2016.12.12. 11:38
Jogosítvány idős korban? Vihart kavart a hétvégi baleset
Súlyos, halálos baleset történt a hétvégén, melynek nyomán rengetegen feltették a kérdést: miért kell 80 év felett autót vezetni? Lám – törnek pálcát az idősek felett – itt van a bizonyíték, hogy nem kéne. Valóban bizonyíték ez?
Röviden a szombati sajnálatos balesetről, amely felkorbácsolta a közvélemény kedélyét és amely miatt felvetődött a kérdés: kell-e vezetni 80 év felett? Két személyautó ütközött Székesfehérvár határában, a 7-8-as közös főútszakaszról Várpalota felé vezető úton.
Két ember – a szalagkorláttal elválasztott sáv ellenkező irányában szabálytalanul haladó 82 éves férfi, valamint a másik, szabályosan haladó 22 éves sofőr – életét vesztette.
Komoly vita alakult ki a feol.hu-n és annak Facebook oldalán is a témában, melyek java a balesetet okozó életkorát emelte ki fő problémaként.
„82 éves embernek hogy lehet még jogosítványa?” – ehhez hasonló kérdés több is felmerült, így kezdjük ezzel: a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló (13/1992. (VI. 26.) NM) rendelet szerint 50 éves kor alatt 10 évenként kell megújítani a jogosítványt, 50 és 60 éves kor között 5 évenként, 60 és 70 éves kor között 3 évenként, 70 év felett pedig 2 évenként.
Ezzel egyenes arányban csökken a dokumentum hosszabbításának ára: míg az első korcsoportnak 7200, az utolsónak 1700 forintot kell érte fizetnie. Erre vonatkozóan is volt olvasói hozzászólás: „70 év felett pályalkalmassági minimum 100 ezerért, és nem 2000.-Ft-ért háziorvosi vizsgálat..”
Többen felvetették a háziorvos, a családtagok és maga a járművezető felelősségét is: „Miért hosszabbítják meg az orvosok ilyen idős ember jogosítványát?” vagy: „az öregektől el kell venni a jogosítványt, vagy újra vizsgázás vagy akarmilyen megvalósítható szabályt hozni! Nem tudnak odafigyelni, nincs reflexük, képesek 60-nal menni mindenhol... és mondjuk észre sem veszik, hogy szembe mennek a forgalommal...”
Más azonban tudja, nem olyan egyszerű kérdés ez: „Nekem is van 87 és 88 éves, de 64 éves ismerősöm is aki vezet, nem lehet lebeszélni őket.”És egy objektív hozzászólás vagyis inkább jogos kérdésfeltevés: „Sajnos jogilag életkorra vonatkozóan ezt nem lehet meghatározni, hogy ki mikor meddig alkalmas az autóvezetésre. Hol legyen a határ? 70 év? 72? 80?”
Derényi Gábor, a Magyar Orvosi Kamara Fejér megyei szervezetének elnöke hosszú ideje foglalkozik a témával és a helyi balesetmegelőzési bizottságnak is tagja. Határozott véleménye, hogy az idősek által okozott balesetek száma nem meghatározó, éppen ezért a hasonló tragédiák okaként sem feltétlenül lehet felhozni az életkort.
– Nézze csak meg az erre vonatkozó statisztikákat – javasolta a háziorvosként tevékenykedő elnök. Ugyanezt vetette fel egy hozzászóló is: „Miért a korán akad ki a többség? Nem csak kor függvénye a vezetési képesség. Ha megnéznénk a statisztikákat, a 20 és 50 közöttiek követik el a legtöbb balesetet, ilyen alapon akkor nekik sem kéne jogsit adni?”
Természetesen utánanéztünk, a Központi Statisztikai Hivataltól kaptuk az egyébként online nem elérhető 2015-ös, országos statisztikát a „Járművezetők által okozott balesetek életkor szerint”. Ez alapján elmondható, hogy a 24 évesek és fiatalabbak tavaly 2274 esetben okoztak balesetet, a 25-30-as korosztály 1810 alkalommal, a 31-35 közöttiek 1404-szer, a 36-45 év közöttiek 3317 esetben, a 45 éves, illetve a feletti korosztály pedig 5797 alkalommal.
Ám hiába a legutolsó korosztály száma a legmagasabb, ebben a korcsoportban jóval többen vannak. Tehát nem tudni, hogy az utolsó korcsoportban a negyvenesek vagy éppen a nyolcvanasok vannak-e nagyobb arányban. Derényi Gábor a jogosítvány meghosszabbításával kapcsolatosan elárulta, milyen vizsgálatokat végeznek a pácienseken: általános belgyógyászati (vérnyomás, szív, tüdő), valamint vízus (látás, hallás) vizsgálat, s ha bármiféle fogyatékosság, betegség felmerül, akkor szakorvosi vizsgálat szükséges.
A már említett rendelet a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának minimumkövetelményeit és az egészségi alkalmasság elbírálásának szempontjait is részletesen meghatározza. Ebben kitérnek a látás, hallás, mozgáskorlátozottság, szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség, idegrendszeri betegségek, alvási apnoé, mentális rendellenességek, alkohol, gyógyszer- és egyéb pszichotróp anyagok fogyasztása, vese-rendellenesség vizsgálatára és elbírálására is. Az általunk megkérdezett háziorvos azonban fontos szempontot szögezett le:
– Az orvos nem tud felelősséget vállalni a jogosítvány meghosszabbításának teljes időintervallumára – hangsúlyozta. Azaz nem lehet tudni, mikor történik valami olyan a sofőrrel, ami befolyásolja a járművezetését. Csak a vizsgálat időpontjában fennálló egészségügyi helyzet alapján dönthet. És, tette hozzá a szakember, dönthet egyébként úgy, hogy kevesebb időre adja meg a hosszabbítást. Persze épp ezért is joggal vetődik fel a kérdés, vajon a páciens – életkortól függetlenül –, ha jogosítványt akar, mindig mindenről tájékoztatja háziorvosát?