Lóerő

2009.12.04. 04:59

ESP: éber, elektronikus őrangyal

FMH - Az ember nem képes uralni a saját autóját? De igen. Egy bizonyos pontig, főként téli utakon. Ezen túl biztonságosabb, ha az elektronikára bízzuk magunkat.

Miskei Anita

Sokan úgy vélik, nem kell elektronikus segédeszköz az autóba, úgy, vagy jobban tudnak bánni a kocsival, mint a szoftverek. Igazuk lehet?
Az ESP a blokkolásgátló fékrendszeren (ABS) alapul, valamint további elektronikus beavatkozási lehetőségek hálózatára.  Az ESP, miként a neve is mondja, egy elektronikus stabilitásprogram, vagy stabilitásmegőrző program. Ezek a berendezések a balesettől is megmenthetik az autót és utasait,  olyankor avatkoznak be a kerekeknél, amikor a sofőr  nem is észleli,  az autó  megcsúszott.  Az ABS-szel szerelt autóknál nem nagy kunszt, hogy ESP-képessé tegyék azokat. Egy-két kiegészítő berendezésre, szelepekre, vezérlőegységekre van szükség, és egy új szoftverre, ami a fékvezérlésért felelős mágnesszelepeket vezérli. Az ESP-t az ABS-ből fejlesztették ki. Amíg az ABS csak blokkolásgátló, az ESP minden olyan rendszert magában foglal, amit az alap-ABS kifejlesztésétől az ESP létrehozásáig kitaláltak.

Az ESP összetett információk alapján dolgozik. Adatokat kap a gázpedál és a kormány elmozdulásáról, a négy kerék sebességéről, ezek alapján a vezérlő elektronika tudja, mik a vezető szándékai, milyen mozgás várható az autótól. Ha ezeknek a dolgoknak az előre meghatározott mértéke elér egy szintet, a program tudja,  be kell avatkoznia. De ez a stabilitásprogram sem képes átlépni a fizika határait. Bizonyos keretek között  megőrzi és visszaállítja az elvesztett tapadást, stabilitást, de ha  nagy sebességgel csúszik meg valaki, vagy olyan sebességgel vesz be egy kanyart, ahol már a  korrekció sem tud segíteni, ott az ESP is hatástalan.
A fejlesztések  nem állnak meg. Az ESP-k legújabb generációi  nemcsak fékezés-beavatkozásra, gázelvételre képesek,  kormányzással is segítik a vezetőt. Ha az autó megcsúszik és szükség van a kormánykorrekcióra is, a kormánymű megkapja az információt,  merre kell ellenkormányozni, és ezt a kormányszerkezet az elektromos szervomotorján keresztül  megteszi. 
 
Lehet bárki, bármilyen jó vezető, fejet kell hajtania az elektronika által képviselt gyorsaságnak és összetettségnek. Arra egy-egy jól képzett és gyakorlott autós képes lehet, hogy  gyorsan és szaggatottan fékezzen, mint ahogy az ABS, de arra már képtelen, hogy ha a jobb és bal oldali kerekek alatt eltérő a tapadás és másféle fékerő szükséges a két kerékhez, ugyanezt produkálja.
Sokszor a vezető, mire észleli a megcsúszást, csak a műszerfalon villogó sárga piktogramból értesül,  hogy autója végrehajtott egy gyors beavatkozást. De ha meglátjuk műszerfalunkon a bekapcsolódó ESP visszajelzőjének pár másodperces felvillanását, azt jelzi, a határon voltunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!