2016.05.05. 15:25
Önvezető kamionok elérték Rotterdamot
A kezdeményezést Hollandia - mint az Európai Unió elnökségi tisztségét betöltő országa - hívta életre, hogy a kísérlet során bebizonyítsa, intelligens kamionokból álló konvojok forradalmasíthatják az európai szárazföldi szállítmányozást.
A konvojok két-három, vezeték nélküli kapcsolattal összekötött, önvezető kamionból álltak, melyek közül a legelső határozta meg a kötelék sebességét és útvonalát.
Az önvezető kamionok 2-3 járműből álló konvojban haladtak Fotó: Scania
A kísérletben a Scania, a DAF, a Daimler, az Iveco, a MAN és a Volvo nyerges vontatói vettek részt, és hajtották végre sikeresen az előttük álló célt, ami nem kisebb volt, mint különböző kiindulási pontokról elérkezni Rotterdam kikötőjébe. A Scania három teherautójának a többiekhez képest nagyobb utat, kétezernél is több kilométert kellett megtennie, négy országhatárt érintve.
Az önvezető kamionkötelékek előnye, hogy állandó sebességgel képesek haladni, elősegítve a forgalom zavartalanságát, hozzájárulva a köz-
utak biztonságához, és rövidebb követési távolságot tartva akár tíz százalékkal csökkenthetik a fogyasztást. A kísérlethez még csak félig automatizált járműveket használtak, így a számítógéppel vezérlet kamionokban szükség volt sofőri felügyeletre is.
Ugyan még sok akadály áll a forradalmasított közlekedés előtt, de ezek az akadályok nem technikai jellegűek, leginkább az EU-tagállamok engedélyei közötti különbségekből fakadnak. További egyeztetések folynak arról, hogy milyen szabályozás szükséges ahhoz, hogy az önvezető szállítmányozás valósággá váljon a kontinensen.