Kultúra

2017.04.05. 16:01

Mesterek és tanítványok a csellómaratonon

Székesfehérvár - Csellómaraton - Három koncert egy napon címmel nagyszabású hangversenyciklussal zárta 2016/2017-es Farkas Ferenc-bérletét az Alba Regia Szimfonikus Zenekar.

Szabó Balázs

A koncertsorozat a hangszer több évszázados történetét mutatta be, repertoárjának népszerű és kevéssé ismert darabjait műsorra tűzve.

A délutáni, Viola da gamba és a barokk cselló című hangverseny első fele az izgalmas Az Angyal, az Ördög és a Mester alcímet kapta. Szászvárosi Sándor és tanítványa, Nagy Réka (gamba), valamint Tegyei Zoltán (csembaló) segítségével XIV. Lajos korába utazhattunk, hogy a korszak nagy viola da gamba-játékosainak zenéjén át idézzük meg a Napkirály ragyogó udvarát. Szászvárosi Sándor konferanszában többször is utalt a Minden áldott reggel című nagyszerű francia filmre, melyből sokan ismerték meg Marin Marais "angyali", és az előtte járó generáció nagy művésze, Sainte Colombe "mesteri" muzsikáját. Velük szemben életvitelével és zabolátlan természetével Antonie Forqueray képviselte az "ördögöt". Programzenei műveik segítségével egyaránt lehettünk falusi ünnepség vendégei, emlékezhettünk elhunyt szerettünkre, s tiszteleghettünk a nagy hegedűs, Leclair emléke előtt. Az előadók valósággal együtt lélegző játéka előnyösen juttatta érvényre e finom muzsikák szépségét: a két fiatal művész mindenben felnőtt a hazai régizene-játék egyik markáns alakja, Szászvárosi Sándor mellé. Jóllehet a gambák vékony hangjához a nagyszínpad nem volt a legideálisabb helyszín, de így is jól követhettük az interpretációkat. A koncert második felében a barokk cselló szólalt meg Karasszon Dénes kezében, aki nyolctagú együttes kíséretével C. P. E. Bach A-dúr csellóversenyét tolmácsolta határozott elképzelésekkel, kifejező frazeálással, nagyvonalú virtuozitással: különösen tetszett a lassú tétel hatalmas dinamikai kontrasztokban bővelkedő előadása.

A koncerten a barokk cselló Karasszon Dénes kezében szólalt meg
Fotó: Molnár Artúr

A "Bécsi és klasszikus" című második koncert főszereplői a Bécsi Filharmonikusok szólócsellistája, a Bécsi Zeneakadémia professzora, Nagy Róbert és kiváló növendéke, a 19 éves Clemens Kropfitsch voltak: a mester a csellóirodalom egyik nagy remekét, Joseph Haydn D-dúr versenyművét, a tanítvány Danzi Mozart-variációit és Romberg 2. csellóversenyét játszotta. A legnemesebb bécsi hagyományok követeiként egyaránt csodálhattuk hangszerkezelésük eleganciáját és zenélésük mély intelligenciáját. Nagy Róbert hangszerén ékesszólóan, mély derűvel csendült fel Haydn zenéje, mintaszerű artikulációval, gyönyörű hangon. Clemens Kropfitsch kevésbé értékes darabokkal érkezett: a hangszeres virtuozitásra épülő Danzi- és Romberg-művek alighanem csak kiváló előadásban élvezetesek. Nos, ebben nem volt hiány: a fiatal művész szenzációs csellistának bizonyult - tökéletes, fegyelmezett, de nem érzelemmentes játéka lenyűgöző hatást keltett. Minden bizonnyal óriási karrier vár rá: jó lenne egy nagy műben mihamarabb viszontlátnunk-hallanunk.

 

A tanár-tanítvány lánc a nap végére sem szakadt el: Nagy Róbert zeneakadémiai professzora, Onczay Csaba és fia, Onczay Zoltán A romantikus gordonka koncertje zárta a sorozatot. Reprezentatív programmal: Dvořák nagyszerű gordonkaversenye az apa végsőkig letisztult interpretációjában csendült fel, s hangulatos zárószámnak bizonyult Klengel ritkán hallható, elragadóan dallamos kétcsellós versenyműve.

A kíséret feladatát az Alba Regia Szimfonikus Zenekar színvonalasan látta el, Drahos Béla vezényletével, egyre növekvő számú közönség jelenlétében: a hosszú, de rendkívül érdekes nap végén telt ház tapsolta a művészeket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!