2021.07.03. 11:00
Egy harckocsi a csirketelepen… – Autórestaurátornál jártunk
Béke Antal az évek során nem akármilyen világot teremtett maga körül.
Szolgálata után emlékmű lett a tankból, most felújításra vár
Fotó: Tihanyi Tamás
Amikor az öreg, gépi életük végét taposó járművek között sétálok, megcsap a múlt szaga, de az újjászületés reménye is. Mert a sok régi személy- és teherautó, autóbusz jó kezekre, egy igazi megszállottra lett bízva. Ha valaki, ő biztosan életet tud varázsolni a rozsdás karosszériákba, elaggott gumikba, törött üvegekbe.
Béke Antal emlékszik rá, hogy édesapja már ötéves korában magával vitte, ha traktorozott, vagy amikor autóbuszra szállt. Már akkor szerette a járműveket, így aztán nem volt csoda, hogy elég korán motorokat kezdett szerelni. A katonaságnál már Csepeleket újított fel, vezetett Kamazt és Krazt, leszerelése után pedig a Volánhoz került. Később vállalkozóként is fuvarozott, mert a volános életnél egy kicsit jobbat akart magának, de a mindennapi munka mellett igyekezett hódolni szenvedélyének is: mert egy pillanatra sem csökkent a régi járművek iránti vonzalma.
– Amikor el tudtam érni arra a szintre, hogy az életem kielégítő lett, kacsintgattam az öreg járművek, teherautók és motorkerékpárok felé. Ezekkel töltöttem a szabadidőmet, és arra gondoltam, ez még hasznos is lehet – idézi fel emlékeit Béke Antal. Egy fecskefarkú Mercedes volt az első old timer autó a jobbak közül, amit sikerült megszereznie, a teherautók közül pedig egy ugyancsak aggastyán korú Csepelhez jutott hozzá. – Egyre több régi jármű vett körül, jártunk a bemutatókra, bővült a paletta, megesett, hogy két autóval mentem el és hárommal jöttem vissza. Felújítottunk tűzoltóautót, Roburt, Ikarus 630-ast pótkocsival. Ez utóbbi például a röszkei határ mellett állt a földbe süllyedve vagy 15–20 évig. Lementünk, s lábon hoztuk haza, már félig kész van, az a célom, hogy gyönyörűen felújítsam.
Ahogy telt az idő, azt vette észre, hogy kicsi lett a telek. Tíz éve tudott szert tenni egy nagyobb területre, ami előtte marhatelep volt, majd juhot, később csirkét tartottak ott. Ez adta a mai nevét: ma már aki ismeri Tónit, birodalmát csak Csirketelepnek hívja.
– Nagyon sok olyan jármű került hozzám, amelyiknek a felújítását valaki már reménytelennek ítélte, vagy feladta. Például egy Ikarus 256-ost hoztak Németországból, még az NDK-ban futott annak idején, elkezdték felújítani, de nem sikerült nekik. Idekerült hozzám. Nem csináltunk előtte még autóbuszt, de minket ajánlottak. A vége egy 24 milliós történet lett, de mindent felülmúló, nagyon szép munkát tudtunk kiadni a kezünkből. Négyen vagyunk, én is dolgozom, többnyire másnak, kisebb részt magamnak. Örömmel tölt el az elfelejtett járműveket összeszedni, „kiásni” a múltból. Gyakran szó szerint így történik. Próbálunk újítani, retró járműveket állítunk össze meglepetéspartikra, leánykérőkre, más, hasonló rendezvényekhez. Kihasználom a közösségi oldalakat referenciának, és sokan hozzászólnak a látottakhoz, sajnos néha idióták is – mondja.
Rövid videókat készítenek, ahol felújított járműveket mutatnak be úgy, hogy abból mások is tanulhassanak. Olyan ez, mint egy oktatófilm. Nyílt napokat is szívesen szerveznek, megmutatva, mit és miként csinálnak.
Látogatóban Polgáron, egy megszállott autórestaurátor telephelyén
– Sok olyan jármű érkezett, amit mások már nem tudtak megcsinálni – mondja Béke Antal. – Londoni busz, hasonlók… Aztán felhívtak, tudok-e orosz járművet javítani? Mondtam, hogy persze. Erre hoztak egy T–34-est. Sokáig egy kertészet virágágyásában állt, de az alsó vészkijáratnál befolyt a víz és minden kirohadt belőle, sok mást pedig elloptak. Eredetileg Csehszlovákiában készült, a Dunántúlon volt hadrendben, egy métert nem tett meg soha, aztán amikor kivonták az állományból, bemutató darab lett belőle. Egy önkormányzatnál betonra állították, régi orosz szokás szerint.
Mi lehet a célja ezzel az acélszörnyeteggel? Ha Béke Antal azt mondja, hogy egyszer még újra működni fog, akkor az úgy is lesz. Lőni persze nem lehet majd vele, ez a szabály, de egyszer elbődül a motorja és újra mozog majd a tank a csirketelepen.
Frissen Fejérből
- Mentők motoron – Bicskén és Martonvásáron is találkozhatunk velük
- Holttestet találtak a Skálához közeli parkban – mi történhetett? (helyszíni fotóval!)
- Akadt, ahol leszedték a májusfát – avagy mi történt május 1-jén?
- Világkupát hozott haza a FŐNIX Rock and Roll SE felnőtt formációja
- A tánc közösségformáló ereje – Interjú Botos Józseffel