Lóerő

2009.11.27. 10:19

Januártól új KRESZ-szabályok - a biciklisekre is gondoltak

Budapest - Elfogadta a kormány az új KRESZ-t, amit hosszas vita előzött meg. A mintegy hatvan pont közé az utolsó pillanatban bekerültek a kerékpárosok és az autósok számára is kedvező újdonságok.

Miskei Anita

Sok vita kísérte az immár harmincöt éves KRESZ legújabb modernizálási kísérletét: a januártól hatályos módosításokat szerdán fogadta el a kormány. A KRESZ ötmillió jogosítványos és 3,5 millió autótulajdonos mellett több százezer kerékpárost és még több gyalogost érint, így komoly előkészületet, majd kockázatvállalást vetett fel. Annyi azonban bizonyos, hogy a  bringások például forgalommal szemben is behajthatnak az egyirányú utcába, az autósoknak pedig mégsem kell megállniuk a gyerekekre váró iskolabusz mellett. Persze a bicajosok és a járművezetők sem kaptak meg mindent: habár gondolkodtak rajta, bringával továbbra is a kijelölt kerékpárúton kell haladni, míg kocsival a jövőben sem lehet autópályán 130-nál gyorsabban száguldani.
László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke elmondta, a 24 kisebb-nagyobb pontból, melyet kértek, 21 megvalósult. Így például a jövőben az egyirányú utcában nem kell meglepődnie, sem öklét ráznia annak az autósnak, akivel szemben kerékpáros közlekedik. A klub elnöke szerint az egyirányú utak azért egyirányúak, mert nem elég szélesek két autó számára, csakhogy egy kerékpár nem olyan széles, mint egy autó.
A tárca szerint abban a sokat vitatott kérdésben, hogy szorosan kerékpárral kell-e az úttest szélén közlekedni, végül kompromisszumos megoldás született. Feloldották ugyanis a bicajosok szoros jobbra tartási kötelezettségét, ugyanakkor megerősítették az általános jobbra tartási kötelezettséget, különösen a főútvonalak és a lakott területen kívüli utakon is. Balesetveszélyt okozhat a minisztérium szerint, hogy menetdinamikai különbség van az úton a kerékpárosok és az autók között, ezért nem lenne jó, ha az autók közé engednék a kerékpárosokat. Az utak alapvetően gépjárművek közlekedésére készültek szerintük, a kerékpároknak pedig a nekik készült saját infrastruktúra a biztonságos - jelezték a törvényhozók. Megjegyezték, ha az úttest mellett vonalvezetés van, vagy van kijelölt kerékpár- és gyalogút, akkor a kétkerekűeknek ott kell közlekedni.  Felmerült, hogy hasonlóan más nagyvárosokhoz, a kerékpárosok használhatnák a buszsávot. Ezt a javaslatot végül nem fogadták el, balesetveszélyesnek találták a járművek sebessége közötti különbséget  derült ki az új KRESZ-ből.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!