangjuk miatt is. Úgy gondolom, hogy sokak számára azért is különlegesek, mert nyaralással kapcsolatos emlékeik fűződnek a mozdonyhoz, hiszen a hetvenes évek végétől majdnem kizárólag a Balaton partján közlekedtek – tárta elénk a Benő, aki szinte születése óta vonatrajongó. – A Balaton északi partja felé tartó 29-es vasútvonal mellett élek, így a mozdony számomra sokáig egyet jelentett a Nohabbal – mesélte. A nosztalgiaútra Kelenföldön szállt fel, ahol igen nagy tömeg várta a vonatot, sokan nem is utaztak vele, csak fotózták. – Nem először lepődök meg a közlekedésbarátok létszámán. Gyakran amolyan csodabogárnak érzem magam, néha tréfálkoznak is a hobbimon, de ilyenkor látom, hogy nem vagyok egyedül – mondta Benő.

- Székesfehérvár és Szabadbattyán között a két vonat fej-fej mellett haladt, amit szintén elképzelhetetlen tömeg fotózott és videózott mind a vonatból, mind a vágányok mellől, de még egy repülőgép is kísérte a két vonatot. Szabadbattyán után a Vulkán expressz Tapolca, a Panoráma expressz pedig Nagykanizsa felé vette az irányt, végül a két szerelvény egyszerre érkezett Tapolcára – folytatta Benő immár az útibeszámolóval. A két gyors fedélzetén a vasútbarátok apraja-nagyja összegyűlt, Benő szerint ők így ismeretlenül is egy közösséget alkotnak. A fiatalember úgy számolta, hogy több ezerre tehető azoknak a száma, akik december 30-án utaztak a vonatokon, vagy fotózták, esetleg autóval követték, vagy éppen kimentek megnézni az állomásokon a mozdonyokat.

Megkérdeztük az ismert vasútmodellezőt, Tósoki Attilát is a Nohab-őrületről. Egész pontosan úgy tettük föl neki a kérdést, hogy szerinte mitől olyan nagy durranás ez.

Judea-Farkas Tünde (b3) és családja Tatáról utaztak Budapestre, hogy részesei lehessenek a Nohab-mozdonyok fogathajtásának
Fotós: Nagy Zoltán Péter

- Attól, hogy a Nohabok a valaha volt legjobb mozdonyai voltak a MÁV-nak. Az amerikai licenc alapján gyártott svéd mozdonyokból 20 darabot vásárolt annak idején a vasúttársaság, ebből már csak néhány maradt meg, mert mindet szét akarták vágatni. Ezek magán, alapítványi és a vasúttörténeti park tulajdonában vannak – értékelt a vonatos szakember.

Nos, ezek a mozdonyok még mindig jól húznak. Egyébként vasútépítések során, kisebb munkákhoz még ma is használják olykor a Nohabok erejét.

Olvasónktól videókat is kaptunk az eseményről:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!