SÉTA

2019.04.07. 14:45

A virtuális valóságról

Az internet nagyon sok előnye mellett számtalan veszélyforrás hordozója. Tudjuk, hogy egy megosztással, egy hozzászólással, egy meggondolatlan képfeltöltéssel mennyi problémát okozhatunk magunknak. Internetes lábnyomaink, barangolásaink nem tűnnek el, egy félresikerült kattintásunk évek múltán is problémát jelenthet.

A játékokban akár vezérek is lehetünk

Fotó: Shutterstock

Az alkalmazások, internetes közösségi terek s az általuk közvetített agresszív, manipulatív és erőszakos világkép negatív hatással lehet ránk, fiatalokra. A nagy léptékkel terjedő internetes játékokban is könnyen válhatunk áldozattá. A kezdő felhasználót hamar „noob” (kezdő, lúzer) jelzővel ruházhatják fel. A kirekesztés, szóbeli megalázás, kényszerítés, zsarolás szintén mindennapos lehet az internet világában, kifejezetten jellemző ez a közösségi hálókra, ahol bárki bármikor verbális agresszió céltáblája lehet, szélsőséges esetben öngyilkosságra biztathatják. De nem csak az áldozati szerep veszélyes.

Mi, fiatalok vágyunk a sikerre, amit elérhetünk a tanulásban, a sportban vagy valamilyen hobbiban. Ha ezek hiányoznak, sokszor az interneten keresünk magunknak közösséget, gyorsan átvesszük a csoport szokásait, nézeteit, gondolkodásmódját, és ezzel megváltozunk mi magunk is. Hasonlítani akarunk az ismeretlen közösség tagjaihoz, melynek következtében viszont gyorsabban eltávolodunk a perszonális kapcsolatainktól, barátainktól, szüleinktől. Bár nem ismerjük újonnan szerzett „barátainkat” személyesen, csak avatarok és nicknevek között lebegünk, mégis vonzódunk hozzájuk. Gyorsan beszippant bennünket az ismeretlen. Mivel a jelen kor kommunikációs eszközei a zsebünkben lapulnak, a nap bármely szakaszában beléphetünk ebbe a kozmoszba. Főleg, ha a való életben sorra érnek bennünket a kudarcok, akkor jó menekülési út lehet a net. Gyakorlatilag ismeretlenek és elérhetetlenek vagyunk, és akár vezérek is lehetünk. Lehet, hogy az offline létben szótlan, csendes és gátlásos fiúk, lányok az ő általuk irányított gamer világban már vezérek. Az anonim közegben pedig a többi tag sem szeretne online bántalmazás, kirekesztés áldozata lenni, ezért ők is a profik felé húznak, és a népszerű tagok mellé állnak.

A játékokban akár vezérek is lehetünk
Fotó: Shutterstock

A kudarcoktól, peremhelyzettől minden fiatal tart, a kockázatkeresés és a siker pedig motivál. A valótlan és nyitott internetes világ lehetővé tesz mindent, lehetsz bárki és bármi, uralkodhatsz és rombolhatsz büntetlenül, irányíthatsz és véleményt alkothatsz. A valós világ viszont nehézségekkel terhes. A virtuális világ sikerei is csak virtuálisak, hamis vezérek hazug csatái. Inkább legyünk hétköznapi hősök, mint virtuális vezérek!

Neubauer Eliza, Németh Virág 9. Ny,

Kodolányi gimnázium, Székesfehérvár

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!